Audi i BMW idą niemalże tą samą drogą – 2-drzwiowe coupé i kabriolety są bardzo cenione i świetnie wyglądają, ale prawdziwą kasę robi się, gdy oferta zawiera także wersje 4-drzwiowe, jak Sportback i Gran Coupé. Mercedes, mimo wcześniejszej inwencji twórczej i ciekawych pomysłów zdecydował się postawić wszystko na odmianę 2d. Czas pokaże, czy taka ostrożność się opłaci.

Weź sedana, skasuj tylne drzwi, obniż nieco linię dachu i masz coupé!

Upraszczamy? Trochę tak, ale z produkcyjnego punktu widzenia opracowanie dodatkowej wersji nadwoziowej, nawet jeśli większość blach trzeba ukształtować na nowo, nie jest dla światowych koncernów niebotycznym wydatkiem. A jak się okazuje klienci to bardzo lubią – mają przecież auto wyróżniające się i nie tak popularne jak model podstawowy.

Na świecie niekwestionowanym liderem pod względem sprzedaży jest BMW serii 3 Coupé i Cabrio – w zeszłym roku na takie auta zdecydowało się ponad 72 tys. klientów. Gdy jednak popatrzymy na samą Europę, to BMW musi się uczyć od Audi – A5 znalazło 51 tys. nabywców, a BMW – 28 tys. A co na to Stuttgart? Obecny model Mercedesa może się tej rywalizacji co najwyżej z daleka przyglądać. Ale zobaczymy, jak będzie wyglądał rynek, gdy trzy największe niemieckie koncerny na nowo rozdadzą karty...

Audi A5: druga generacja będzie aż o 100 kg lżejsza

Pod koniec 2015 roku obecne Audi A5 otrzyma następcę, wiosną 2016 pojawi się też wersja Cabrio, a jesienią – Sportback. A5 będzie bazowało na dalszym rozwinięciu modularnej platformy podwoziowej. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów konstruktorzy zakładają, że uda się obniżyć masę pojazdu nawet o 100 kg.A5 w dzisiejszej formie było dziełem ówczesnego szefa designerów Audi Waltera de Silvy. Jego następca Wolfgang Egger nie wykreował zupełnie nowego wizerunku modelu. Zdecydowano się na dalsze rozwijanie i udoskonalanie obecnej formy. Ani z zewnątrz, ani w środku nie znajdziemy więc radykalnych zmian.

Silniki nowego A5 otrzymają nieco więcej mocy i momentu:

  • 2.0 TFSI, 177 KM/300 Nm;2.0 TFSI, 225 KM/350 Nm;2.0 TDI, 197 KM/400 Nm;3.0 V6 TDI, 272 KM/600 Nm.

Trzylitrowe V6 TFSI na rynku europejskim nie będzie oferowane, za to możliwe jest mniejsze V6 TDI. Odmiana S5 pozostanie przy 3-litrowym, doładowanym benzynowym motorze V6 o mocy 340 KM (maksymalny moment obrotowy 460 Nm). W tak zwanym średnim okresie czasu przewidywana jest też wersja supersportowa RS 5, której motor V8 zostanie zastąpiony doładowaną jednostką o mocy 475 koni. Oczywiście, wszystkie z zapasem spełniają normę Euro 6.

Pod koniec 2015 roku dla nowego A5 dostępna będzie hybrydowa technika Plug-In (PHEV). Według założeń firmy czysto elektryczny zasięg auta ma wynosić 50 km, a całkowity – 600 km. PHEV będzie tzw. e-quattro: przy tylnej osi zostanie umieszczony napędzający ją elektryczny motor o mocy blisko 100 KM, a z przodu 225-konna jednostka benzynowa połączona z 7-biegowym S-tronikiem oraz... drugi silnik elektryczny o mocy około 65 KM.

Choć nową technikę hybrydową opracowano głównie z myślą o A4, A6 i rodzinie Q, to jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by znalazła się ona także w A5. Podobnie jest z RS-em opartym na dieslu V6 wspomaganym przez trzecią, elektrycznie napędzaną sprężarkę (moc ok. 370 KM). Kwestią czasu wydają się być też takie nowości jak funkcja swobodnego toczenia się (z odłączonym napędem) nawet do 250 km/h, układ start-stop działający także przy niskich prędkościach i 48-woltowa instalacja elektryczna.

BMW serii 4: jeszcze więcej luksusu i prestiżu

Seria 3 wolno, ale konsekwentnie rozwija się w dużą rodzinę aut. Planowana jest m.in. „trójka” GT, ze ściętym tyłem w rozmiarze XXL oraz powiększonym o 100 mm rozstawem osi, a także nowe M3 z benzynowym, 6-cylindrowym silnikiem doładowanym (450 KM). Następne generacje coupé i cabrio też stoją już u drzwi (premiera w marcu 2013 roku), ale będą one nosiły inną nazwę – seria 4.

Na 2014 rok planowana jest też 4-drzwiowa wersja Gran Coupé, która będzie miała taki rozstaw osi jak GT. Z technicznego punktu widzenia „czwórka” nie oddali się zbytnio od serii 3, więc nie należy się spodziewać, że pod maskę trafią nowe, 3-cylindrowe jednostki opracowane także z myślą o Mini. Paleta motorów 4-cylindrowych będzie imponująca:

  • 420i, 190 KM/280 Nm;425i, 231 KM/350 Nm;430i, 272 KM/500 Nm;418d, 150 KM/330 Nm;420d, 190 KM/400 Nm;425d, 231 KM/500 Nm.

W 2015 roku następców otrzymają także dotychczasowe motory 6-cylindrowe. Nowa zasada budowania silników jest prosta: nie mniej niż 0,5 l pojemności na cylinder (nie dotyczy oczywiście V8 i V12). Skąd takie założenie ? Dzięki temu wszystkie jednostki będą produkowane na jednej taśmie, a ewentualne różnice w zapotrzebowaniu będzie można szybko kompensować.

Mercedes: jeden na wszystkich

Stuttgart przestraszył się własnej odwagi. Jeszcze nie tak dawno firma planowała wielką ofensywę pojazdów coupé i cabrio (CLK i SLC). Kabriolet bazujący na klasie C jest w zasadzie gotowy do produkcji. I nagle stop! W 2015 roku Mercedes zaprezentuje tylko nową klasę C Coupé, mimo że obecny model będzie na rynku nie dłużej niż 5 lat.

Podobnie jak w przypadku Audi A5 stylistyka auta będzie ulegała tylko nieznacznym przeobrażeniom, o rewolucji nie może być mowy. Auto otrzyma o 75 mm większy rozstaw osi w stosunku do obecnej generacji. Co do jednostek napędowych to klienci „gwiazdy” będą mieli w czym wybierać:

  • C 180, 1.6/156 KM;C 200, 2.0/184 KM;C 250, 2.0/211 KM;C 300, 2.0/252 KM;C 400, 3.0 V6/333 KM;C 63 AMG, 3.0/462 KM;C 220 BT, 2.2/170 KM;C 250 BT, 2.2/204 KM.