Opel Insignia Sports Tourer GSi – trochę inny sport | TEST

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Po epoce OPC pora wrócić do nazwy GSi. Jednak Insignia GSi nie imponuje mocą, dwulitrowego diesla kupić możecie też w "cywilnych" wersjach tego modelu. Po co więc to zamieszanie? Mimo obaw zapewniam, że samochód wart jest zainteresowania!

Największe obawy budzi układ napędowy: rzeczywiście, 210-konny diesel z 8-biegowym "automatem" i napędem 4x4 dostępny jest też w podstawowej gamie Insigni. W wersji kombi (Innovation) można mieć go za 157 100 zł. Ale to nie będzie takie samo auto! Co prawda czas potrzebny na przyspieszenie do 100 km/h to w obu przypadkach to 8 s, ale charakterystyka tych dwóch wersji będzie różna. Inaczej zestrojono zawieszenie - Opel chwali się, że inżynierowie i kierowcy wyścigowi spędzili mnóstwo czasu na torze Nürburgring. Podwozie jest o centymetr niżej niż w klasycznej Insignii, otrzymało też specjalne, sportowe amortyzatory z mechatronicznym sterowaniem. Tylko w GSi znajdziecie tryb „Competitive” - naciskając przycisk ESP zmienicie ustawienie tego systemu, zwiększając dopuszczalny kąta obrotu pojazdu wokół osi pionowej (czyli nadsterowność) i wyłączając układ kontroli trakcji. Skrzynia świetnie dogaduje się z kierowcą i potrafi działać szybko. Na tylnej osi GSi znajdziecie dodatkowe sprzęgła, zdolne stabilizować pojazd, dopędzając (a nie hamując) właściwe koło (nazywa się to mądrze "wektorowaniem" momentu obrotowego).

Opel stawia na efektywność

Jak wygląda jazda? Przyspieszenie rzeczywiście "głowy nie urywa" - według naszych pomiarów na "setkę" trzeba czekać 8,4 s (0,4 s gorzej, niż deklaruje Opel). Ale podczas codziennej jazdy to wystarcza. Ważniejsza jest efektywność. Insignia zadziwiająco lekko pokonuje zakręty. Świetnym uzupełnieniem są 20-calowe koła. Seryjnie Opel przewidział "osiemnastki", ale warto dopłacić 4000 zł za "dwudziestki" - oczywiście profil 35 słabo poradzi sobie ze studzienkami, jednak takie gumy poprawiają prowadzenie, a dzięki regulacji sztywności zawieszenia jazda nie przypomina wcale wozu drabiniastego. A do tego… takie koła świetnie uzupełniają design. Kolejny plus to ogromne tarcze hamulcowe z 4-tłoczkowymi zaciskami.

Dlatego kto stawia bardziej na szybką jazdę po krętej drodze niż sprint na światłach, to będzie usatysfakcjonowany. Warto też podkreślić, że poprzednia Insignia OPC (model "A") była zupełnie inna – mocna i dynamiczna, ale mało finezyjna w prowadzeniu i paliwożerna. Będąc przy spalaniu obecnej Insignii GSi – dość dynamiczna jazda w trybie mieszanym zakończyła się wynikiem średnim nieco ponad 8 l/100 km. Zacny rezultat!

Przestrzeni przybywaj!

Insignia Sports Tourer (czyli po prostu kombi) w wersji GSi nie ma nadzwyczaj agresywnego wyglądu. Oczywiście specjaliści zwrócą uwagę na zderzak OPC Performance, nakładki na progach czy niżej zawieszoną karoserię, ale możliwości Insigni GSi mogą też pozostać niezauważone. Taka dyskrecja dla wielu jest zachętą, nie wszyscy tęsknią za stylistyką Imprezy WRC STi. We wnętrzu również nie brakuje ciekawostek. Testowy egzemplarz miał drogą tapicerkę (15 500 zł z kieszeni), ale z takim wyglądem z pewnością nikt już nie będzie miał wątpliwości, z jakim autem ma do czynienia. Jakość? Zawsze może być lepiej, ale do wykończenia użyto sporej ilości skóry, uwagę zwraca dopracowanie takich detali jak wyświetlacz na szybie – kolorowy, niezwykle wyraźny.

Dodatkowym plusem jest pełna funkcjonalność sportowo stylizowanego wnętrza - nie powinno być problemów z miejscem w kokpicie, obszerny jest też bagażnik.

Nie za drogo?

Biorąc pod uwagę charakter samochodu, jego osiągi i wyposażenie cena bazowa 186 500 zł nie jest koszmarnie wysoka, ale warto założyć, że ostateczny rachunek podniesie się o 20-30 tys. zł (tapicerka z fotelami, koła). To już niemałe pieniądze pozwalające na bardzo szeroki wybór – od całkiem przyzwoicie wyposażonych modeli klasy średniej marek prestiżowych, po modne SUV-y i sportowe samochody pokroju Forda Mustanga. Opel GSi nie będzie miał więc łatwego zadania, ale też nikt nie liczy (przynajmniej nie powinien) na duży wolumen sprzedaży.

Opel Insignia GSi - pomiary testowe (redakcyjne):

Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130/0-160 km/h 3,3/8,4/13,1/20,8 s
Czas rozpędzania 60-100/80-120 km/h 4,3/5,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1851/519 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 12,1/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 35,4/34,8 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 58/65/69 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 8,1 l/100 km
Zasięg 765 km

Opel Insignia GSi - dane techniczne (fabryczne):

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1956
Moc maksymalna (KM/obr./min) 210/4000
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) 480/1500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,0
Prędkość maksymalna (km/h) 231
Średnie spalanie (l/100 km) 7,1
Emisja CO2 (g/km) 187
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi (mm) 4998/1871/1490/2829
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 560-1665/62
Marka i model opon Michelin PilotSport 4S
Rozmiar opon 245/35 R 20

Opel Insignia GSi - moim zdaniem:

Malkontenci będą wytykać "populistyczny" silnik, przeciętną dynamikę i wysoką cenę. Jednak ten Opel jest wartościowym autem - dobrze ukrywa skrajnie różne zalety, takie jak funkcjonalne nadwozie, oszczędny, ale elastyczny motor i świetne podwozie. Jeśli szukacie mocnego kombi "po fabrycznym tuningu" warto wziąć go pod uwagę.

1/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Świetny wygląd, funkcjonalne wnętrze, bardzo dobre prowadzenie, akceptowalne osiągi - Insignia GSi kusi na wiele sposobów.

2/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Samochód prowadzi się wyśmienicie - daje dużo przyjemności! Nawet 20-calowe koła pozwalają zachować przyzwoity komfort, oczywiście pod warunkiem wybrania odpowiedniego trybu jazdy.

3/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Silnik 2.0 ma dwie turbiny, ale "tylko" 210 KM. Nie jest to demon przyspieszenia, ale oferowane osiągi są wystarczające.

4/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Naprawdę przyjemna atmosfera. Miękkie tworzywa, dużo skórzanych wstawek. Ergonomia na wysokim poziomie, po mnogości przycisków z Insignii A nie ma śladów.

5/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Temperatura oleju, cieczy chłodzącej, woltomierz - takie bogactwo wskaźników coraz trudniej spotkać. "Dowód" na oszczędność paliwa: 8,2 l/100 km po przejechaniu blisko 300 km w raczej trudnych warunkach. Zmiana trybu jazdy.

6/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Rewelacyjny wyświetlacz na szybie. Obok sterowania na ekranie pozostawiono też mały klasyczny panel do wentylacji.

7/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Efektowne, ale też wygodne i dobrze trzymające fotele - jedne z nielicznych, w których napis AGR… nie przeszkadza (przynajmniej dla mnie). Nie są jednak na wyposażeniu seryjnym – to wersja OPC Performance, oferowana wspólnie m.in. z tapicerką perforowaną premium Brownstone (skóra naturalna, brązowa). Pakiet obejmuje również wentylację i podgrzewanie foteli oraz podgrzewanie skrajnych miejsc na kanapie. Fotele mają funkcję masażu. Cały pakiet: bagatela, 15 500 zł.

8/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Wielki szyberdach wymaga wydania 6650 zł.

9/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Dużo miejsca i bardzo przyjemne warunki podróżowania z tyłu.

10/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Wymiary Insigni kombi robią wrażenie: rozstaw osi wynosi ponad 2,8 m, a długość - 5 m bez 2 mm.

11/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Wielki kufer oferuje od 560 do 1665 l przestrzeni. Nie mniej ważne są równe kształty, system mocowania bagażu oraz łatwe składanie oparcia kanapy.

12/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Pod podłogą bagażnika znajduje się niewielki schowek. Praktyczne: seryjny system mocowania bagażu, składane od strony bagażnika oparcie kanapy i pokrętło pozwalające ograniczyć otwarcie klapy bagażnika (np. w niskim garażu).

13/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Dla kogo jest Insignia GSi? Może sprawdzić się zarówno w roli auta rodzinnego jak i firmowego, do dalekich podróży oraz do jazdy na krótszych dystansach. Stawiamy, że zadowolony może być zarówno biznesmen w garniturze, jak i student z… grubym portfelem.

14/14 Opel Insignia Sports Tourer GSi | Test

Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Zdecydowanie fajne auto! Ten Opel ma ciekawy styl i świetnie się go prowadzi. Czy zasługuje na wydanie około 200 tys. zł? Kwestia oczekiwań i… dróg, bo w Polsce ciągle jeszcze należy szukać raczej aut z podniesionym zawieszeniem, a nie z obniżonym...

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Oznacz jako spam” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies
Przejdź na Onet.pl
X
Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku,

Wstęp

Zanim klikniesz „Akceptuję” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych (nie musisz jej udzielać) przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikniecie ” Akceptuję” oznaczać będzie wyrażenie zgody, o którą prosimy poniżej. Możesz też odmówić zgody.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy RAS Polska Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij w przycisk „Akceptuję”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody kliknij w „Rezygnuję” lub zamknij to okno. Jeśli chciałbyś uszczegółowić swoją zgodę (np. udzielić jej tylko niektórym Zaufanym Partnerom) odpowiednie narzędzie znajdziesz na stronie z naszą polityką prywatności (na samym dole strony).

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować Twoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym wycofać ją całkowicie przechodząc na naszą stronę polityki prywatności.

Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa RAS Polska współpracuje lub które polecane są przez międzynarodowe organizacje branżowe takie jak np. organizacja IAB (Interactive Advertising Bureau).

Podmioty z Grupy RAS Polska w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony interes Grupy RAS Polska. Przeanalizowaliśmy, czy mamy wspólnie taki uzasadniony interes. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce podmioty z Grupy RAS Polska będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Szczegółowe informacje w zakresie cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Uwaga: Kliknięcie „Rezygnuję” nie dotyczy opisanych wyżej działań wykorzystujących pliki cookie itp., a jedynie podanych zgód dla Zaufanych Partnerów. By ograniczyć lub wyłączyć stosowanie przez nas plików cookies przejdź to tego linku - znajdziesz tam informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, by ograniczyć lub wyłączyć ich funkcjonowanie.

Administrator danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest podmiot z Grupy RAS Polska, z którego serwisu lub aplikacji korzystasz. Naszą nazwę znajdziesz zawsze na samym dole strony po prawej stronie, a logo na planszy zawierającej niniejszą informację. Informację o powołaniu przez nas inspektora ochrony danych i jego danych kontaktowych znajdziesz też na samym dole strony w Polityce prywatności. Administratorami Twoich danych osobowych będą także pozostałe podmioty z Grupy RAS Polska, których pełne dane możesz sprawdzić pod tym linkiem. Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody (link na samym dole strony).

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:

  • Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Gdy zakładasz konto poczty elektronicznej, to umowa o dostarczenie tego konta upoważnia nas do przetwarzania danych niezbędnych do jego zapewnienia (np. danych podanych przez Ciebie w profilu tego konta). Bez tego nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi a Ty nie mógłbyś z niej korzystać. Niepodanie takich danych uniemożliwi nam zawarcie i wykonanie umowy.
  • zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się historią i oglądasz materiały historyczne w portalu Onet lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie Onet Podróże o historycznych trasach krajoznawczych). Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
  • Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług, Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej wynikających (zwykle nie więcej niż 3 lata a już na pewno nie dłużej niż 11 lat - w tym 10 lat na przedawnienie, gdy tak stanowi prawo i 1 rok ekstra dla spóźnionych ale kreatywnych prawników), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią tą jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach i w aplikacjach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy RAS Polska oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, by ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy RAS Polska i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać. Cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.