Nowy Peugeot 3008 wygląda jak dorosły SUV, jeździ chyba najlepiej z całej gamy modelowej zaczynającej cyfrą 3, a wewnątrz czujemy się jak w limuzynie kategorii Gran Turismo. Tak prezentuje się chyba najlepszy obecnie Peugeot... Ale zacznijmy od początku.

Crossover

Pojawienie się kolejnego "specjalnego" Peugeota - po niezbyt udanym 1007 i większym SUV-ie 4007 z japońskimi genami - najprawdopodobniej związane jest z zasadniczym nie dla klasycznych SUV-ów. Kategoria, która we Francji jest całkiem popularna, znajduje się pod silnym politycznym i ekologicznym naciskiem z powodu wyższego zużycia paliwa i emisji CO2. Eleganckim rozwiązaniem okazuje się nowoczesny crossover łączący wygląd SUV-a, właściwości MPV i wrażenia z jazdy luksusowym GT.

Peugeot 3008 nie jest podobny do niczego spod znaku lwa, co po latach unifikacji jest miłą niespodzianką. Nie jest to samochód, który podoba się od pierwszego spojrzenia, ale producent jest tego świadomy. Rocznie w Europie ma być sprzedawanych 90 tys. egzemplarzy tego auto, co jest tylko ułamkiem ogólnej liczby 308 i 308 SW.

Znalezienie piękna w tych egzotycznych kształtach jest nieco utrudnione, ale spotkanie na żywo rozwiewa wszelkie wątpliwości. Dziwnie zaprojektowane przednie lampy nawiązują do horyzontalnej linii okien, a zarazem wydłużają słupki A. Tylny zderzak z imitacją dyfuzora optycznie zbliża auto do jezdni i informuje pozostałych kierowców, że ten Peugeot przeznaczony jest do podróżowania.

Chociaż zderzaki wykonano w kolorze nadwozia, producent nie zapomniał, że dużo czasu auto spędzać będzie w mieście. Nie brakuje więc asystenta parkowania ani masywnych elementów z czarnego plastiku, które chronią przed zadrapaniami w czasie parkowania.

Fantastyczne

Właśnie tak można streścić wnętrze nowego 3008. Kto oczekuje wyższą pozycję siedzenia będzie zadowolony, kto szuka klimatu futurystycznie przeszklonego wnętrza z ogromną przednią szybą i panoramicznym dachem, będzie również zadowolony. Nie spodziewaliśmy się jednak, że w takim samochodzie znajdziemy wysoki tunel centralny i pozycję za kierownicą dorównującą usportowionym dużym coupe i sedanom o wiele droższej kategorii Gran Turismo.

Dodatkowe 14 cm w porównaniu do podstawowego hatchbacka 308 wykorzystano przede wszystkim na zmianę położenia foteli, przestrzeni nad głowami nie jest o wiele więcej, w tej kategorii pałeczkę przejmuje klasyczne MPV 5008. Z przodu wysoki tunel centralny, długa przednia szyba i ostro pochylone słupki A przywołują klimat sportowego MPV. Ze znalezieniem optymalnej pozycji nie będą miały problemów ani osoby o większych gabarytach ciała. Znajdziemy tu obszerne fotele z dobrym trzymaniem bocznym, a koło kierownicy i fotele posiadają szeroki zakres regulacji.

Z miejscem z tyłu jest nieco gorzej. Szerokość 1490 mm na wysokości łokci jest taka sama jak z przodu i w danej klasie raczej ponadprzeciętna. Jednak wyprofilowana kanapa oferuje wygodne podróżowanie tylko dwom pasażerom, w trójkę podróż nie jest już tak przyjemna. Nad tylną kanapą jest tylko 930 mm, tak więc ani przy możliwości pochylenia tylnego oparcia osoby o wzroście ponad 180 cm nie będą czuły się tu wygodnie. Z drugiej strony trzeba pochwalić optymalną odległość siedzenia od podłogi, co w MPV tej wielkości bywa problemem.

