Ma nią zostać model Tiida, który jest oferowany jako pięciodrzwiowy hatchback lub czterodrzwiowy sedan. Zainteresowani tym modelem mogą wybierać spośród trzech jednostek napędowych: dwóch 4-cylindrowych silników benzynowych o pojemności 1,6 l i 1,8 l i wysokoprężnym 1,5 l. Do dyspozycji trzy stopnie wyposażenia - Visia, Acenta i Tekna.
Na rynku europejskim Nissan Tiida jest gorącą nowością, ale na ojczystym północnoamerykańskim sprzedaje się już od 2 lat. Testowany przez nas czterodrzwiowy sedan z wersji Acenta, napędzany benzynowym silnikiem 1,8 l, zjechał z taśmy produkcyjnej zakładów Nissana w Meksyku. Tiida obok modelu Qashqai ma za zadanie rywalizować w zatłoczonym segmencie samochodów klasy niższej-średniej z wytrawnymi graczami pokroju Hondy Civic, Mazdy 3, Forda Focusa, VW Golfa i wielu innych.
Karoseria, komfort
Wygląd Nissana Tiidy zdecydowanie nie pasuje do konkurentów, może tylko sylwetka nieco przypomina Dacię Logan. Patrząc na karoserię długą na 4474 mm, szeroką na 1695 mm i wysoką na 1543 mm, jest jasne, że mamy do czynienia z japońskim stylem, do którego Europejczyk musi przywyknąć i najprawdopodobniej wygląd nie będzie czynnikiem, dla którego klient zdecyduje się na zakup Nissana.
Głównym atutem Tiidy jest przestrzeń wewnątrz. Troska o wygodę podróżnych widoczna jest już przy zajmowaniu miejsc. Dzięki sporej wysokości samochodu i szerokim kątom otwarcia drzwi przednich i tylnych pasażerowie bardziej wchodzą niż wsiadają do środka. Jeżeli często zdarza się Wam przewozić kogoś, kto ma problemy z kręgosłupem liczcie się z tym, że będzie zadowolony i to już w momencie wsiadania.
Po zajęciu miejsc, z uwagi na wysokość siedzisk, będziemy się czuć jak na miękko tapicerowanych krzesłach, z tyłu będących kombinacją z wersalką. Siedziska foteli przednich nie należą do najdłuższych, ale niewątpliwie są jednymi z najszerszych. Oparcia z przodu nie zapewniają zbyt mocnego trzymania bocznego, ale ogólnie siedzi się na nich bardzo wygodnie.
Deska rozdzielcza nie zaskakuje żadnymi ekstrawaganckimi wyskokami, a kierowca wszystkie przełączniki ma pod ręką. Zegary, którym brak klasycznego wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej (zastępuje go kontrolka świecąca się normalnie na niebiesko, a przy przegrzewaniu się na czerwono) umieszczono przed kierownicą, której z kolei przydałaby się możliwość wzdłużnej regulacji. Nieskomplikowana i intuicyjna jest obsługa klimatyzacji i radioodtwarzacza CD. Tiida oferuje w swym wnętrzu mnóstwo miejsc, najczęściej pomyślanych jako zamykane schowki, które chronią zawartość przed wzrokiem amatorów cudzej własności. I chociaż kierownica jest regulowana tylko na wysokość optymalną pozycję znajdzie kierowca każdego wzrostu.
Osobny rozdział stanowi tylna kanapa. Ta zapewnia nadmiar miejsca dla dwojga pasażerów, którzy mogą dodatkowo rozłożyć ukryty w oparciu podłokietnik. Ponadprzeciętna jest także przestrzeń na nogi, której mogą podróżującym na tylnych siedzeniach pozazdrościć pasażerowie samochodów o klasę wyższych (Ford Mondeo, VW Passat czy Opel Vectra). O tym, że Nissan jest zorientowany głównie na komfort, świadczy także obecność miękko tapicerowanych podłokietników we wszystkich drzwiach.
Co pod maską?
Nissan Tiida, którego mieliśmy na tydzień do dyspozycji, był wyposażony w benzynowy silnik 4-cylindrowy o pojemności 1,8 l, rozwijający moc 126 KM przy 5200 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 173 Nm przy 4800 obr./min. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Wedłud danych producenta Tiida wyposażona w tę jednostkę napędową rozwija prędkość maksymalną 195 km/h i przyspiesza od 0-100 km/h w 10,4 sekundy, a wszystko to przy deklarowanym przez Nissana średnim zużyciu paliwa na poziomie 7,8 l/100 km.
Pierwszy rzut oka na wysoką i wąską karoserię utwierdza w przeświadczeniu, że Tiida nie jest dzikim sportowcem, a zainteresowani biciem rekordów podczas pokonywania odcinków z punktu A do B powinni raczej zainteresować się produktami konkurencji. Nissan będzie z pewnością dobrym wyborem dla kierowcy pozbawionego takich ambicji, zasiadającego za kierownicą z zamiarem wygodnego dostania się do celu.
Kierowca i pasażerowie Nissana Tiidy z pewnością docenią elastyczny i dobrze wytłumiony silnik (na biegu jałowym niemal niesłyszalny). 4-cylindrowa jednostka z systemem zmiennych faz rozrządu przyjmeni ciągnie już od ok. 2500 obr./min., ale do naprawdę dynamicznej jazdy trzeba ja wkręcić do ok. 4000 obr./min. Silnik nie protestuje aż do granicy 6600 obr./min, kiedy to zadziała ogranicznik. Poprzedniczka Almera korzystała z wielowahaczowego zawieszenia z tyłu Multilink, które zapewniało jej bardzo dobre własności jezdne. W modelu Tiida Nissan uległ jednak sugestiom księgowych i podobnie jak niektórzy konkurenci zastosował z tyłu wahacze wleczone. Rozwiązanie takie w połączeniu z miękko zestrojonym resorowaniem daje jasno do zrozumienia, że samochód nie lubi zbyt szybkiej jazdy. W kierunku na wprost Tiida połyka kolejne kilometry bez najmniejszych problemów z pewną dozą elegancji, ale w zakrętach pochyla się, przypominając nieco Citroëna 2CV ze słynnej serii komedii o francuskich żandarmach. Kierowcy, którzy chcą mieć pewność, że na wirażu samochód nie zafunduje im nieprzewidzianych atrakcji powinni pomyśleć o opcji Comfort Pack, która zawiera m.in. system stabilizacyjny ESP. Docenią go zwłaszcza podczas błyskawicznych zmian kierunku jazdy, o czym kierowcę i okolicę poinformuje donośny pisk opon. Podczas jazd testowych przekonaliśmy się, że Tiida jest wygodnym środkiem transportu, który z jednej strony nie lubi zbyt dynamicznej jazdy, ale z drugiej nie rujnuje portfela właściciela zbyt częstymi postojami na stacjach benzynowych. W ciągu tygodnia z Nissanem przejechaliśmy 865 km, w warunkach miejskich, po legendarnej autostradzie A4, drogach powiatowych i górskich serpentynach. Wszędzie tam poruszaliśmy się z prędkościami dopuszczalnymi przez kodeks drogowy, a przy rozstawaniu się z Tiidą odnotowaliśmy średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km.
Podsumowanie
Sedan Nissana Tiidy prawdopodobnie nigdy nie zwycięży w konkursie elegancji, ale jednocześnie nikt go nie zaliczy do pojazdów pokroju Renaulta Thalii. Obecnie przykuwa uwagę niezwykłym przodem, a także faktem, że debiut na naszym rynku przeszedł praktycznie bez echa, tak więc wszędzie, gdzie się pojawi towarzyszą mu badawcze spojrzenia kierowców i pieszych. Dzięki (a może przez) japońskim korzeniom nie zagrozi większości swych konkurentów.
Nissanem Tiidą powinni się zainteresować z pewnością ci, którzy na pierwszym miejscy stawiają komfort, nie zdradzając przy tym najmniejszej pokusy jazdy sportowej. Jeżeli więc dysponujecie kwotą 70.000 zł sedan ten wydaje się strzałem w dziesiątkę.
Plusy
- przestronne wnętrze- cichy i stosunkowo oszczędny silnik- bogate wyposażenie standardowe
Minusy
- wyższa cena zakupu- właściwości jezdne, zwrotność- wrażliwość na boczny wiatr
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 8 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 7 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 8 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi | 9 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa | 7 |
Praktyczne schowki | 9 |
Przyjemność z jazdy | 8 |
Widoczność do przodu | 9 |
Widoczność do tyłu | 8 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 9 |
Osiągi na niższych obrotach | 9 |
Moc na wyższych obrotach | 8 |
Głośność na niższych obrotach | 10 |
Głośność na wyższych obrotach | 9 |
Zużycie paliwa | 8 |
Stopnie skrzyni biegów | 8 |
Łatwość zmiany przełożeń | 8 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 7 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 4 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) | 8 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 8 |
Skuteczność hamulców | 7 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 8 |
Możliwość załadunku bagażnika | 8 |
Uniwersalność bagażnika | 7 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 7 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 7,86 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik: | |
Typ silnika: | benzynowy |
Cylindry / zawory: | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1797 |
Moc (kW / obr./min): | 93 / 5300 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min): | 173 / 4800 |
Własności eksploatacyjne: | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 195 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s): | 10.4 |
Zużycie-miasto/poza/kombi (l/100 km): | 10.1 / 6.5 / 7.8 |
wymiary i nośność: | |
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): | 500 / - |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 52 |
Masa pojazdu / nośność (kg): | 1223 / 512 |
wymiary do wykresu - wymiary zewnętrzne: | |
a) długość (mm): | 4474 |
b) szerokość (mm): | 1695 |
c) wysokość (mm): | 1543 |
d) rozstaw osi (mm): | 2600 |
e) rozstaw z przodu (mm): | 1480 |
f) rozstaw z tyłu (mm): | 1485 |
wymiary do wykresu - wymiary wewnętrzne: | |
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 780 / 1010 |
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): | 750/990 |
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): | 1000 |
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): | 890 |
k) szerokość z przodu (mm): | 1390 |
l) szerokość z tyłu (mm): | 1400 |
długość siedzenia z przodu (mm): | 490 |
długość siedzenia z tyłu (mm): | 520 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 620 |
wysokość oparcia z tyłu z tyłu (mm): | 600 |
miejsce z tyłu pod rpzednim siedzeniem z tyłu: | tak |
Piotr Tekiela