Pojawienie się tego modelu w gamie Opla budzi wiele pytań. Przecież ta marka ma już w ofercie samochód klasy B z podwyższonym zawieszeniem. Mokka (427 cm) jest dłuższa od Crosslanda (421 cm) o 6 cm, ale ma o 5 cm mniejszy rozstaw osi. Więc można się spodziewać zbliżonej przestronności. Z tym większym zaciekawieniem czekaliśmy na moment, kiedy wsiądziemy do Crosslanda i rozwiążemy zagadkę w jakim celu Opel oferuje dwa samochody, które tak niewiele się od siebie różnią.
Opel Crossland X - rozwiązanie zagadki
Wreszcie nadszedł ten moment. Dostaję klucz do Crosslanda oraz informację o tym samochodzie i ruszam na badania organoleptyczne. Kiedy wsiadłem za kierownicę od razu poczułem różnicę. Crossland oferuje więcej miejsca w środku. To efekt dwóch czynników. Świeża konstrukcja reprezentuje nowocześniejsze podejście do aranżacji wnętrza. Mokka jednak ma już swoje lata i jest węższa o 4 cm. Poza tym Crossland łączy zalety MPV oraz SUV-a. Nie oferuje napędu na 4 koła, więc jego podłoga może być poprowadzona niżej, zwiększając ilość miejsca dla pasażerów oraz wielkość bagażnika. Crossland oferuje aż 410 l, a Mokka 355 l. A jeśli zamówimy przesuwaną kanapę można łatwo powiększyć tę przestrzeń do 520 l, a po jej złożeniu do 1255 litrów.
Ilość miejsca jaką zapewnia Crossland, którego długość nie przekracza 421 cm jest rzeczywiście imponująca. Pozycja za kierownicą z szerokimi możliwościami regulacji powinna się okazać wygodna zarówno dla osób o skromniejszym wzroście jak i tych, którzy mogliby zaangażować się w grę w koszykówkę.
Crossland jest aż o 16 cm krótszy od Opla Astry, ale oferuje wewnątrz przestrzeń, która pozwala konkurować z modelem klasy wyższej. Poza tym jego zwinność i łatwy dostęp przydaje się w mieście.
Opel Crossland X - coraz jaśniejsza decyzja
Zaczynam się przekonywać do sensu wprowadzenia do oferty Crosslanda X. Tym bardziej, że różnic jest więcej. Mokka ma mocniejsze silniki, większe koła i może mieć napęd na cztery koła. Crossland jest, co ciekawe przestronniejszy, tańszy w zakupie i eksploatacji. Może być wyposażony w Diesla 1,6 l o dwóch poziomach mocy, 99 i 120 KM. Jeśli wolisz silniki benzynowe jesteś skazany na trzycylindrowy silnik o pojemności 1.2 l. Możesz za to wybierać pomiędzy mocą 81 KM oraz w wersjach turbodoładowanych 110 i 130 KM.
Nam do jazd trafiła się najmocniejsza wersja. Benzynowy silnik znakomicie kamufluje fakt, że napędzają go jedynie 3 tłoki. Pracuje cicho i jest dynamiczny. Jedynie turbodziura przy niskich obrotach utrudnia podejmowanie szybkich manewrów w miejskim ruchu. Zużycie paliwa wyraźnie zależy od tempa jazdy, a komputer informuje o średnim spalaniu na poziomie 7,5 l/100 km. Mimo, że Crossland X powstał na platformie wspólnej dla Peugeota 2008, który ma się pojawić na rynku w 2008 roku, zachował charakter Opla. Skrzynia biegów pracuje z przyjemnym oporem, a wnętrze bezpośrednio nawiązuje do pozostałych modeli Opla. Fotele są obszerne i bardzo wygodne. Trzeba zaakceptować fakt, że plastiki w przeważającej większości zwracają uwagę twardością, ale to standard w samochodach tej wielkości, takich jak Renault Captur, który jest jednym z ważniejszych konkurentów Crosslanda X.
Opel Crossland X - na wskroś praktyczny
Crossland nie jest samochodem, który porwie i uzależni od siebie kierowcę. To model na wskroś praktyczny. Mimo, że wygląda jak SUV, bardzo mocno przypomina MPV. Został tak zaprojektowany, by sprawiać kierowcy jak najmniej problemów. Szczególnie w mieście. Łatwo się od niego wsiada, jest zwrotny, zapewnia znakomitą widoczność, a przy tym wypełniony jest nowoczesną elektronika, która poprawia bezpieczeństwo i ułatwia kontakt.
Na liście wyposażenia Crosslanda znajdziemy takie rarytasy jak diodowe reflektory, head-up, rozpoznawanie znaków drogowych, funkcję automatycznego hamowania, alarm martwego pola, kamera cofania, bezkluczykowy dostęp, indukcyjna ładowarka telefonu, podgrzewane fotele i kierownica oraz oczywiście dostęp do Internetu, czy szybkie łączenie i bezproblemowa współpraca ze smartfonami.
Opel Crossland X - kompletna oferta
Po analizie okazuje się, że pojawienie się Crosslanda X jest jak najbardziej uzasadnione. Obecnie w ofercie Opla znajdziemy Merivę za 45 800 zł, Crosslanda X za 59 950 zł oraz Mokkę X (67 450 zł). Opel bardzo szczelnie pokrywa segment samochodów miejskich klasy B i dopasowuje się do klientów, którzy ostatnio bardzo chętnie wybierają niewielkie crossovery. W porównaniu z rokiem 2010 odnotowano aż pięciokrotny wzrost sprzedaży crossoverów klasy B.
Dane techniczne Opel Corssland X 1.2 Direct Injection Turbo:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1199 cm3, R4, turbo benz. |
Moc | 130 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-bieg. ręczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 206 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km |
Masa własna | 1274 kg |
Cena | Od 59 950 zł |