RAV4 jest strategicznym modelem w ofercie Toyoty, i to nie tylko ze względu na globalne wyniki sprzedaży  (od 1994 roku dostarczono ponad 4,5 mln szt. trzech generacji), ale ze względów image'owych. Toyota RAV4, mimo coraz większej konkurencji, do dziś jest uważana za wzór do naśladowania jak powinno się budować kompaktowe SUV-y. Najnowsza generacja może tę opinię tylko utrwalić.

Wymiary

RAV4 czwartej generacji, zbudowany w oparciu o nową płytę podłogową, jest wyraźnie większy od poprzednika. Długość samochodu wzrosła o 20,5 cm, szerokość o 3 cm, a wysokość zmalała o 2,5 cm. Wyraźnie większy jest też rozstaw osi - 266 cm (+10 cm).

Stylistyka

Nadwozie

Nowy RAV4 nie przypomina wizualnie poprzednika. W miejsce miękkich kształtów i wielu obłości obecnie producent proponuje zdecydowanie bardziej wyrazisty przód i tył nadwozia pełny ostrych kątów i mocniejszych przetłoczeń. Bojowości SUV-owi Toyoty dodają czarne listwy wykończeniowe progów i nadkoli a dynamiki zwężająca się ku tyłowi kabina wraz z unoszącą się do góry linią bocznych okien. Wrażenie psuje nieco duża i ciężkawa optycznie klapa tylna.

Wnętrze

Ostrzejsze kształty znajdziemy również w kabinie nowego RAV4. Srebrzyste elementy na desce rozdzielczej, drzwiach i kierownicy są standardowym elementem już w wersji podstawowej. Nowinką, dostępną od wersji Premium, jest skórzane obszycie drzwi i części deski rozdzielczej. Wnętrze SUV-a Toyoty jest przestronne. W porównaniu z poprzednikiem producent obniżył siedzisko foteli oraz kąt nachylenia kierownicy. Można też łatwiej zająć wygodną pozycję za sprawą zwiększonego zakresu regulacji kierownicy oraz fotela. Siedzenia są przy tym większe (mają 3 cm dłuższe siedziska niż w poprzedniku) i mają lepsze podparcie boczne. Ergonomia w nowej Toyocie jest bez zarzutu, podobnie jak funkcjonalność. Nie będziemy też narzekać na brak schowków. W tunelu między fotelami a środkową konsolą znajdziemy aż cztery wnęki na rozmaite przedmioty. Specjalną wnękę wygospodarowano też przed fotelem pasażera, ale jest ona płytka i ograniczone jest jej praktyczne wykorzystanie. W wąskich schowkach w drzwiach bocznych zmieścimy najwyżej półlitrową butelkę.

Bagażnik

Pojemność bagażnika przy pięciu pasażerach wynosi 547 litrów (+138 litrów w porównaniu z poprzednikiem). Po złożeniu na płasko oparć w drugim rzędzie uzyskujemy kubaturę 1746 litrów. Producentowi udało się zaprojektować bardzo niski próg załadunku - na wysokości 64,5 cm. To 10 cm mniej niż w Mazdzie CX-5 oraz kilkanaście mniej niż w Volkswagenie Tiguan. Od tego modelu RAV4 po raz pierwszy klapa bagażnika otwiera się do góry (także elektrycznie) a nie na bok. Sami mamy również możliwość zaprogramowania na jaką wysokość ma się ona unosić. Poza tym poprawiła się widoczność do tyłu za sprawą przeniesienia koła zapasowego z tylnych drzwi pod podwozie.

Silniki

SUV Toyoty jest dostępny w trzech wersjach silnikowych: benzynową jednostką 2.0 Valvematic o mocy 151 KM z manualną skrzynią biegów lub automatyczną CVT, 2-litrowym dieslem D-4D o mocy 124 KM (najchętniej wybierany przez nabywców) oraz mocniejszym dieslem 2.2 D-CAT o mocy 150 KM (manualna lub automatyczna skrzynia biegów). Z oferty zniknęły benzynowe warianty 2.2/177 KM oraz 2.0 z napędem na przednią oś, które stanowiły łącznie 3% sprzedaży w poprzedniej RAV4. Napęd na cztery koła jest standardem dla wersji benzynowej oraz mocniejszego diesla. Mniejszy diesel jest oferowany wyłącznie z napędem na przednią oś. Toyota stosuje sprzęgło elektro-magnetyczne do załączenia napędu na oś tylną, w odróżnieniu od wielu zwłaszcza europejskich rywali montujących nieco powolniejsze w reakcji sprzęgła elektro-hydrauliczne. Nowinką jest tryb jazdy Sport, który w wariancie AWD w inteligentny sposób rozdziela moment obrotowy między przednie a tylne koła wpływając na poprawę prowadzenia i stabilności pojazdu w zakrętach. Moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100:0 (przód/tył) do 50:50. Podobnie jak dotychczas istnieje możliwość zblokowania napędu 4x4, oraz korzystania z funkcji asystenta zjazdu i podjazdu.

Ceny

Nowa Toyota RAV4 zachowała poziom cen zbliżony do poprzedniej generacji. By wyjechać japońskim SUV-em z salonu potrzebujemy 96 900 zł. Za tę kwotę dostaniemy wersję Active  z 2-litrowym dieslem pod maską o mocy 124 KM i napędem 4x2. Samochód ten jest już wyposażony w elementy pożądane przez polskich nabywców m.in. klimatyzację, bluetooth, czujnik ciśnienia w oponach (obowiązkowe w samochodach homologowanych od 2013 roku), system audio czy pełną elektrykę szyb i lusterek. Co ciekawe, 3 tys. zł więcej zapłacimy za podobnie wyposażoną Toyotą Avensis kombi. Dla porównania Volkswagen Tiguan ze słabszym dieslem 2.0TDI/110 KM i nieco gorszym wyposażeniem (nie ma w standardzie bluetooth) wymaga wyłożenia co najmniej 98 380 zł a Kia Sportage S z motorem 2.0 CRDi/136 KM dostępna jest od 85 300 zł.

Według Toyoty największą część sprzedaży RAV4 będzie stanowił wariant Premium (ceny od 112 900 zł), który jest wyposażony dodatkowo np. system multimedialny Toyota Touch i kamerę cofania, alufelgi, elementy wnętrza w tym deska rozdzielcza pokryte skórą. W tym wariancie możemy nabyć m.in. pakiet Tech (+7900 zł), w którego skład wchodzą elektrycznie unoszona klapa bagażnika, przyciemniane szyby boczne i reflektory ksenonowe. W pakiecie Executive (+9900 zł) dodatkowo mamy składane elektrycznie lusterka i 18-calowe felgi aluminiowe, które niestety wpływają nieco na pogorszenie komfortu tłumienia nierówności w porównaniu z wersją standardową. Asystent zmiany pasa ruchu i automatyczne światła drogowe dostaniemy w ramach pakietu Safety (+3300 zł).

Toyota zakłada, że ok. 60% egzemplarzy RAV4 będzie sprzedawanych z napędem wyłącznie na przednią oś. Importer chciałby dostarczyć na rynek polski co najmniej 2500 szt. tego modelu  w tym roku.