Mocny silnik pod maską kompaktowego SUV-a raczej nie wystarczy, by można było go nazwać autem sportowym. Jednak gdy na masce pojawia się logo Porsche, to nie mamy najmniejszych wątpliwości. Kiedy przed 12 laty zadebiutował Cayenne, było wiele obaw, czy wielkii ciężki SUV zostanie dobrze przyjęty przez fanów marki, zakochanych w legendarnym modelu 911. Szybko okazało się, że był to strzał w dziesiątkę, bo sprzedaż modelu z roku na rok rosła. Dlatego kwestią czasu pozostawał debiut mniejszego, kompaktowego modelu. Miał on przyciągnąć do Porsche zupełnie nową grupę klientów.
Sukces na starcie
Zainteresowanie Macanem jest olbrzymie. Na wszystkie modele, które powstają w fabryce w Lipsku (60 tys. aut rocznie), są już klienci. W Polsce, zanim Macan pojawił się w salonach (debiut 5 kwietnia), wyprzedano cały roczny przydział, czyli mniej więcej 150 samochodów.Tym bardziej z dużym zaciekawieniem przystąpiliśmy do testu Macana S. Rozpoczęliśmy od prób na torze wyścigowym, czyli w miejscu, które samochody z logo Porsche na masce lubią najbardziej.
Zanim ruszyliśmy na tor, przez chwilę przyjrzeliśmy się Macanowi z zewnątrz. Pierwsze skojarzenie? Mniejszy Cayenne, ale w stylistyce widać także DNA innych modeli Porsche. Charakterystyczne boczne okno, opadająca linia dachu w tylnej części oraz szerokie błotniki to wyraźne nawiązanie do 911. Z kolei kształt reflektorów i wielofunkcyjną kierownicę przejęto z 918 Spyder. Inne elementy wnętrza w Macanie (centralny obrotomierz, stacyjka z lewej strony i charakterystyczny panel centralny z dużą liczbą przycisków) też są typowe dla Porsche.
I jeszcze rzut oka na dane techniczne Macana S. Geny sportowe są jak najbardziej na miejscu: silnik benzynowy biturbo 3.0 V6, o mocy 340 KM, do tego cechy typowe dla SUV-a – prawie 2-tonowe auto z wysokim nadwoziem i dużym prześwitem. Czas sprawdzić, czy to połączenie sprawdzi się na torze.
Porsche Macan S - dane techniczne
Silnik - typ/cylindry/zawory | t.benz. V6/24 |
Pojemność | 2997 cm3 |
Moc maks. | 340/5500 KM/obr./min |
Moment | 400/1450 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 500/1500 l |
Masa własna/ładowność | 1865/685 kg |
Rozstaw osi | 2807 mm |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4681/1923/1624 mm |
Przysp. 0-100 km/h* | 5,4 s |
Prędkość maks.* | 254 km/h |
Śr. spalanie* | 8,7 l/100 km |
Cena | 278 040 zł |
* Dane fabryczne
Świetne osiągi i perfekcyjna trakcja
W niespełna 6 sekund od 0 do 100 km/h robi wrażenie, choć w aucie „czteronapędowym” wyposażonym w perfekcyjny „automat” PDK kierowca podczas przyspieszania czuje się zaskakująco komfortowo. Macan płynnie się rozpędza, bez zbędnych szarpnięć kierownicą lub układem napędowym. Większe wrażenie robią hamulce (6-tłoczkowe zaciski, tarcze o średnicy p/t – 350/330 mm) i sposób pokonywania zakrętów. Zmniejszenie prędkości ze 180 do 90 km/h następuje niemal natychmiast. Auto bez problemu wpasowuje się w długi i ciasny łuk. Dużej prędkości na zakręcie towarzyszy tylko delikatne popiskiwanie opon.
Macan S standardowo ma wielowahaczowe stalowe zawieszenie. Testowy egzemplarz był wyposażony w opcjonalne pneumatyczne podwozie z systemem samopoziomowania, regulacją prześwitu i układem dostosowywania twardości amortyzatorów PASM. Pneumatyczne zawieszenie w Macanie nie jest po to, by zapewnić wyższy komfort jazdy, ale przede wszystkim lepsze prowadzenie. Jest o 15 mm niższe od stalowego (obniża środek ciężkości auta), a poza tym ogranicza wzdłużne przechyły nadwozia (przy przyspieszaniu i hamowaniu) oraz poprzeczne (na zakrętach).
