- Pod maską benzyniak twin‑turbo EcoBoost dostrojony przez Ford Performance
- Układ wydechowy Rangera Raptora z aktywnymi zaworami ma 4 profile dźwiękowe
- Raptor ma "amorki" Foxa, wzmocnioną ramę, tempomat terenowy i 2 blokady dyfrów
Gdy podczas listopadowego rajdu terenowego Cobra Lajtowy Puchar 4x4 spotkałem użytkownika seryjnego Rangera Raptora poprzedniej generacji i zapytałem o właściwości jezdne, odpowiedział: "Wjeżdżam zawsze tam, gdzie Nissan Patrol". To znakomita rekomendacja, gdyż Patrol przez wielu offroadowców uznawany jest za najlepsze i najtrwalsze auto terenowe. Po jazdach testowych na asfalcie i w terenie nowym Raptorem – flagową wersją nowej generacji Rangera, która debiutuje jako pierwsza – zapewniam, że przyszli właściciele modelu nie będą rozczarowani.
Ford Ranger Raptor – nareszcie z silnikiem V6
Pod maskę nowego Rangera Raptora trafił bowiem nareszcie duży silnik – 3.0 V6 EcoBoost 292 KM (diesel 2.0 będzie dostępny na początku 2023 r.). Doładowana jednostka o dużej pojemności i mocy nie tylko gwarantuje dobrą dynamikę na asfalcie (0-100 km/h w 7,9 s), lecz także w terenie ułatwia wjazdy na strome wzniesienia czy poruszanie się w grząskim piachu. Jednostka współpracuje z błyskawicznie pracującym 10-stopniowym automatem, seryjnym reduktorem oraz zaawansowanym systemem stałego napędu 4x4, wyposażonym w blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego.
Ford Ranger Raptor – szeroka paleta ustawień
Użytkownik na asfalcie może skorzystać z 3 trybów jazdy (Normalny, Sportowy i na śliską nawierzchnię), a w terenie – jeszcze 4 dodatkowymi (Skały, Piasek, Błoto/Koleiny i wyczynowy Baja). Może również zdefiniować własne ustawienia podzespołów i szybko wywołać je przyciskiem na kierownicy. Ale to nie koniec ustawień, z których może skorzystać kierowca Raptora. Wraz z silnikiem 3.0 V6 zadebiutował elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy, wzmacniający brzmienie silnika aż w czterech trybach (Cichy, Normalny, Sportowy i Baja). Ostatni oferuje najbardziej rasowe dźwięki, których mogą pozazdrościć właściciele hot hatchy – po przegazówce wywołują ciary na plecach.
Ford Ranger Raptor – "zawias" Foxa robi robotę
Mocny i rozbudowany napęd to niejedyne plusy Raptora. W modelu tym zachwyca też podwozie. Wzmocniona konstrukcja ramy (także większe osłony) i mocowań zawieszenia przekłada się na lepszą sztywność, którą docenia się na asfalcie, ale i na wykrzyżach w terenie. W drugim przypadku świetną robotę wykonują nowe amortyzatory Fox Live Valve, których charakterystyka zmienia się nie tylko po wyborze trybów jazdy, lecz także automatycznie w czasie rzeczywistym. Na asfalcie Ranger jest zaskakująco komfortowy, a w wyboistym terenie duży skok zawieszenia zapewnia stały kontakt kół z podłożem. O skutecznej pracy amortyzatorów przekonałem się na szybko przejechanym szutrowym torze z licznymi hopami i podczas pokonywania skalnego odcinka. Na stromym podjeździe zachwycił adaptacyjny terenowy tempomat, działający do 32 km/h.
Ford Ranger Raptor – tanio nie jest, ale warto
Raptor to topowy wariant Rangera, co za tym idzie – drogi (304 300 zł), ale wyśmienicie wyposażony. Wrażenie robią: jakość wnętrza oraz mnogość i skuteczność asystentów kierowcy (m.in. tempomat adaptacyjny z wyświetlaniem znaków ograniczenia prędkości na tablicy zegarów, czujnik martwego pola, układ utrzymania pasa ruchu). W nowym modelu pojawiły się także m.in.: 12,4-calowy cyfrowy zestaw zegarów, system kamer 360 stopni, elektryczny hamulec postojowy, indukcyjna ładowarka do smartfonów oraz nowy system multimedialny SYNC 4A z łącznością z chmurą i dostępem do bezprzewodowych aktualizacji.
Ford Ranger Raptor – naszym zdaniem
Czytaj więcej o FORD RANGERDo opracowania "cywilnej" rajdówki, jaką jest Ranger Raptor, wzięli się profesjonaliści z Ford Performance. Wykonali świetną robotę, auto zachwyca prowadzeniem na asfalcie i możliwościami w terenie. Do tego świetnie wygląda (przód jak w F 150), rasowo brzmi i według mnie jest warte tak wysokiej ceny!
Ford Ranger Raptor – dane techniczne
Marka i model | Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboosta |
Silnik | twin turbo benz. V6/24 |
Pojemność silnika | 2956 ccm |
Moc silnika | 292 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obr. silnika | 491 Nm przy 2300 obr./min |
Napęd | 4x4/skrzynia aut. 10, reduktor, blokady przedniego i tylnego dyferencjału |
Dł./szer./wys. | 5360/2208/1926 mm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 79 s |
Prędkość maksymalna | 201 km/h |
Średnie zużycie paliwa wg WLTP | 12,8 l/100 km |
Masa własna/ładowność | 2454/652 kg |
Masa przyczepy | 2500 kg |
Wymiary przestrzeni ładunkowej (szer./głębkość/dług./wys.)/pojemność zbiornika paliwa | 1224/529/1564/877 mm/80 l |
Parametry terenowe (prześwit; kąty: natarcia/zejścia/rampowy; głębokość brodzenia_ | 272 cm; 32/27 (z hakiem 24)/24 stopnie; 85 cm |
Cena: | od 304 300 zł |