Nieznajomi będą oceniać wasz gust muzyczny, śmiać się z coraz większej łysiny i co oczywiste wezmą na języki styl ubierania. Spróbujcie tylko przewieźć kumpla w zbyt pastelowej koszuli i możecie się założyć nie wiem o co, że będą spekulować, czy zarejestrowaliście swój związek.

Życie z kabrioletem nie jest proste, zwłaszcza jeżeli w Waszej garderobie nie przeważają stringi czy biustonosze. Zwłaszcza w przypadku małego coupé-kabrioleta Peugeota. Znacie jakiegoś normalnego faceta, który nie goli się regularnie, czasem da się wyczuć jego skarpety, a jeździ Peugeotem 206 CC? Ja osobiście żadnego i sądzę, że pośród 370 000 właścicieli tego modelu nie będzie zbyt wielu przedstawicieli płci brzydszej. A jeżeli już, to przez pomyłkę.

Nawet czarny lakier nowego Peugeota 207 CC, w połączeniu z 17-calowymi alufelgami nie spowodują, że przy ocenie wyglądu posłużycie się terminami innymi niż "wspaniały" czy "piękny" zamiast "brutalny", czy "ostry. Przyciemnione przednie reflektory i "krzykliwa" osłona chłodnicy zapewniają co prawda bardziej bojowy wygląd, ale prędzej zwróci na Was uwagę zaintrygowana piękna dziewczyna niż facet o wątpliwej higienie.

Dysponujący doładowanym silnikiem 1.6 THP, wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa i system zmiennych faz rozrządu o mocy 150 KM, najnowszy kabriolet ze sztywnym dachem jest całkiem szybki. Z uwagi na sporą masę własną pojazdu gotowego do drogi (1420 kg) nigdy byśmy nie powiedzieli, że zachowuje się jak spuszczony z łańcucha, ale 240 Nm momentu obrotowego dostępnego tuż ponad obrotami biegu jałowego (1400 obr./min. - dla miłośników wszelkich danych) robi swoje i samochód może pochwalić się wspaniałą elastycznością. A turbosprężarka przez cały czas zachwyca swym świstem. Szkoda tylko, że radość tę zakłóca nieprecyzyjna 5-biegowa skrzynia biegów o długich drogach prowadzenia drążka.

Niewiele wiele otwartych samochodów gwarantuje rzeczywistą frajdę podczas jazdy, a jeżeli już niektóre to potrafią, to większość z nich projektowano jako kabriolety. Każda przebudowa zamkniętego modelu na kabriolet jest tylko kompromisem między niezbędną rekonstrukcją utraconej sztywności nadwozia, a masą wzmocnień konstrukcji. Jak wiadomo, rezultat obliczeń niezbędnych elementów został zapisany w pamięci komputera podczas projektowania Peugeota 206 CC, ponieważ ciężki samochód był odporny na skręcanie w stopniu niewiele wyższym od makowej strucli.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli, najmocniejszy Peugeot 207 CC nie jest autem sportowym tylko dlatego, że dysponuje turbosprężarką w układzie wydechowym. Wkręca się wszakże na obroty zdecydowanie lepiej od poprzednika. Na gładkiej nawierzchni nieoczekiwane przeszkody zdradzać będzie tylko lekko pracujący, dokładny układ kierowniczy, ale możecie być mile zaskoczeni oporem osi przedniej przed ewentualnym poślizgiem wynikającym z podsterowności.

Na autostradzie Peugeot pozostaje przyjemnie cichy i kulturalny, ale wjedźcie tylko na drogę gorszej jakości i zaraz drgająca kolumna kierownicy wraz z ramą szyby przedniej zmuszą Was do zwolnienia tempa. Istnieje też alternatywa - rozłóżcie dach (207 CC wygląda dobrze, także z nim), a sztywność nadwozia wzrośnie w takim stopniu, że natychmiast zmniejszą się wibracje i polepszy komunikacja z kierownicą.

Jedna z reguł dla małych kabrioletów mówi o tym, że najważniejszym bagażem właściciela powinna być karta kredytowa z dużym limitem. W przypadku Peugeota 207 CC potwierdza się to, ale tylko do momentu, kiedy zacznie padać. Wówczas rozłożycie dach i zmieścicie w bagażniku wózek dziecięcy wraz z weekendowymi zakupami. Z dziećmi zaś nie będzie już tak kolorowo. Układ foteli 2+2 należy traktować z przymrużeniem oka, ponieważ nawet 5-letnia latorośl musiałaby przejść amputację kończyn dolnych przed zajęciem miejsca z tyłu, nie mówiąc już o tym, że nie ma gdzie zamontować fotelika. Mówmy więc raczej o konfiguracji 2+bagażnik. Dwudzielny dach pochłania w bagażniku większość wolnego miejsca, a to co zostanie jest bardzo trudno dostępne, tak więc cieszy każdy wolny litr w kabinie.

Z kolei przednim, regulowanym na wysokość fotelom nie sposób coś wytknąć. Szeroki zakres regulacji pozwala (także ponadprzeciętnie wysokim) znaleźć optymalną pozycję za kierownicą, choć może być trochę ciasno nad głowami. Niewiele lepiej będzie po złożeniu dachu. Charakterystycznie pochylona szyba przednia znajdować się będzie wciąż bardzo blisko twarzy, a szerokie słupki mocno ograniczają widok na wprost. Kabina jest jednak dobrze wykończona, twardsze plastiki na łączeniach nie wydają z siebie niepokojących odgłosów, a wstawki imitujące aluminium wyglądają całkiem wiarygodnie.

Oczywiście z uwagi na fakt, że Peugeot sprzedał czterokrotnie więcej 206 CC, niż na początku zakładano cena nowego modelu mogła zostać obniżona, chociażby dlatego, że następca prezentuje nieporównywalnie wyższy poziom pod każdym względem. Bez dopłaty w modelu 1.6 THP mamy do dyspozycji bogate wyposażenie, włącznie automatyczną klimatyzacją, układem stabilizującym ESP, czy czterema poduszkami powietrznymi.

Podsumowanie

O ile nie drzemie w Was sportowa żyłka i nie chcecie przeżyć rozczarowania, należałoby pozostawić Peugeota 207 CC ludziom preferującym spokojny styl jazdy. Turbo w silniku jest mile widzianym bonusem, który w każdych warunkach wspomoże kierowcę tak, aby nie musiał doświadczyć zwycięstwa grawitacji nad dynamiką materii.

Plusy

.silnik mocny w całym zakresie obrotów.niespotykana w CC proporcjonalność kształtów.cena niższa niż u poprzednika

Minusy

.zbyt efektywny układ wspomagania.deklarowana konfiguracja 2+2 może być traktowana raczej w kategoriach żartu.nieprecyzyjna zmiana biegów.wibracje wyczuwalne na nawierzchniach gorszej jakości

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 8
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 2
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 3
Praktyczne schowki 7
Przyjemność z jazdy 8
Widoczność do przodu 7
Widoczność do tyłu 8
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 8
Osiągi na niższych obrotach 9
Moc na wyższych obrotach 8
Głośność na niższych obrotach 8
Głośność na wyższych obrotach 8
Zużycie paliwa 8
Stopnie skrzyni biegów 7
Łatwość zmiany przełożeń 8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 8
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 7
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 6
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 8
Skuteczność hamulców 9
Bagażnik
Wielkość bagażnika 6
Możliwość załadunku bagażnika 10
Uniwersalność bagażnika 5
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 7
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 7,30

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1598
Moc (kW / obr./min): 110 / 5800
Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min): 240 / 1400
Własności eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 210
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s): 8.6
Zużycie-miasto/poza/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.8 / 7.2
wymiary i nośność:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 187 / 449
Pojemność zbiornika paliwa (l): 50
Masa pojazdu / nośność (kg): 1420 / 340
wymiary do wykresu - wymiary zewnętrzne:
a) długość (mm): 4037
b) szerokość (mm): 1750
c) wysokość (mm): 1393
d) rozstaw osi (mm): 2540

Piotr Tekiela