Jeśli chcesz, żeby kombi było nie tylko funkcjonalnym wozidłem pozwalającym przemieszczać się z punktu A do punktu B, to musisz mieć pod jego maską mocny silnik. Najlepiej diesla, bo benzyniak zrujnuje domowy budżet. A jest w czym wybierać, gdyż oprócz prezentowanych w tym porównaniu Astry ST i Leona ST z jednostkami o mocach 165 i 184 KM w klasie kompakt są jeszcze: Focus ST 2.0 TDCi/185 KM, Octavia Combi RS i Golf Variant z silnikami 2.0 TDI/184 KM.

Te trzy auta testowaliśmy w czerwcu br. (Porównanie ognistych rodzinnych kombi) i okazało się, że ich turbodiesle nie dość, że są szybkie (przyspieszenie do „setki” w ok. 8 s), to na dodatek spalają tylko 5,6-5,7 l/100 km. Niesamowite! Na podobne osiągi można liczyć także w Leonie ST. Bądź co bądź jest to auto z Grupy Volkswagena z tym samym dieslem pod maską. Dlaczego jednak porównujemy z nim słabszą o 19 KM Astrę Sports Tourer, której następczyni pojawi się na początku przyszłego roku?

Porównanie kombi - Astra przekonuje niską ceną, Leon przyciąga sportowym charakterem

Główny powód to koszty. Po pierwsze, kombi Opla okazuje się przystępniejsze cenowo (o 17 000 zł tańsze od Leona ST), a ponadto w związku z tym, że jest to schodzący model, można go kupić z atrakcyjnym rabatem, w wysokości 8000 zł. Realna różnica w cenie między autami wynosi więc ponad 25 000 zł, co tylko potwierdza, że warto zainteresować się produkowanym od pięciu lat kompaktowym modelem Opla.

Nie trzeba być ekspertem, żeby zauważyć, że Astra Sports Tourer na tle Leona ST, zwłaszcza w wersji FR, wygląda skromniej, a nawet można powiedzieć: bardziej zwyczajnie. Kombi Seata za sprawą ostrzejszych linii nadwozia, głównych reflektorów i tylnych świateł wykonanych w technice LED, przeznaczonych specjalnie do tej odmiany zderzaków z podwójną chromowaną końcówką wydechu oraz opcjonalnych 18-calowych felg Performance (seryjnie 17-calowe) wyraźnie podkreśla swój sportowy charakter.

Opel chyba zdawał sobie sprawę z tego, że w słabszej na tle rywali, 165-konnej Astrze nie ma się czym chwalić, dlatego nie wyróżnił topowej odmiany wysokoprężnej żadnym sportowym dodatkiem. Także we wnętrzu Opla próżno szukać emocjonalnych detali. Co innego w Leonie. Tu oprócz spłaszczonej u dołu kierownicy FR, przeszytej czerwoną nicią, zastosowano świetnie wyprofilowane sportowe fotele.

Porównanie kombi – W Seacie większa możliwość personalizacji auta, wyższy komfort w Oplu

Kierowcy obu samochodów bez względu na wzrost znajdą wygodną pozycję. Na czytelniejszą obsługę urządzeń pokładowych mogą jednak liczyć w Leonie (w Astrze – przeładowana przyciskami konsola środkowa), ponadto mają tu też większą możliwość personalizacji auta.

Za sprawą systemu Seat Drive Profile (tryby: normalny, sportowy, ekologiczny i indywidualny) można zmienić charakter poszczególnych podzespołów: reakcję silnika i skrzyni biegów, siłę wspomagania układu kierowniczego, czułość aktywnego tempomatu, częstotliwość pracy klimatyzacji oraz – w przypadku dokupienia adaptacyjnego zawieszenia – siłę tłumienia amortyzatorów.

Na zachowanie Astry można mieć też wpływ, choć w mniejszym stopniu (tryby: Normal, Sport, Tour, brak aktywnego tempomatu). Mimo mniejszego zakresu ustawień to jednak w Oplu łatwiej wyczuwało się różnicę w komforcie jazdy po zmianie trybów. To subiektywne odczucie w Leonie zakłócały zapewne sztywniejsze zawieszenie wersji FR i 18-calowe felgi.

Porównanie kombi – Astra jest bardziej praktyczna

Wróćmy jednak do wnętrz. Gdy zechcecie zapakować rodzinę na wakacje, okaże się, że ilość miejsca w obu autach jest zbliżona. W Seacie co prawda zapewniono więcej o 4 cm przestrzeni na kolana w drugim rzędzie siedzeń, jednak ze względu na panoramiczny dach (opcja) jest go tu mniej nad głowami.

Teoretycznie w bagażniku Leona zmieścicie o 87 l bagażu więcej, ale gdy przyjdzie wam załadować duże walizki, więcej zapakujecie do Astry. Kufer Seata zyskuje teoretyczną przewagę dzięki podłodze ustawianej w dwóch płaszczyznach (w górnej pozycji tworzy się płaska powierzchnia ze złożonymi oparciami foteli), ale w rzeczywistości jest mniej ustawny i płytszy (nisko opadająca linia dachu). W Leonie wybór panoramicznego okna dachowego przekreśla możliwość dokupienia siatki oddzielającej przestrzeń bagażową od pasażerskiej.