FOT. Tryb off road (seryjny) uruchamia program poprawiający trakcję w terenie
Elektronika pomocna w terenie
Macan seryjnie jest wyposażony w aktywny napęd na cztery koła. Na asfalcie większość momentu obrotowego trafia na tylne koła, ale nawet 100 proc. może być przeniesione na koła przedniej osi za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego. W standardowym wyposażeniu jest także przycisk OFF ROAD, który poprawia trakcję w terenie. Sprzęgło zostaje wstępnie naprężonew większym stopniu, co pozwala szybciej zapewnić przedniej osi odpowiedni moment obrotowy, a standardowy rozdział momentu między osie przednią i tylną oraz reakcja na pedał gazu dostosowują się do warunków terenowych. Program działa w zakresie prędkości 0-80 km/h.
FOT. Na ekranie kierowca może obserwować sposób rozdziału siły napędowej
FOT. Do wyboru trzy ustawienia prześwitu (zakres: 190-230 mm) – 13 500 zł
Uśmiech nie znika z twarzy
Frajda z jazdy Macanem S na torze jest niesłychana. Żadnego kompaktowego SUV-a nie prowadzi się tak precyzyjnie i przewidywalnie. Porsche udowadnia, że wysoko położony środek ciężkości nie przeszkadza w szybkiej jeździe na zakrętach. Dobra trakcja to oczywiście zasługa dopracowanego zawieszenia, a także napędu na cztery koła z aktywnym dyferencjałem międzyosiowym. Na zakrętach kierowcę wspomagał opcjonalny system PTV – Porsche Torque Vectoring Plus, który dohamowywał tylne koło znajdujące się po wewnętrznej stronie łuku, zacieśniając tor jazdy. W efekcie możliwe było szybsze pokonywanie zakrętu.
FOT. Na zakrętach kierowcę wspomagał opcjonalny system PTV PLUS
Macan na torze jak ryba w wodzie
Frajda z jazdy Macanem S na torze jest niesłychana. Żadnego kompaktowego SUV-a nie prowadzi się tak precyzyjnie i przewidywalnie. Porsche udowadnia, że wysoko położony środek ciężkości nie przeszkadza w szybkiej jeździe na zakrętach. Dobra trakcja to oczywiście zasługa dopracowanego zawieszenia, a także napędu na cztery koła z aktywnym dyferencjałem międzyosiowym.
FOT. Pod kierownicą znajdują się łopatki zmiany biegów
FOT. Seryjnie perfekcyjny „automat” PDK
Na torze jeździliśmy głównie z wciśniętym przyciskiem „Sport” – funkcja ta polepsza reakcję silnika na gaz, skraca czas zmiany biegów, przesuwa moment zmiany przełożenia (przy wyższych obrotach) oraz utwardza amortyzatory (pracowały w trybie Sport Plus). Dodatkowo zmieniał się dźwięk widlastej sześciocylindrówki i gang wydechu, co wywoływało u kierowcy dodatkowe emocje (w wyniku redukcji biegów automatycznie uruchamiał się międzygaz). Mniej zadowoleni byliśmy ze spalania, które na torze wyniosło ponad 20 l/100 km. Tu funkcja żeglowania i system start-stop się nie przydały.
FOT. Dobra widoczność, zwrotność i funkcjonalne wnętrze
Funkcjonalność na codzień
Na torze radził sobie wyśmienicie, ale wjeździe na co dzień także nie zawodzi. Zawieszenie w trybie Comfort znakomicie pochłania nierówności i nie odbiera pasażerom przyjemności z jazdy. Ilość miejsca dla podróżnych i na bagaż jest typowa dla samochodów tej klasy. Mankamentem auta jest jednak wysokie spalanie. Producent co prawda wyposażył Macana w system start-stop i funkcję żeglowania (po zdjęciu nogi z gazu rozłącza napęd), ale mimo tych rozwiązań w mieście i na autostradzie (przy 140 km/h) pojazd spalał około 13 l/100 km.
FOT. Osoby o wzroście 180 cm bez trudu zmieszczą się na kanapie
FOT. Bagażnik ma pojemność 500/1000 l
Jazdy testowe Porsche Macanem S na torze i nie tylko | Video
Zobacz także: