Jeśli chcesz, żeby kombi było nie tylko funkcjonalnym wozidłem pozwalającym przemieszczać się z punktu A do punktu B, to musisz mieć pod jego maską mocny silnik. Najlepiej diesla, bo benzyniak zrujnuje domowy budżet. A jest w czym wybierać, gdyż oprócz prezentowanych w tym porównaniu Astry ST i Leona ST z jednostkami o mocach 165 i 184 KM w klasie kompakt są jeszcze: Focus ST 2.0 TDCi/185 KM, Octavia Combi RS i Golf Variant z silnikami 2.0 TDI/184 KM.
Te trzy auta testowaliśmy w czerwcu br. (Porównanie ognistych rodzinnych kombi) i okazało się, że ich turbodiesle nie dość, że są szybkie (przyspieszenie do „setki” w ok. 8 s), to na dodatek spalają tylko 5,6-5,7 l/100 km. Niesamowite! Na podobne osiągi można liczyć także w Leonie ST. Bądź co bądź jest to auto z Grupy Volkswagena z tym samym dieslem pod maską. Dlaczego jednak porównujemy z nim słabszą o 19 KM Astrę Sports Tourer, której następczyni pojawi się na początku przyszłego roku?
Porównanie kombi - Astra przekonuje niską ceną, Leon przyciąga sportowym charakterem
Główny powód to koszty. Po pierwsze, kombi Opla okazuje się przystępniejsze cenowo (o 17 000 zł tańsze od Leona ST), a ponadto w związku z tym, że jest to schodzący model, można go kupić z atrakcyjnym rabatem, w wysokości 8000 zł. Realna różnica w cenie między autami wynosi więc ponad 25 000 zł, co tylko potwierdza, że warto zainteresować się produkowanym od pięciu lat kompaktowym modelem Opla.
Nie trzeba być ekspertem, żeby zauważyć, że Astra Sports Tourer na tle Leona ST, zwłaszcza w wersji FR, wygląda skromniej, a nawet można powiedzieć: bardziej zwyczajnie. Kombi Seata za sprawą ostrzejszych linii nadwozia, głównych reflektorów i tylnych świateł wykonanych w technice LED, przeznaczonych specjalnie do tej odmiany zderzaków z podwójną chromowaną końcówką wydechu oraz opcjonalnych 18-calowych felg Performance (seryjnie 17-calowe) wyraźnie podkreśla swój sportowy charakter.
Opel chyba zdawał sobie sprawę z tego, że w słabszej na tle rywali, 165-konnej Astrze nie ma się czym chwalić, dlatego nie wyróżnił topowej odmiany wysokoprężnej żadnym sportowym dodatkiem. Także we wnętrzu Opla próżno szukać emocjonalnych detali. Co innego w Leonie. Tu oprócz spłaszczonej u dołu kierownicy FR, przeszytej czerwoną nicią, zastosowano świetnie wyprofilowane sportowe fotele.
Porównanie kombi – W Seacie większa możliwość personalizacji auta, wyższy komfort w Oplu
Kierowcy obu samochodów bez względu na wzrost znajdą wygodną pozycję. Na czytelniejszą obsługę urządzeń pokładowych mogą jednak liczyć w Leonie (w Astrze – przeładowana przyciskami konsola środkowa), ponadto mają tu też większą możliwość personalizacji auta.
Za sprawą systemu Seat Drive Profile (tryby: normalny, sportowy, ekologiczny i indywidualny) można zmienić charakter poszczególnych podzespołów: reakcję silnika i skrzyni biegów, siłę wspomagania układu kierowniczego, czułość aktywnego tempomatu, częstotliwość pracy klimatyzacji oraz – w przypadku dokupienia adaptacyjnego zawieszenia – siłę tłumienia amortyzatorów.
Na zachowanie Astry można mieć też wpływ, choć w mniejszym stopniu (tryby: Normal, Sport, Tour, brak aktywnego tempomatu). Mimo mniejszego zakresu ustawień to jednak w Oplu łatwiej wyczuwało się różnicę w komforcie jazdy po zmianie trybów. To subiektywne odczucie w Leonie zakłócały zapewne sztywniejsze zawieszenie wersji FR i 18-calowe felgi.
Porównanie kombi – Astra jest bardziej praktyczna
Wróćmy jednak do wnętrz. Gdy zechcecie zapakować rodzinę na wakacje, okaże się, że ilość miejsca w obu autach jest zbliżona. W Seacie co prawda zapewniono więcej o 4 cm przestrzeni na kolana w drugim rzędzie siedzeń, jednak ze względu na panoramiczny dach (opcja) jest go tu mniej nad głowami.
