Opel Insignia Sports Tourer – więcej przestrzeni z tyłu i w bagażniku
W porównaniu do poprzednika – produkowanego od 2009 roku – nowe kombi Opla jest nie tylko dłuższe, ale także ma aż o 92 mm większy rozstaw osi. Co ciekawe mimo zwiększenia długości auta zdecydowano się je obniżyć (o prawie 3 cm), a jednocześnie odchudzić (nawet o 200 kg!). Takie zabiegi pozwoliły uzyskać bardziej dynamiczne proporcje nadwozia, a jednocześnie wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu. Największy przyrost przestrzeni odczuwalny jest w drugim rzędzie foteli, gdzie przybyło kilka centymetrów na wysokości kolan. Teraz pasażer o wzroście 185 cm siedzący na tylnej kanapie nie będzie narzekał na brak przestrzeni.
Nowa Insignia ST jest teraz kombi z prawdziwego zdarzenia. W stosunku do poprzednika w bagażniku przybyło aż 130 litrów, a to oznacza, że model ten standardowo dysponuje 560-litrową przestrzenią. Po rozłożeniu siedzeń pojemność wzrasta do 1665 l i możliwe jest przewożenie przedmiotów, których długość przekracza 2 metry.
Dostęp do bagażnika ułatwia elektrycznie sterowana pokrywa (sterowana także gestem) z regulowaną przez kierowcę blokadą wysokości (przydaje się w podziemnych garażach). By bezpieczne przewozić rzeczy o małych gabarytach warto dokupić za 200 zł system szyn montażowych. Z kolei przy transporcie większych przedmiotów przyda się siatka oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej (500 zł).
Jak wypada Insignia Sports Tourer na tle rywali? | |||
Marka i model | Długość | Poj. bagażnika | Ceny od – poj. i moc silnika |
VW Passat Variant | 4,77 m | 650-1780 l | 96 090 zł - 1.6 TDI/120 KM |
Mazda 6 SW | 4,81 m | 522-1664 l | 89 900 zł – 2.0i/145 KM |
Kia Optima SW | 4,86 m | 552-1686 l | 93 900 zł – 2.0 DOHC/163 KM |
Skoda Superb Combi | 4,86 m | 660-1950 l | 93 880 zł – 1.4 TSI/125 KM |
Ford Mondeo Tournier | 4,87 m | 525-1630 l | 95 900 zł – 1.0 EcoBoost/125 KM |
Opel Insignia ST | 4,99 m | 560-1665 l | 103 900 zł – 1.5 T/140 KM |
Opel Insignia Sports Tourer – nowoczesne multimedia i fotele z masażem
Dużych zmian dokonano także w miejscu pracy kierowcy. Nową deskę rozdzielczą wykonano z solidnych materiałów, a w jej górnej części pojawił się czytelny wyświetlacz projekcyjny (Head Up Display). Do nowej Insignii możliwe jest taraz zamówienie foteli AGR z funkcją wentylacji i masażu. Podczas jazd testowych doceniliśmy ich wygodę, choć uważamy że siedzisko mogłoby być dłuższe o kilka centymetrów, a masaż w oparciu fotela bardziej intensywny.
Na pokładzie Insignii nie zabrakło systemu On Star. Za jego pośrednictwem możemy połączyć się telefonicznie z osobistym opiekunem, który pomoże nam wytyczyć trasę, podpowie gdzie zaparkować lub znajdzie miejsce do spania w hotelu. System On Star w razie wypadku automatycznie powiadomi o zdarzeniu i wskaże jego miejsce. Także w przypadku kradzieży auta jest w stanie zlokalizować pojazd. Fani nowoczesnych multimediów docenią zestaw IntelliLink z 8-calowym ekranem, który posiada teraz interfejsy Apple Car i Android Auto. Dostępny jest seryjnie w topowej wersji Elite, opcjonalnie (3000 zł) w tańszych Enjoy i Innovation.
Opel Insignia Sport Tourer – sam skręci kierownicą i zahamuje
W nowej Insignii nie zabrakło także nowoczesnych asystentów wspomagających kierowcę. W standardzie występuje wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i funkcją automatycznego hamowania przy niskich prędkościach oraz układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Za dopłatą 3000 zł otrzymamy adapatacyjny tempomat z funkcją automatycznego hamowania, a w wydając kolejne 4000 zł zaopatrzymy auto w czujnik martwego pola, system kamer 360 stopni oraz układ informujący się o zbliżaniu się auta podczas cofania.
Opel Insignia Sport Tourer – inteligentny napęd 4x4
Pod maską nowego kombi Opla znajdziemy silniki benzynowe: 1.5 o mocy 140 i 165 KM, 2.0 260 KM oraz turbodiesle: 1.6 CDTI 110 i 136 KM, 2.0 CDTI 170 KM i 210 KM. My testowaliśmy najmocniejszy wariant benzynowy 2.0 Turbo, który współpracował z nową 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów oraz zmodernizowanym napędem na cztery koła. Osiągi Insignii wyposażonej w taki napęd są więcej niż zadowalające. Rozpędzanie od zera do „setki” trwa 7,5 s, a prędkość maksymalna to 245 km/h.
