Niewiele samochodów jest w stanie wzbudzić tyle emocji, co Alfa Romeo Giulietta. Na temat jej stylu, charyzmy i możliwości oczarowywania (potencjalnych) narzeczonych napisano wiele, dziś skupimy się więc na rzeczowym teście najmocniejszej, 235-konnej wersji spod znaku czterolistnej koniczyny.
Z zewnątrz Quadrifoglio rozpoznamy m.in. po: znaczku na przednim błotniku, czerwonych zaciskach hamulców, satynowej obudowie lusterek, przyciemnianych bocznych tylnych szybach i niskoprofilowych oponach na 17-calowych felgach. We wnętrzu tę wersję wyróżniają aluminiowe detale.
Obsługa licznych urządzeń elektronicznych wymaga przyzwyczajenia, menu radiai komputera pokładowego nie są całkiem intuicyjne. Materiały i jakość wykończenia oceniamy bardzo wysoko, przestronność wnętrza – zupełnie nieźle. Natomiast bagażnik nie należy do mocnych stron Giulietty (pojemność 350-1045 l, nierówna podłoga, wysoki próg załadunku – 76 cm).
Za to kochamy Alfy najbardziej: turbodoładowany silnik 1.8 to prawdziwe cuore sportivo już przy ustawieniu przełącznika DNA w pozycji „N” (Normal). Po włączeniu trybu „D” (Dynamic) Giulietta staje się prawdziwą rakietą. Silnik chętnie wchodzi na obroty przy akompaniamencie zachwycającej muzyki wydobywającej się z dwóch rur wydechowych. Współpraca z 6-biegową skrzynią przebiega nienagannie. W wersji QV zrezygnowano z seryjnego w Giulietcie systemu start-stop.
Alfa wyposażona w mechanizm różnicowy przedniej osi o ograniczonym poślizgu (Q2) pozwala na dynamiczne prowadzenie na zakrętach. Dopiero wyjątkowo agresywny atak na pedał gazu przynosi w rezultacie podsterowne zachowanie. Zresztą zimowe warunki drogowe – w takich prowadziliśmy test – sprzyjały raczej używaniu trybu „A” (All Weather), który hamuje sportowe zapędy, za to poprawia trakcję.
Cena do okazyjnych nie należy, zwłaszcza że w standardzie brak reflektorów ksenonowych (por. tabela obok). Jeśli nie chcemy z nich rezygnować, to warto dokupić je w pakiecie Premium (4500 zł), który oprócz nich zawiera zestaw głośnomówiący Blue&Me i czujniki parkowania tyłem. Giulietta uzyskała 5-gwiazdkowy wynik w teście zderzeniowym Euro NCAP.