Teoretycznie w bagażniku Leona zmieścicie o 87 l bagażu więcej, ale gdy przyjdzie wam załadować duże walizki, więcej zapakujecie do Astry. Kufer Seata zyskuje teoretyczną przewagę dzięki podłodze ustawianej w dwóch płaszczyznach (w górnej pozycji tworzy się płaska powierzchnia ze złożonymi oparciami foteli), ale w rzeczywistości jest mniej ustawny i płytszy (nisko opadająca linia dachu). W Leonie wybór panoramicznego okna dachowego przekreśla możliwość dokupienia siatki oddzielającej przestrzeń bagażową od pasażerskiej.
Porówanie kombi – Leon dynamiczniejszy
Opel wyraźnie ustępuje Seatowi pod względem osiągów (o 1,7 s wolniejszy od 0 do 100 km/h), nie tylko z racji słabszego o 19 KM silnika, lecz także przez większą masę, która sprawia, że jednostka CTDI wcale nie jest oszczędniejsza od TDI. Mimo to powodów do narzekań nie ma, bo w obu przypadkach można liczyć na średnie spalanie ok. 6 l/100 km.
Dane techniczne | Leon ST | Astra ST |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1956 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 184/3500-4000 | 165/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 380/1750-3000 | 350/1750-2500 |
Skrzynia biegów | aut. 6 (DSG) | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni |
Masa własna/ładowność (kg) | 1435/555 | 1475/640 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 587-1470 | 500-1550 |
Opony testowanego auta | 225/40 R 18 | 215/50 R 17 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 56 |
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2685 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4535/1816/1454 | 4698/1819/1535 |
Osiągi (fabr.) | Leon ST | Astra ST |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s | 9,5 s |
Prędkość maksymalna | 226 km/h | 212 km/h |
Spalanie w mieście | 5,7 l/100 km | 6,5 l/100 km |
poza miastem | 4,3 l/100 km | 5,1 l/100 km |
średnie | 4,8 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 125 g/km | 128 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1040 km | 1330 km |
Minimalna średnica zawracania | 10,3 m | 10,9 m |
*dane producenta | ||
Wyposażenie | Leon ST | Astra ST |
Wersja | FR | Cosmo |
Airbagi czołowe/boczne/kolanowy | S/S/S | S/S/N |
Kurtyny powietrzne/ESP/hill holder | S/S/S | S/S/S |
Światła przeciwmg./ksenonowe lub ledowe | S/S (LED) | S/4700 zł (biksenonowe) |
Klimatyzacja aut./hamulec pokolizyjny | S/S | S/N |
Elektr. sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S | S/S/S |
Radioodtwarzacz CD/Bluetooth/USB | S/S/S | S/1800 zł (radio z USB, BT) |
Nawigacja/aktywny tempomat ACC | 4359/2232 zł* | 5100 zł (z USB i BT)/N |
Adaptacyjne zawieszenie | 3 175,00 zł | 3 500,00 zł |
Asystent pasa ruchu/rozpoznaw. znaków drog. | 1440/605 zł | 2 900,00 zł |
Kontrola odstępu z funkcją hamowania | 1 165,00 zł | 2 900,00 zł |
Czujniki parkowania/deszczu | 2352/528 zł | S/700 zł |
Podgrzewane fotele | 2 065,00 zł | 1000 zł (pakiet) |
Alufelgi 17/18 cali/skórzana tapicerka | S/1871/7625 zł | S/1600/4650 zł |
Lakier metalizowany | 2 698,00 zł | 2 200,00 zł |
Gwarancja/ceny | Leon ST | Astra ST |
Cena podstawowa testowanej wersji | 115 700,00 zł | 90 650,00 zł |
Gwarancja mechaniczna | 4 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 144 650,00 zł | 117 000,00 zł |
Porównanie kombi – nasza opinia:
Sportowy czy rodzinny?
Bez wątpienia większą przyjemność z jazdy zapewnia Leon FR, ale Astra też dobrze przyspiesza, jest funkcjonalna i co najważniejsze – aż o 25 000 zł tańsza. Myślę, że ten ostatni czynnik – mimo innego wyniku punktacji końcowej – może okazać się decydujący!
Porównanie kombi – punktacja
Nadwozie | Maks. punktów | Leon ST | Astra ST |
Przestronność z przodu | 40 | 35 | 35 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 23 | 17 |
Ładowność | 15 | 12 | 15 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 29 | 28 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 172 | 163 |
Napęd i zawieszenie | Maks. punktów | Leon ST | Astra ST |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 16 |
Prędkość maksymalna | 10 | 9 | 8 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 30 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 28 |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Suma punktów | 130 | 118 | 110 |
Koszty | Maks. punktów | Leon ST | Astra ST |
Cena po doposażeniu | 50 | 19 | 28 |
Zużycie paliwa (testowe) | 30 | 21 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 27 | 24 |
Wyposażenie – bezpieczeństwo | 30 | 24 | 21 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 12 | 8 |
Przeglądy | 20 | 20 | 20 |
Su-ma punktów | 185 | 130 | 129 |
Wynik końcowy | 515 | 420 | 402 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |