Kiedy jesienią ubiegłego roku podczas frankfurckiego salonu samochodowego zaprezentowano Opla Grandlanda X, pojawiły się głosy, że paleta silnikowa składająca się z dwóch jednostek to zbyt uboga oferta. Dlatego Grandland X dostał teraz mocnego dwulitrowego turbodiesla.
Z danych technicznych wynika, że silnik 2.0 osiąga moc 177 KM i rozwija moment obrotowy równy 400 Nm. Na drodze szybko przekonujemy się, że to nie tylko papierowy tygrys. Nawet lekko wciskając pedał gazu, bez problemu sięgamy do zasobów mocy i momentu silnika. Zwłaszcza moment jest łatwo dostępny – prawie z całości jego potencjału można korzystać już poniżej granicy 2 tys. obrotów. Nie ma przy tym potrzeby spoglądania na wskazówkę obrotomierza.
O właściwy dobór przełożenia dba seryjny 8-biegowy „automat”, debiutujący niedawno w Insignii. Skrzynia pracuje wzorowo. Biegi przełącza tak delikatnie, że podczas spokojnej jazdy nie sposób wyczuć momentu zmiany przełożenia. Zestrojono ją przede wszystkim z myślą o komforcie. Po gwałtownym wciśnięciu gazu, zwłaszcza przy prędkościach autostradowych, nie należy oczekiwać błyskawicznej redukcji. Trzeba się w tym momencie zdecydować na szybszą ręczną zmianę biegów.
Opel Grandland X 2.0 CDTI Utlimate - przekraczanie granic
Dzięki mocy 177 koni Grandland X przekroczył dwie ważne dla tego modelu granice. Po pierwsze, potrafi wreszcie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 10 sekund – dokładnie 9,1 s. Po drugie, jego prędkość maksymalna przekroczyła 200 km/h i sięga 214 km/h. Nie przeraża przy tym wielkością średniego spalania. Jeśli nie będziemy zbliżali się do limitu możliwości auta, to podczas jazdy autostradowej spali nieco ponad 6 l/100 km. W czasie jazdy krętą górską drogą komputer pokazał średnie zużycie na poziomie 7,6 l/100 km.
Dwulitrowy diesel o mocy 177 KM to początek dobrej silnikowej zmiany. Już za moment pod maską Grandlanda X znajdzie się turbodiesel 1.5 o mocy 100 lub 130 KM, który zastąpi dotychczasowy silnik 1.6 D. Latem 130-konny benzyniak 1.2 doczeka się 8-biegowego „automatu” oraz towarzystwa w postaci benzynowego silnika 1.6 o mocy 180 koni. W przyszłym roku możemy natomiast spodziewać się absolutnej bomby – pojawi się hybryda plug-in z napędem na cztery koła.
Opel Grandland X 2.0 CDTI Utlimate - w punkt
To jest super. Kultura pracy turbodiesla.
To nie wyszło. Brak napędu na cztery koła.
Efekt WOW! Aksamitna praca „automatu”.
Kto to kupi? Fani Opla dysponujący kwotą co najmniej 132 300 zł.
Opel Grandland X 2.0 CDTI Utlimate - naszym zdaniem
Nowy turbodiesel 2.0, seryjnie sprzężony z 8-stopniowym „automatem”, to bardzo dobra propozycja dla kierowców lubiących bardziej dynamiczną jazdę oraz potrzebujących mocniejszego holownika. Grandland X 2.0 pociągnie przyczepę o masie 2 ton.
Opel Grandland X 2.0 CDTI Utlimate - dane techniczne
Silnik | t.diesel R4/16 |
Pojemność | 1997 cm3 |
Moc | 177 KM/3750 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/2000 obr./min |
Napęd | na przednie koła |
Skrzynia biegów | automatyczna 8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4477/1856/1609 mm |
Bagażnik | 514-1652 l |
Prędkość maksymalna | 214 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Spalanie średnie | 4,9 l/100 km |
Cena | od 132 300 zł |
Ledowe reflektory AFL z funkcją doświetlenia zakrętów oraz asystentem świateł drogowych i poziomowaniem wiązki świetlnej są standardowym wyposażeniem wersji Ultimate.
Opel wsłuchał się w głosy klientów i od teraz Grandland X ma nareszcie mocniejszy silnik Diesla.
Elegancko wystylizowana deska rozdzielcza, wykonana z tworzyw sztucznych o dobrej jakości, sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterowania, zestaw wskaźników – prosty i czytelny
Grandland X 2.0 pociągnie przyczepę o masie 2 ton.