Funkcję auta do przeprowadzki pełni w gamie marki Peugeot o 135 mm dłuższe kombi 308 SW. Bagażnik 3008 oferuje 432-1241 l, co nie jest porażające, ale do codziennej eksploatacji maksymalnie wystarczające. Pomyślano natomiast o względach praktycznych. Dwuczęściowa klapa bagażnika jest odwołaniem do terenowych genów, chociaż w tym przypadku niezbyt praktycznym. Jej dolną część można obciążyć masą do 200 kg. Pomysłowe oświetlenie bagażnika przenośną latarką z akumulatorem znamy już z innych modeli PSA.

Dno bagażnika można ustawić w trzech pozycjach. W pierwszym przypadku najniższą pozycję tworzy rzeczywiste dno, drugą i trzecią pozycję uzyskujemy przez ustawienie na odpowiedniej wysokości drugiego dna, w ten sposób otrzymujemy albo podłogę zrównaną z opuszczoną klapą bagażnika i złożonymi oparciami tylnych foteli, albo praktyczne rozdzielenie bagażnika na dwie części, kiedy między podłogą a drugim dnem powstaje przestrzeń o wysokości 290 mm.

W podstawowym ustawieniu otrzymujemy podłogę o szerokości 1000 mm pomiędzy nadkolami i długości 820 mm, wysokość bagażnika po linię okien wynosi zaś 520 mm. Po złożeniu tylnych oparć otrzymujemy przestrzeń o długości od 1500 do 1800 mm w zależności od ustawienia przednich foteli.

Peugeot dla...

Samochody marki Peugeot nigdy nie były budowane z myślą o drapieżnych kierowcach, ale 3008 wbrew swojej wysokiej budowie chce chyba zburzyć wszystkie mity. Wszystko zaczyna się od pozycji za kierownicą, która w porównaniu do innych crossoverów wyznacza nowe standardy. Producent twierdzi, że siedzi się tak samo jak w klasycznej trzystaósemce, ale bliskość przeszklonego dachu i wyżej zamontowane fotele poprawiają wrażenie. Wnętrze otacza kierowcę i pasażera tak perfekcyjnie, że czują się oni być częścią auta. Kierowca operuje z doskonale wyprofilowaną kierownicą (sportowa kierownica jest standardem w wersji Premium Pack), pasażer jadący z przodu może natomiast poczuć się częścią auta zasługą nietradycyjnie umieszczonego uchwytu, który zamiast na drzwiach zamontowano na konsoli centralnej.

Deska rozdzielcza jest wyjątkowa i zapewne przekona do 3008 niejednego klienta. Stylistyka i użyte materiały najbliżej mają do niemieckiego Audi, pod względem ergonomii można się jednak dopatrzyć niedociągnięć. System nawigacji ma optymalnie umieszczony wysuwany wyświetlacz oddzielony od panela sterującego. Trochę nielogicznie radio pogłaśnia się przyciskiem, a nie centralnym pokrętłem, łatwo się też pogubić w zespole ładnie wyglądających przełączników umieszczonych nad panelem zestawu multimedialnego. Pozytywnie oceniamy obecność wyświetlacza head-up (z możliwością ustawienia pozycji pokazywanych informacji) i funkcję informującą o bezpiecznej odległości od samochodu jadącego przed nami.

Jak to jeździ

Topową jednostką napędową nie jest tym razem sprawdzony turbodiesel 2,0 HDi (110 kW/150 KM), ale nieco mniejszy silnik benzynowy 1,6 THP. Konstrukcja powstała przy współpracy z BMW, co odbija się w wykorzystaniu zaawansowanej techniki (system zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów, bezpośredni wtrysk paliwa itp.) oraz kulturze pracy. Cicho pracujący silnik w czasie jazdy jest niesłyszalny, dopiero agresywny styl jazdy wyzwala atrakcyjny przytłumiony warkot.

