- Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid jest szybszy niż diesel i – przynajmniej według danych technicznych – dalece bardziej oszczędny
- Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid – inaczej niż wiele innych hybryd – może ciągnąć przyczepę i ma imponującą prędkość maksymalną
- Hybrydowy Peugeot 508 SW za sprawą typowej dla tego rodzaju aut wady może nie zadowolić długodystansowych kierowców z ciężką nogą
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Gdyby Peugeota 508 SW traktować jako wygodny samochód miejski bądź podmiejski, byłby to pojazd doskonały: ciekawie zaprojektowany i wykończony z użyciem fajnych materiałów z dużą atencją do detali. We wnętrzu Peugeota 508 rządzą skóra, drewno, aluminium i szkło. W tym modelu doskonale sprawdza się charakterystyczny obecnie dla marki Peugeot layout deski rozdzielczej: malutką, nieokrągłą kierownicę, która leży w dłoniach trochę jak wolant, trzymamy nisko, prawie na kolanach, a na zegary (tzn. wyświetlacz) patrzymy nie przez nią, ale ponad nią.
Wersja SW – czyli kombi – ma też to, czego brakuje zwykłej 508: ma większy bagażnik i bez problemu mieści na pokładzie długie przedmioty. I jeśli dodać do tego, że układ napędowy 508 w wersji hybrydowej jest cichutki, płynnie zmienia biegi (nie jest to żadne eCVT!), to twierdziłbym, że jest to auto bez wad, no może prawie bez wad. Ale wyjechałem nim w daleką trasę.
Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid - jazda po mieście
Akumulator w 508 Plug-in Hybrid ładuje się z domowego gniazdka powoli, ale przecież przez noc się naładuje. 11,6 kWh to niedużo jak na kombi o masie własnej prawie 1750 kg, ale 35-40 km na prądzie auto przejedzie (dane fabryczne podają wartość 47-52 km). Prąd można zużyć od razu albo (w zależności od wybranego trybu jazdy) zachować na później, żeby bezgłośnie przejechać przez osiedle. Na prądzie można rozpędzić się nawet do ok. 130 km/h.
Prąd można traktować jako codzienny sposób na obniżenie spalania benzyny albo obecność akumulatora na pokładzie ignorować – samochód doskonale radzi sobie na drodze i bez doładowania. Jeśli nie będziemy akumulatora ładować, w mieście, przy raczej spokojnej jeździe, samochód będzie zużywał 7-9 l benzyny na 100 km.
Nie tak źle, biorąc pod uwagę, iż „raczej spokojna jazda” wcale nie oznacza, że jesteśmy zawalidrogą. Minimalne zużycie paliwa w mieście to realnie może nie zero, ale i tak niewiele – ok. 1,5 l benzyny na „setkę” – gdybyśmy sumiennie podłączali auto do gniazdka i ograniczali się do niewielkich przebiegów.
Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid - wyjeżdżamy w trasę
Kombi to właściwy typ nadwozia, jeśli wybieramy się na długi weekend 5-osobową rodziną z psem. Po wyjęciu ze starego i niemodnego już auta dużej klatki dla psa, którą miałem zamiar przełożyć do 508, szybko jednak jadę jeszcze do sklepu, aby kupić nową, dwa razy mniejszą – taki jest koszt niskiej, opływowej sylwetki. Ostatecznie jednak wszyscy się mieszczą, nie trzeba przecież brać ze sobą pełnego wyposażenia domu!
Auto prowadzi się płynnie, pewnie, a ciężki akumulator umieszczony w jego tylnej części właściwie nie przeszkadza. Napęd, nawet gdy już akumulator jest pusty, wciąż ma moc i pozostaje przyjemnie cichy. 130 km/h, 140 km/h... I można by, teoretycznie, łamiąc nieco obowiązujące w Polsce limity prędkości, bez stresu jechać nawet 180 km/h i szybciej, ale... jeszcze szybciej przekonamy się, że aby upchnąć w samochodzie akumulator litowo-jonowy o poj. 11,6 kWh wraz z infrastrukturą mu towarzyszącą, z czegoś trzeba zrezygnować i nie wystarczy rezygnacja z koła zapasowego.
W Peugeocie 508 SW Plug-in Hybrid ucierpiał także zbiornik paliwa, który w „czystym” benzyniaku ma 62 litry, w dieslu 55 litrów, a w hybrydzie... tylko 43 litry, co w praktyce oznacza, że po wypaleniu ok. 35 litrów na desce rozdzielczej zapala się „kasjer” i robi się nerwowo. Im szybciej jedziesz, tym mniej napęd hybrydowy pomaga, a bardziej ciąży, jeśli masz bardzo ciężką nogę, tankujesz co 300 km. I żeby było jasne: to jest jak najbardziej typowa wada nie tej jednej, lecz wszystkich hybryd Plug-in, niektóre mają fabrycznie ograniczoną prędkość do 180 km/h żeby nie kusiło, a inne, no cóż... mają nawigację, która chętnie doprowadzi cię do najbliższej stacji.
Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid - dla kogo jest to auto?
W wielu zachodnich krajach kwestię wyboru wersji silnikowej ułatwiają przepisy drogowe lub podatkowe, które faworyzują auta wyposażone w możliwość ładowania akumulatorów z gniazdka. W takich wypadkach hybrydy Plug-in często trafiają do osób i firm, które z dobrodziejstw tej nowoczesności nie zamierzają korzystać wcale i kabel do ładowania leży w bagażniku nigdy nie rozpakowany.
W Polsce napęd hybrydowy pozostaje drogi – najtańsza wersja 508 SW Plug-in Hybrid (Allure) kosztuje 185 tys. zł, zaś wersja GT Pack – 211 tys. zł plus (w tym przypadku już nieliczne) ewentualne dodatki. Ułatwienia „drogowe” zastrzeżone są dla samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym. Żeby zatem kupno Peugeota 508 Plug-in Hybrid miało sens, musi nam się ta technologia podobać. A ma ona szereg zalet, ale nie jest wolna od wad.
Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid – zalety:
- cichy, dobrze pracujący napęd
- rozsądne spalanie
- możliwość korzystania z napędu elektrycznego na krótkich dystansach
- dobrze zaprojektowany kokpit
- bardzo wysoka jakość wykonania
Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid – wady:
- mały zbiornik paliwa – krótki zasięg autostradowy
- niski bagażnik
- wysoka cena
- wyższa niż w innych wersjach masa pojazdu
- wolne ładowanie akumulatora
Reasumując...
Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid to efektowne i przyjemne auto, które dobrze jeździ i zadowala się umiarkowaną ilością paliwa. Możliwość zasilania energią elektryczną jest dodatkową zaletą. Jeśli jednak planujesz dalekie trasy, a zwłaszcza dalekie trasy pokonywane z niedozwoloną prędkością, wybierz diesla – dłuższy zasięg pomiędzy tankowaniami nie jest bez znaczenia!
Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1598 cm3, R4, benzyna+ elektryczny |
Moc silnika spalinowego/systemowa | 180 KM/225 KM |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 3000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa automatyczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna/napęd tylko elektr. | 240/135 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Średnie testowe zużycie paliwa | 1,6 l/100 km (dane fabryczne), 7,5 l/100 km w teście |
Masa własna | 1745 kg |
Cena (508 SW Plug-in Hybrid GT Pack) | 211 100 zł |