Już sama nazwa modelu: „Mini John Cooper Works Countryman” brzmi zobowiązująco, bo jeśli jeszcze nie wiecie, to John Cooper jest uznawany za duchowego ojca Mini Cooperów, a przydomek „Works” sugeruje, że mamy do czynienia z jedną z jego gorących wyścigówek. Zresztą skrótem JCW określa się teraz topowe wersje wszystkich Mini.

JCW Countryman łączy w sobie cechy prawdziwego Mini, rodzinnego crossovera i samochodu sportowego. Wyróżniają je m.in.: najmocniejszy w palecie 231-konny silnik, napęd na 4 koła, usztywnione zawieszenie, 18-calowe alufelgi, hamulce Brembo, sportowe fotele i charakterystyczne detale zarówno w nadwoziu, jak i wnętrzu.

Mini JCW Countryman - przyspiesza do „setki” w 6,5 s

W testowanej wersji z przeniesieniem momentu na obie osie bez problemu radzi sobie 8-biegowa skrzynia automatyczna, która zwłaszcza w trybie Sport szybko i precyzyjnie działa. Auto jest dynamiczne i zwinne, pewnie prowadzi się je na zakrętach, nie wykazuje oznak podsterowności i zbytniej ociężałości, choć waży ponad 1,6 tony. Silnik popisuje się przy tym bardzo przyjemnym, intensywnym brzmieniem, przerywanym strzałami z wydechu podczas redukcji przełożeń. Sportowy „zawias” pozwala na dynamiczną jazdę, a przy tym zachowuje komfortową sprężystość, niezbędną do jazdy na co dzień.

To na pewno auto, w którym można się wyróżniać. Niestety, jego wadą jest cena. W wersji z manualną skrzynią kosztuje 162 700 zł, czyli o 26 400 zł więcej od dającego mniej frajdy, ale równie praktycznego Coopera S All4.

Mini JCW Countryman - w punkt

To jest super. Dynamika jazdy i osiągi w stylu godnym prawdziwego Mini.

To nie wyszło. Masa własna przekraczająca 1,6 tony. To dość ciężkie auto w tej klasie.

Efekt WOW! W wersji z „automatem” to Mini jest minimalnie droższe od 310-konnego Golfa R.

Kto to kupi? Fani marki szukający szybkiego auta rodzinnego.

Mini JCW Countryman - naszym zdaniem

W końcu ten model MINI został zaprojektowany na płycie podłogowej BMW X1. W wersji JCW daje sporo przyjemności z jazdy i dobrze wygląda, choć do jakości wykończenia X1 czy konkurencyjnego Audi Q2 trochę mu brakuje.

Silnik t.benz./R4/16
Pojemność 1998 cm3
Moc maksymlana 231 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrrotowy 350 Nm przy 1450 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/automatyczna 8b
Długość/szerokść/wysokość 4299/1822/1557 mm
Pojemność bagażnika 450-1390 l
Masa własna 1630 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s
Prędkość maksymalna 234 km/h
Średnie spalanie producenta 6,9 l/100 km
Emisja CO2 158 g/km
Cena 171 963 zł