Doładowanie pozwala jednostce pracować przy nadzwyczaj niskich obrotach (moment obrotowy 240 Nm dostępny jest od 1400 obr./min). Silnik wyróżnia się też elastycznością w szerokim zakresie obrotów i mocą maksymalną 110 kW (150 KM) osiąganą przy 5800 obr./min. Sześć dobrze ustawionych i łatwo załączanych biegów w tym wypadku wydaje się zbędnym luksusem, ale dzięki nim przy 130 km/h silnik kręci zaledwie 3100 obr./min, spalając 8 l/100 km. Na drogach krajowych można jeździć średnio za 7 l/100 km, co przy uwzględnieniu dynamiki (0-100 km/h w 9 s), masy (1460 kg) i gorszej aerodynamiki jest świetnym wynikiem.

Właściwości jezdne limituje platforma przejęta z modelu 308, chociaż również tutaj czuć pewne ulepszenia. Prosta konstrukcja tylnej osi miewa problemy na gorszej nawierzchni, gdzie grozi odskakiwanie kół. Podwozie jest bowiem bardzo sztywne. Dzięki zastosowaniu systemu Dynamic Rolling Control z poziomym amortyzatorem eliminującym przechyły nadwozia udało się zestroić podwozie tak, że należy ono do najbardziej sportowych spośród "lwiej rodziny". Wbrew temu Peugeot 3008 pozostał komfortowym pojazdem do długich podróży. Ulepszono również układ kierowniczy, który dodaje kierowcy pewności przy wyższych prędkościach. Pochwalić trzeba nie tylko cichy silnik, ale również dobre odizolowanie wnętrza od zbędnych hałasów.

Wyjątkowa oferta

Osoby nie wymagające maksymalnych możliwości przewozowych za wydane pieniądze, mogłyby zainteresować się modelem 3008. Ceny są co prawda wyższe od zwykłych przedstawicieli klasy niższej średniej, ale rekompensuje to bogate wyposażenie. Za podobne pieniądze można nabyć 308 SW, w którym można przewozić więcej osób i bagaży, ale brakuje mu zwinności w mieście, sterowności na drogach krajowych i pewnej wyjątkowości, którą francuski producent łączy z dwoma zerami w oznaczeniu.

Plusy+ Cichy, mocny i oszczędny silnik+ Naturalna pozycja za kierownicą i widoczność we wszystkich kierunkach+ Duże i optymalnie wyprofilowane fotele+ Szerokie wnętrze+ Zachowanie na drogach o dobrej nawierzchni+ Luksusowe wnętrze+ Ilość i objętość schowków+ Wyświetlacz head-up+ Wyciszenie wnętrza

Minusy- Gorzej wykorzystana przestrzeń niż w modlu 308 SW- Mniejsza ilość miejsca na tylnej kanapie- Ergonomiczne rozwiązanie niektórych przełączników- Właściwości jezdne na gorszej nawierzchni

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 8
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 9
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 7
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 7
Widoczność do przodu 8
Widoczność do tyłu 7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 9
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 9
Głośność na niższych obrotach 8
Głośność na wyższych obrotach 8
Zużycie paliwa 9
Stopnie skrzyni biegów 8
Łatwość zmiany przełożeń 8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 9
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 7
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 9
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 9
Skuteczność hamulców 8
Bagażnik
Wielkość bagażnika 7
Możliwość załadunku bagażnika 7
Funkcjonalność bagażnika 8TD>
Stosunk ceny do wartości 8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 7,88

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1598
Moc (kW / obr./min): 110 / 5800
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 240 / 1400 - 2750
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 201
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 8.9
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 10.8 / 5.8 / 7.0
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 432 / 1241
Pojemność zbiornika paliwa (l): 60
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1459 / 561
Rozmiar opon 225/50 R17
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 4365
b) szerokość (mm): 1837
c) wysokość (mm): 1625
d) rozstaw osi (mm): 2613
e) rozstaw kół z przodu (mm): 1536
f) rozstaw kół z tyłu (mm): 1531
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 780 / 1020
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 620 / 920
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 1010
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 930
k) szerokość z przodu (mm): 1490
l) szerokość z tyłu (mm): 1490
długość siedzenia z przodu (mm): 490
długość siedzenia z tyłu (mm): 470
wysokość oparcia z przodu (mm): 620
wysokość oparcia z tyłu (mm): 620
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK