Według Skody ofensywa modelowa to najlepsza recepta na obecny kryzys. Nowa Skoda Octavia jest tego dobrym przykładem. To obszerne i wygodne auto, zaprojektowane bez stylistycznych udziwnień, za to z bardzo bogatym wyposażeniem seryjnym i opcjonalnym. Jeśli tylko Skoda nie przesadzi z ceną, sukces murowany!
Jednak nie tylko z racji większych rozmiarów Skoda Octavia 3. generacji staje się pełnoprawną członkinią segmentu, w którym od dawna królują: Passat, Insignia, Avensis, Mondeo i jeszcze kilka innych „średniaków”. Także z tego powodu, że będzie miała wszelkie systemy elektroniczne zwiększające bezpieczeństwo i poprawiające komfort.
Oczywiście, część z nich występować będzie w opcji, ale tak jest nawet w przypadku modeli z klasy premium. W nowej Skodzie Octavii będą dostępne m.in.: aktywny tempomat (utrzymywanie odległości i automatyczne awaryjne hamowanie), asystent pasa ruchu, układ Driver Activity Assistant (wykrywanie zmęczenia kierowcy), system automatycznej zmiany świateł, asystent parkowania, system bezkluczykowy, a ponadto – zastosowane w Octavii po raz pierwszy – poduszka kolanowa kierowcy, tylne boczne airbagi oraz maska chroniąca pieszych podczas kolizji.
Przestronne wnętrze Skody Octavii III
Octavia już w pierwszej wersji, która pojawiła się we wrześniu 1996 roku, oferowała dużo miejsca z przodu i pojemny bagażnik. Na kanapie było już ciaśniej. Teraz nawet wyrośnięte dryblasy nie będą miały powodów do narzekań. Podczas statycznej prezentacji Octavii III w Muzeum Skody w Mladej Boleslavi zrobiliśmy eksperyment – na miejscu pasażera z przodu posadziliśmy redaktora mającego 190 cm wzrostu, a na kanapie za nim kolegę, który mierzy aż 198 cm. Obaj mieli jeszcze zapas miejsca i nad głowami, i na nogi! Trzeba też wspomnieć o przestronnym bagażniku o pojemności 590 litrów. Oczywiście, można go powiększyć – kanapa jest składana (1/3 : 2/3).
Fotele są wygodne, z dobrym podparciem boków, w droższych wersjach mają elektryczną regulację i skórzaną tapicerkę. Zmieniono też deskę rozdzielczą, kierownicę (jest teraz trójramienna) i panel środkowy. Jednak kierowcy, którzy przesiądą się z obecnego modelu na najnowszy, nie będą mieli problemów z obsługą instrumentów. Zegary są podobne, włączniki, np. świateł, umieszczono w tym samym miejscu. Pewnego przyzwyczajenia wymagać będzie obsługa ekranu nawigacji – wyświetlane na nim ikony przesuwa się palcem, jak w smartfonach. To bardzo nowoczesne i wygodne rozwiązanie na pewno przypadnie do gustu młodym kierowcom korzystającym ze smartfonów i tabletów.Osiem silników, dwie skrzynie, 4x4...
Nowa Octavia będzie oferowana z czterema rodzajami silników benzynowych TSI o pojemności od 1,2 do 1,8 litra oraz z czterema dieslami o poj. od 1,6 do 2,0 litra. Wszystke wersje silnikowe będą dostępne także z pakietem Green tec obniżającym spalanie i emisję szkodliwych substancji. Skrzynie biegów: manualna lub dwusprzęgłowa DSG. Skoda zapowiada również wersję zasilaną gazem LPG, napęd 4x4 oraz sportową odmianę RS.
Skoda po pierwszej odsłonie i statycznej prezentacji Octavii już teraz zaprosiła nas na pierwsze jazdy testowe tym autem. Rozpoczną się one 10 stycznia 2013 roku. Wtedy też będziemy mogli skonfrontować swoje pierwsze, bardzo pozytywne odczucia z wrażeniami z jazd.
Poznamy również dokładną specyfikację modeli – wersje silnikowe i wyposażeniowe. Być może będzie to też okazja do zaprezentowania cen nowej Octavii. Teraz możemy jedynie szacować, że z racji znacznie bogatszego wyposażenia seryjnego auto może być o kilka procent droższe od dotychczasowego modelu. Nowa Octavia pojawi się w salonach polskich dilerów w połowie marca 2013 roku.
Zobacz jak jeździ Skoda Rapid