Na GLA patrzy się z przyjemnością. To masywne, muskularne auto raczej nie zostało zbudowane z myślą o jeździe po mieście, a mimo to całkiem dobrze sobie w tym mieście radzi. Niestety, mała terenówka niewiele może przeciwstawić swemu prostodusznemu krewnemu z klasy B. Linie eleganckiego SUV-a zabrały autu sporo miejsca we wnętrzu. Mniejszą przestronność odczują przede wszystkim osoby siedzące na tylnej kanapie.

Podczas gdy w klasie B nawet na długich trasach mogą podróżować nawet wysokie osoby, w GLA tacy pasażerowie muszą się pogodzić z niższym komfortem jazdy, tym bardziej że Mercedes klasy B ma lepiej wyprofilowano siedzenie. W GLA przeciętnie zaprojektowano również bagażnik, dlatego też brakuje mu wielu litrów pojemności w bezpośrednim starciu z vanem.

W obu pojazdach zastosowano taki sam 156-konny silnik benzynowy. Mimo to mechaniczne konie SUV-a pracują z większym mozołem – GLA 200 pod względem przyspieszenia musi ustąpić pola B 200. To prawda, że SUV jest wolniejszy tylko o 0,3 s, ale jednak. Ciekawe, bo oba auta mają identyczną nie tylko moc, lecz także masę. Przy okazji Mercedes GLA nie może zrzucić winy za gorsze osiągi na napęd, bo – podobnie jak w przypadku klasowego konkurenta – moment obrotowy przekazywany jest na jedną oś (w tej wersji silnikowej GLA nie występuje jako 4x4).

Nie dość, że klasa B okazuje się szybszym modelem, to w dodatku zadowala się nieznacznie niższą ilością paliwa – o 0,3 l/100 km. Porównywane Mercedesy są na niemal identycznym poziomie pod względem kosztów zakupu.

Naszym zdaniem

Poza wyglądem wszystko tak naprawdę przemawia za klasą B. Van oferuje więcej miejsca, szybciej jeździ, a do tego mniej kosztuje.

Wynik:

Mercedes GLA 0 - Mercedes klasy B 1

Dane techniczne:

Dane producenta Mercedes GLA 200 Mercedes B 200
Pojemność skokowa (cm3) 1595 1595
Moc maksymalna (KM/obr./min) 156/5300 156/5300
Prędkość maksymalna (km/h) 215 220
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,9 8,6
Zużycie paliwa fabr. (l/100 km) 5,8 5,7
Dł./szerokość/wysokość (mm) 4417/1804/1494 4393/1786/1557
Zużycie paliwa w teście (l/100 km) 7,1 6,8
Emisja CO2 w teście (g/km) 168 161
Pojemność bagażnika (l) 421-1235 488-1547
Masa własna/ładowność (kg) 1395/525 1395/565
Cena (zł) 116 200 114 400
Koszt jednego kilometra* 1,43 zł 1,40 zł

*przy cenie litra benzyny: 4,75 zł, ON: 4,67 zł i na podstawie wartości rezydualnej z EurotaxGlass’s