Patrząc na odświeżoną Octavie RS, nasuwa się to samo pytanie, które padało przy okazji wprowadzania poprzednich generacji: dlaczego znowu jest tak grzecznie? Czy projektanci pracujący dla Skody nie mają fantazji, odwagi, a może jednak wiążą im ręce szefowie z grupy Volkswagena?
Skoda Octavia RS – zbyt skromna
My obstawiamy tę ostatnią opcję. W końcu w grupie VW to Seat dostał rolę tego, który ma mieć sportowy charakter i „look”. Niestety, odświeżoną Skodę Octavię RS nadal trudno odróżnić od wersji cywilnej, a w przypadku tego typu aut trzeba to potraktować jako minus. Zmodernizowanego RS-a poznać można po czarnym grillu, dwóch końcówkach wydechu, czerwonych zaciskach hamulców, a w wersji liftback – po niewielkiej lotce na klapie bagażnika. To niewiele jak na sportową odmianę modelu.
Aha, nieco inaczej narysowano też zderzaki, w których z przodu pojawiły się LED-owe światła przeciwmgłowe, a z tyłu wkomponowano wspomniane już wcześniej podwójne końcówki wydechu. Nowością są też w pełni LED-owe reflektory. Mimo skromnego wyglądu wersja RS cieszyła się zawsze sporym powodzeniem. Według danych producenta usportowiony kompakt stanowi aż 13 proc. sprzedaży Octavii w Europie. To oznacza, że jest to wersja dwukrotnie częściej wybierana niż lekko uterenowiona Octavia Scout.
Skoda Octavia RS – wnętrze
Również i w środku trudno znaleźć różnice względem podstawowej odmiany. Zmieniono nieco wygląd wskaźników i podświetlenie wnętrza, znajdziemy tu też kubełkowe fotele z logo RS oraz ściętą u dołu kierownicę, za którą w wersji ze skrzynią DSG, umieszczono plastikowe łopatki do zmiany przełożeń. Niestety, kierownica nie najlepiej leży w dłoniach – mnie przeszkadzał zbyt cienki wieniec.
Kolejną nowością znaną już z cywilnych wersji Octavii jest 9,2-calowy ekran dotykowy z nawigacją Columbus. Inne funkcje to hot spot Wi-Fi, moduł LTE i SmartLink+. Aktualnie to jeden z lepiej działających pokładowych systemów multimedialnych na rynku, choć nieco trudniejszy w obsłudze niż starsze wersje.
Skoda Octavia RS – silniki te same, ale moc większa
W odświeżonej Octavii RS nadal mamy do wyboru znane z poprzednika dwie jednostki 2-litrowe – diesla i benzyniaka. Model dostępny jest zarówno jako liftback, jak i kombi. Co ciekawe, w obydwu silnikach moc zwiększono o 10 KM. Silnik 2,0 TSI ma teraz 230 KM. Jego maksymalny moment obrotowy to 350 Nm dostępnych od 1500 do 4600 obr./min. Sedan z ręczną skrzynią biegów przyspiesza w 6,7 sekundy od 0 do 100 km/h i osiąga prędkość maksymalną, która przy 250 km/h jest elektronicznie ograniczana. Silnik 2,0 TSI można zamówić z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów lub DSG z podwójnym sprzęgłem – o tej samej liczbie przełożeń.
Z kolei diesel 2,0 TDI rozwija teraz moc 184 KM, a moment obrotowy wynosi 380 Nm. Octavia w tej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 232 km/h. Silnik 2,0 TDI jest dostępny albo z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów, albo z 6-biegowym DSG. Ciekawostką jest, że tylko diesel występuje w wersji z napędem na cztery koła (wtedy tylko z 6-stopniowym DSG).
Skoda Octavia RS – jak jeździ?
Podczas prezentacji mieliśmy okazję przejechać się obydwoma wersjami silnikowym z napędem na przednią oś. Różnica 46 koni mechanicznych między benzyniakiem a dieslem robi swoje – między tymi wersjami jest przepaść i to pod każdym względem.
Diesel znacznie gorzej przyspiesza, gorzej brzmi (choć dźwięk w trybie sport podbijany jest dodatkowym generatorem dźwięku) i jest nieco bardziej podsterowny. Dodatkowo na próbie torowej okazało się, że skrzynia manualna czasem haczy przy redukcji z „trójki” na „dwójkę” i ma nieco zbyt długi skok.
Tak naprawdę na zabawy na torze tak naprawdę nadaje się tylko wersja benzynowa, która nawet w ostrych i szybkich zakrętach zachowuje się dość stabilnie. Dopiero przy szybkim slalomie pomiędzy pachołkami czasem wykazuje lekką nadsterowność, którą łatwo opanować nawet przy wyłączonych systemów. W tej kwestii Octavia spisuje się naprawdę nieźle.
Skoda Octavia RS – ceny
Ceny zmodernizowanej Octavii RS zaczynają się od 115 560 zł za liftbacka i 119 840 zł za kombi. Co ciekawe, tyle trzeba zapłacić za dającą znacznie więcej frajdy wersję benzynową z ręczną skrzynią. Diesel z „manualem” jest droższy o niespełna 1400 zł. Najdroższa jest wersja 4x4 2.0 TDI, którą wyceniono na 133 600 zł (kombi: 137 870 zł).
Skoda Octavia RS limuzyna – dane techniczne
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TSI |
Moc | 184 KM | 230 KM |
Moment obrotowy | 380 Nm przy 1750-3250 obr./min. | 350 Nm przy 1500-4600 obr./min. |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa ręczna, napęd na przód | 6-biegowa ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 232 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 6,7 s |
Średnie zużycie paliwa (dane prod.) | 4,5 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Cena | od 116 940 zł | od 115 560 zł |