Dacia Duster jest najpopularniejszym SUV-em na wielu europejskich rynkach, także w Polsce. Od 2010 r. wyprodukowano ponad 2 mln egzemplarzy. Mimo świetnych wyników sprzedaży nastał już czas na obszerną modernizację – ostatni lifting miał miejsce w 2013 r. Aktualna odsłona nazywana jest przez producenta nową generacją. Silniki, technika napędu, rozstaw osi czy długość nadwozia pozostały jednak bez zmian.
Rewolucji nie ma też w designie, a jednak auto prezentuje się poważniej niż do tej pory. Styliści dobrze wiedzieli, gdzie dotknąć, by uatrakcyjnić sylwetkę auta. Ozdobione LED-ami do jazdy dziennej reflektory rozstawiono szerzej, z kolei tylne światła nasuwają skojarzenia z Jeepem Renegade’em.
Dacia Duster - nowe, lepsze wnętrze
Kokpit ma nowy kształt, poprawiono także jakość wykończenia. System multimedialny z dotykowym ekranem umieszczono wyżej niż dotychczas, a przyciski mają nowocześniejszy wygląd. Całość jest uporządkowana i łatwa w obsłudze – tak ma być!
Bardzo zyskały też fotele. Te w starym Dusterze były tak złe, że nigdy nie powinny były trafić do samochodu. Teraz siedzi się godnie podpartym. Z tyłu już tak wygodnie nie jest, przestronność też pozostała bez zmian. Wysokim nie polecamy dłuższych podróży. Szkoda tylko, że bagażnik zmalał. Do tej pory Duster mieścił 475--1636 l, teraz jest to 445--1478 l w wersji 4x2 lub 411-1444 l w 4x4.
Do pierwszej przejażdżki wybraliśmy 125-konny, 4-cylindrowy silnik 1.2 TCe z ręczną skrzynią biegów. Moc i temperament jednostki są wystarczające, a kultura pracy utrzymuje się na wysokim poziomie. W ogóle miłym zaskoczeniem jest poziom hałasu w kabinie. To zasługa znacznie większej porcji materiałów wygłuszających, a także grubszych szyb niż w starym modelu. Dacia wzięła sobie do serca skargi klientów, ale czy nie powinno być tak od razu?
Dacia Duster TCe 125 4x4 - dane techniczne
Silnik | t.benz. R4 |
Pojemność | 1197 cm3 |
Moc | 125 KM/5250 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 205 Nm/2300 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/skrzynia ręczna 6b |
Długość/szerokość/wysokość | 4341/1804/1682 mm |
Rozstaw osi | 2676 mm |
Masa własna | 1317 kg |
Bagażnik | 411-1444 l |
Prędkość maksymalna | 179 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Spalanie średnie | 6,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 145 g/km |
Cena | nieustalona |
Nowy jest też elektrycznie wspomagany układ kierowniczy – do tej pory stosowano hydraulikę, dającą rozmyty obraz sytuacji przednich kół. Teraz polecenia do kół są przekazywane szybciej. Zawieszenie nadal jednak zdecydowanie lepiej radzi sobie z łykaniem dziur niż z pokonywaniem szybkich zakrętów – na nich auto wciąż się przechyla. Dusterem jeździ się przyjemnie, byle nie zbyt raptownie.
Oprócz testowanego silnika dostępny jest wolnossący benzyniak o mocy 114 KM (także z fabrycznym gazem). Wśród diesli mamy wybór między 90- a 109-konnym 1.5 dCi. „Automat” można zamówić tylko w tym ostatnim i nie łączy się on z napędem 4x4.
Dacia Duster - w punkt
To jest super. Lepsze fotele i wyciszenie wnętrza.
To nie wyszło. Brak kombinacji automat + 4x4.
Efekt WOW! Duży skok zawieszenia.
Kto to kupi? Tysiące chłodno kalkulujących miłośników SUV-ów.
Dacia Duster - naszym zdaniem
Dacia nie wymyśliła Dustera od nowa, ale na pewno go ulepszyła i ucywilizowała. Udanie wyeliminowano punkty najmocniej krytykowane przez użytkowników. Sukces rynkowy murowany.