Porówanie kombi – Leon dynamiczniejszy

Opel wyraźnie ustępuje Seatowi pod względem osiągów (o 1,7 s wolniejszy od 0 do 100 km/h), nie tylko z racji słabszego o 19 KM silnika, lecz także przez większą masę, która sprawia, że jednostka CTDI wcale nie jest oszczędniejsza od TDI. Mimo to powodów do narzekań nie ma, bo w obu przypadkach można liczyć na średnie spalanie ok. 6 l/100 km.

Dane techniczne Leon ST Astra ST
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1956
Moc maksymalna (KM/obr./min) 184/3500-4000 165/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 380/1750-3000 350/1750-2500
Skrzynia biegów aut. 6 (DSG) man. 6
Napęd przedni przedni
Masa własna/ładowność (kg) 1435/555 1475/640
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 587-1470 500-1550
Opony testowanego auta 225/40 R 18 215/50 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 56
Rozstaw osi (mm) 2636 2685
Dł./szer./wys. (mm) 4535/1816/1454 4698/1819/1535
Osiągi (fabr.) Leon ST Astra ST
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s 9,5 s
Prędkość maksymalna 226 km/h 212 km/h
Spalanie w mieście 5,7 l/100 km 6,5 l/100 km
poza miastem 4,3 l/100 km 5,1 l/100 km
średnie 4,8 l/100 km 4,2 l/100 km
Emisja CO2 125 g/km 128 g/km
Teoretyczny zasięg 1040 km 1330 km
Minimalna średnica zawracania 10,3 m 10,9 m
*dane producenta
Wyposażenie Leon ST Astra ST
Wersja FR Cosmo
Airbagi czołowe/boczne/kolanowy S/S/S S/S/N
Kurtyny powietrzne/ESP/hill holder S/S/S S/S/S
Światła przeciwmg./ksenonowe lub ledowe S/S (LED) S/4700 zł (biksenonowe)
Klimatyzacja aut./hamulec pokolizyjny S/S S/N
Elektr. sterowane szyby p/t/lusterka S/S/S S/S/S
Radioodtwarzacz CD/Bluetooth/USB S/S/S S/1800 zł (radio z USB, BT)
Nawigacja/aktywny tempomat ACC 4359/2232 zł* 5100 zł (z USB i BT)/N
Adaptacyjne zawieszenie 3 175,00 zł 3 500,00 zł
Asystent pasa ruchu/rozpoznaw. znaków drog. 1440/605 zł 2 900,00 zł
Kontrola odstępu z funkcją hamowania 1 165,00 zł 2 900,00 zł
Czujniki parkowania/deszczu 2352/528 zł S/700 zł
Podgrzewane fotele 2 065,00 zł 1000 zł (pakiet)
Alufelgi 17/18 cali/skórzana tapicerka S/1871/7625 zł S/1600/4650 zł
Lakier metalizowany 2 698,00 zł 2 200,00 zł
Gwarancja/ceny Leon ST Astra ST
Cena podstawowa testowanej wersji 115 700,00 zł 90 650,00 zł
Gwarancja mechaniczna 4 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 144 650,00 zł 117 000,00 zł

Porównanie kombi – nasza opinia:

Sportowy czy rodzinny?

Bez wątpienia większą przyjemność z jazdy zapewnia Leon FR, ale Astra też dobrze przyspiesza, jest funkcjonalna i co najważniejsze – aż o 25 000 zł tańsza. Myślę, że ten ostatni czynnik – mimo innego wyniku punktacji końcowej – może okazać się decydujący!

Porównanie kombi – punktacja

Nadwozie Maks. punktów Leon ST Astra ST
Przestronność z przodu 40 35 35
Przestronność z tyłu 30 22 20
Pojemność bagażnika 25 23 17
Ładowność 15 12 15
Widoczność 20 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 29 28
Ergonomia obsługi 20 18 16
Jakość wykończenia 20 18 17
Suma punktów 200 172 163
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Leon ST Astra ST
Przyspieszenie 25 20 16
Prędkość maksymalna 10 9 8
Skrzynia biegów 15 14 13
Zachowanie na drodze 30 30 28
Komfort jazdy 30 26 28
Układ kierowniczy 15 15 14
Średnica zawracania 5 4 3
Suma punktów 130 118 110
Koszty Maks. punktów Leon ST Astra ST
Cena po doposażeniu 50 19 28
Zużycie paliwa (testowe) 30 21 21
Wyposażenie – komfort 30 27 24
Wyposażenie – bezpieczeństwo 30 24 21
Ubezpieczenia 10 7 7
Gwarancja 15 12 8
Przeglądy 20 20 20
Su-ma punktów 185 130 129
Wynik końcowy 515 420 402
Miejsce w teście 1. 2.