Podczas wyprzedzania mamy do dyspozycji 260 KM i 400 Nm oraz szybki w działaniu „automat”. Dynamikę auta potęguje także generowany z głośników dźwięk silnika, który ukatywnia się w trybie jazdy Sport. Wybierając to ustawienie zmieniała się także twardość pracy amortyzatorów (system Flex Ride seryjny w 4x4, w pozostałych odmianach za 3500 zł). Podczas dynamicznej jazdy o dobrą trakcję dbał układ 4x4, który w nowym modelu wyposażony jest w system wektorowania. Tylny mechanizm rożnicowy otrzymał dwa sprzęgła, dzięki którym możliwe jest precyzyjne sterowanie momentem obrotowym. To rozwiązanie pozwoliło poprawiać trakcję na zakręcie poprzez „dopędzanie” tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu.
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 260 KM |
Maks. moment. obrotowy | 400 Nm/2500-4000 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Prędkość maksymlana | 245 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8b/4x4 |
Średnie spalanie wg producenta | 8,7 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 560-1665 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4986/1863/1500 mm |
Rozstaw osi | 2829 mm |
Masa własna/ładowność | 1683/612 kg |
Średnica zawracania | 11,74 m |
Opony testowanego auta | 225/45 R 17 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2/12 lat |
Przeglądy okresowe | co 30 tys. km |
Cena wersji Elite | 164 900 zł |
Opel Insignia Sport Tourer – nasza opinia
Opel dokonał w Insignii ST dokładnie takich zmian jakich oczekiwali klienci. Samochód zyskał dynamiczny wygląd, a jednocześnie oferuje więcej miejsca w drugim rzędzie siedzeń i w bagażniku. W aucie pojawiło się więcej elementów podnoszących komfort i bezpieczeństwo, w tym nowoczesne systemy multimedialne. Nam przypadł do gustu 260-konny benzyniak i to nie tylko ze względu na dobrą dynamikę, ale także aktywny napęd 4x4 i szybki „automat”. Po jazdach testowych uważamy, że model ten nadal będzie wyrożniał się wśrod rywali dobrym prowadzeniem. Cena jednak mogłby być nieco niższa!
Nowa Insignia kombi urosła. Jej nadwozie ma teraz prawie 5 m długości, a rozstaw osi zwiększono aż o 92 mm. Jednocześnie linia dachu obniżyła się o 29 mm, a masa auta spadła aż o 200 kg! Ceny rozpoczynają się od 130 900 zł (1.5 T/140 KM).
Nowej generacji reflekotory matrycowe LED IntelliLux z automatycznie sterowanymi światłami drogowymi mają zasięg aż 400 m. Kosztują 5900 zł w wersji Innovation lub są seryjne w topowej odmianie Elite.
Ciekawy projekt deski rozdzielczej z wysokiej jakości materiałami i intuicyjną obsługą.
Nowością w Insignii ST jest ekran Head Up (3800 zł w Innovation i Elite). Na szybie wyświetlane są podstawowe informacje o prędkości i znakach drogowych oraz z nawigacji. Czytelność wzorowa!
Nowy 8-stopniowy „automat” działa płynnie i szybko zmienia przełożenia. Współpracuje z 260-konnym benzyniakiem oraz 170- i 210-konnymi turbodieslami.
Opel OnStar (standard we wszystkich wersjach) ma w Insignii ST nowe możliwości: wyszukiwanie miejsc parkingowych oraz rezerwacji pokoju w hotelu. Dostęp do internetu 4G WiFi wchodzącego w skład systemu OnStar póki co nie będzie działał na krajowym rynku.
Na liście systemów asystujących pojawiły się m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją automatycznego hamowania, asystent pasa ruchu z automatyczną korektą toru jazdy oraz układ ostrzegania o pojeździe zbliżającym się z tyłu.
Nowoczesny system multimedialny IntelliLink z 8-calowym ekranem posiada interfejsy Apple Car i Android Auto. Dostępny seryjnie w topowej wersji Elite, opcjonalnie (3000 zł) w tańszych Enjoy i Innovation.
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Normal, Sport i Tour. Dopłacając 3500 zł (standard w wersjach 4x4) przy wyborze trybów zmienia się także sposób tłumienia amortyzatorow. W trybie sportowym dźwięk silnika generowany jest z głośników.
Cieszy dostępność superwygodnych foteli AGR (od 1000 zł). Elektryczna regulacja fotela kierowcy (2000 zł w Innovation i Elite) zawiera także funkcję wentylacji i masażu.
Elektrycznie otwieranie bagażnika (także ruchem stopy pod zderzakiem) jest seryjne tylko w topowej odmianie Elite (w Innovation – 1900 zł). Kierowca z wnętrza pojazdu może ustawić wysokość unoszenia pokrywy, tak by w garażu podziemnym nie uderzyła o nisko umieszczony sufit.
Pojemność bagażnika nowej Insignii kombi wzrosła aż o 130 litrów. Obecnie kufer ma standardowo 560 l, a po złożeniu oparć (seryjnie w Innovation i Elite dzielone w propocji 40:20:40) nawet 1650 l. Możliwe jest przewożenie przedmiotów od długości ponad 2 m. Za system szyn montażowych trzeba dopłacić 200 zł.
Zwiększenie długości nadwozia i rozstawu osi spowodowało, że we wnętrzu przybyło mnóstwo przestrzeni, najwięcej w drugim rzędzie siedzeń!
Inginia ST dostępna jest w wersjach przednio- i czteronapędowych. Odmiany 4x4 wyposażone są w tylny mechanizm rożnicowy wyposażony w dwa sprzęgła, dzięki którym możliwe jest precyzyjne sterowanie momentem obrotowym (wektorowanie). To rozwiązanie pozwala poprawiać trakcję na zakręcie poprzez „dopędzanie” tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu.