- Peugeot 208 powstał na modułowej platformie CMP przeznaczonej dla pojazdów klas B i C
- Ceny 208 rozpoczynają się od 53 900 zł ze wersję Like z wolnossącym silnikiem 1.2/75 KM
- Testowany wariant 1.2/102 KM to optymalny napęd do 208 – jest dynamiczny i pali niewiele
Jeszcze nie tak dawno, żeby kupić auto segmentu B, wystarczyło mieć w portfelu około 40 000 zł. Dziś za tę kwotę można co najwyżej nabyć przyzwoicie wyposażony samochód o klasę niższy, ewentualnie zdarzają się tzw. wyprzedażowe okazje w tym segmencie, np. schodząca z rynku obecna generacja Toyoty Yaris – od 41 000 zł. Kto jednak chce błyszczeć czymś nowszym, musi uzbierać więcej gotówki i nastawić się na zakup auta miejskiego za kwotę znacznie przekraczającą 50 000 zł. Jaka to suma dokładnie, powie nam test optymalnej wersji silnikowej Peugeota 208 1.2/102 KM.
Nowy Peugeot 208 – bazowa wersja z wolnossącym silnikiem
Wybierając się do salonu Peugeota, trzeba mieć w portfelu min. 54 000 zł. Za tę kwotę kupicie bazową wersję Like z 75-konnym wolnossącym benzyniakiem. Jej standard wyposażenia jest całkiem dobry, gdyż obejmuje m.in. klimatyzację manualną, tempomat czy system unikania kolizji. Wariantu tego jednak nie polecamy ze względu na ospały napęd (0-100 km/h w 13,2 s).
Za znacznie dynamiczniejszą, doładowaną, 102-konną wersję Active zapłacicie o ponad 10 000 zł więcej. To naszym zdaniem optymalny wariant silnikowy, zapewniający dobre przyspieszenie (0-100 km/h w 9,9 s) i niezłą elastyczność. W cenie 64 100 zł otrzymacie także bogatsze wyposażenie (m.in. dodatkowo: czytnik znaków drogowych, czujniki zmierzchu, chromowany wlot powietrza, lakierowane klamki i LED-y eko.
Niestety, w tej wersji nie dostaniecie seryjnie ani i-Cockpitu 3D, ani tylnego czujnika parkowania, ani też alufelg, które są standardowe w droższej o kolejne 9000 zł wersji Allure. Doszliśmy więc do etapu, w którym za rozsądnie skonfigurowany samochód segmentu B trzeba zapłacić w salonie Peugeota ponad 73 000 zł, i to za pojazd bez lakieru metalicznego (dopłata 2100-2900 zł). Kwota ta wydaje się nam wręcz szokująca!
Choć trudno przy okazji zakupu auta nie myśleć o kosztach, to skupimy się na tym, co oferuje nowe 208. Trudno przejść obojętnie obok niego. Uwagę przykuwają zwłaszcza drapieżne światła i potężny grill. O wnętrzu też nikt nie powie, że jest nudne. Ożywiają je: wirtualne zegary 3D, klawiszowe zegary, karbonowe panele, 10-calowy ekran multimediów oraz obustronnie spłaszczona kierownica.
Nowy Peugeot 208 – oryginalne wnętrze, ale czy wygodne?
Inną sprawą jest jednak rozplanowanie przestrzeni. Kierownica nie dość, że potrafi zasłonić zegary, to do tego jest niewygodna w czasie manewrowania na parkingu, a ponadto sprawia, że najmniejszy jej ruch wywołuje nerwową reakcję auta. Skoro już mowa o emocjach i kierownicy, to wspomnimy, że każdorazowo po uruchomieniu „208-ki” wyłączaliśmy nadwrażliwego asystenta utrzymania pasa ruchu.
Wracamy jednak do ergonomii. Choć z wymiarów wnętrza wcale to nie wynika, ten nowoczesny kokpit przytłacza wręcz kierowcę i nie daje mu pełnej swobody ruchów (w bliźniaczej konstrukcyjnie Corsie poczucie przestronności jest lepsze). W drugim rzędzie siedzeń wymiary już jasno wskazują, że 208 to ciasne auto. Za kierowcą mierzącym 183 cm nie ma szans siąść pasażer o zbliżonych gabarytach. Także przestrzeni bagażowej (265 l) daleko do rekordów pod względem pojemności.
Nowy Peugeot 208 – 1.2 Turbo 102 KM to optymalny napęd do 208
W samych superlatywach będziemy się wypowiadać o 102-konnym napędzie. Silnik spontanicznie reaguje na gaz od niskich obrotów, zapewnia tym samym sprawne poruszanie nie tylko w mieście, lecz także w trasie. Nie wibruje, dość miękko pracuje, zbytnio nie hałasuje. Spalanie też wypada całkiem dobrze (6,3 l/100 km).
Prowadzenie 208 – poza wspomnianym nadwrażliwym asystentem i niewygodną kierownicą – uznajemy za dobre. Samochód pewnie trzyma obrany kierunek, nie jest nerwowy na zakrętach i zapewnia dobry komfort resorowania.
Nowy Peugeot 208 – podsumowanie
Choć w tekście pojawiło się wiele krytycznych uwag pod adresem nowego 208, to cieszę się, że jest taka propozycja na rynku. Nie każdy kupujący nowe auto (zwłaszcza segmentu B) zwraca uwagę na każdy brakujący centymetr w kabinie lub bagażniku. Liczy się to, że auto jest nietuzinkowe, a jazda nim wywołuje pozytywne emocje.
To nam się podoba: oryginalna stylist ka zewn. i wewn., dynamiczny i oszczędny silnik, precyzyjna skrzynia, dobre prowadzenie, zadowalający komfort, bogate wyposażenie.
To nam się nie podoba: wysoka cena, 2 lata gwarancji, ciasny tył i kufer, ergonomia, nadwrażliwy asystent pasa ruchu.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s |
0-100 km/h | 10,6 s |
0-130 km/h | 17,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 7,1 s (4. bieg) |
80-120 km/h | 10,8/14,9 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1126/469 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/48 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,9/10,5 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 45,1 m (opony zimowe) |
gorące | 44,5 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,3 l/100 km |
Zasięg | 698 km |
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1199 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 102/5500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 205/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 |
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) | 5,4-5,6 |
Emisja CO2 (g/km)/norma | 123-127/Euro 6d-Temp |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 265-1106/44 |
Marka i model opon test. auta | Euro Repar Reliance Winter |
Rozmiar opon | 195/55 R 16 |
Wyposażenie
Wersja | GT Line |
6 airbag./utrzymanie środka pasa ruchu, adaptacyjny tempomat z f. Stop&Go | S/1000 zł |
System multimedialny./i-Cockpit 3D | S/S |
Tryby jazdy/elektr. ham. ręczny/ładowarka bezprzewodowa | S/S/400 zł |
Klima aut. 1-stref./kamera cofania, czujniki parkowania przód i tył | S/S |
Unikanie kolizji/aut. św. drog./czarny dach | S/S/500 zł |
Nawigacja, DAB, SOS/dostęp bezkluczykowy | 3500/900 zł |
Cena/gwarancja
Cena podst. tej wersji silnikowej | 95 200 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata (b.o.)/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub co rok |
Cena testowanego auta | 105 700 zł |
W testowym aucie zamontowane były opcjonalne światła Full LED (dopłata w Allure 2900 zł),
Trzycylindrowy doładowany benzyniak o mocy 100 KM to optymalny napęd w 208.
Nowocześnie: 10-calowe wirtualne zegary 3D, multimedialny ekran dotykowy, podwójnie spłaszczona mała kierownica i klawiszowe przyciski.
Choć nie jest to wersja sportowa (czyt. GTI) to testowym aucie deska rozdzielcza przyozdobiona była tworzywem przypominającym karbon. W Allure standardem jest przycisk uruchamiania silnika.
Wirtualne zegary z efektem 3D mogą się podobać. Kierowca ma do wyboru kilka trybów wyświetlania.
Zegary na pewno wyglądają efektownie, ale czy są czytelne?
W nowym 208 jest imponująca lista systemów bezpieczeństwa. Seryjnie w Allure m.in. unikanie kolizji, utrzymanie pasa ruchu, aut. światła drogowe i czytanie znaków drogowych.
Kamera parkowania i czujniki parkowania z przodu to elementy opcjonalne (pakiet Vision za 1800 zł).
Pomysłowy schowek z uchwytem na smartfona. Standardem w Allure są 4 gniazda USB (z przodu: A i C, z tyłu: 2 x A).
Selektor trybów jazdy, bezkluczykowe uruchamianie pojazdu i elektrycznie sterowany hamulec
pomocniczy należą do wyposażenia seryjnego wersji Allure.
Sześciostopniowa skrzynia manualna ma przyjemny w dotyku lewarek, który zapewnia precyzyjny wybór przełożeń.
Fotele są wygodne i obszerne, ale kierowca ma poczucie przebywania w ciasnym wnętrzu. Nie każdy polubi małą kierownicę, gdyż potrafi ona przysłonić widok zegarów.
Mało przestrzeni na nogi, niewiele nad głową. Podróżowanie z tyłu nie będzie przyjemne dla dorosłych.
265-litrowa pojemność w segmencie B to niewiele (np. Polo 350 l, Fabia 330 l). Do tego głęboka krawędź załadunku i próg po złożeniu oparć.
Ceny 208 wzrosły. Za najtańszą wersję 1.2/75 KM trzeba zapłacić 53 900 zł. Za optymalną – 1.2/102 KM – min. 64 100 zł.