W Europie król kompaktów to bezapelacyjnie Golf. Lider sprzedaży jest jednak regularnie podgryzany przez konkurencję i czasem Focusowi udaje się odebrać mu palmę pierwszeństwa. Od niedawna pozycji auta z Wolfsburga zaczęli zagrażać również Koreańczycy, a teraz przyszedł także czas na wewnętrzną konkurencję – Skodę Rapid Spaceback.

Podczas prezentacji Skody firma utrzymywała, że najpoważniejszą konkurentką dla jej nowego samochodu jest Kia cee’d. A więc proszę bardzo, stawiamy obok „kijankę”! Na pierwszy rzut oka widać, że projektanci koreańskiej marki bardziej się napracowali – Spaceback jest przy cee’dzie, krótko rzecz ujmując, bardziej prostolinijny. Mniej skomplikowany design Skody naszym zdaniem ma jednak swoje zalety – już dziś widać, że sylwetka auta nie będzie się zbyt szybko starzeć. Polotu nie zabrakło za to marketingowcom – „zielony rajdowy” czy „żółty sprint” to tylko niektóre nazwy kolorów, w których występuje czeski samochód.

Konkurenci Golfa walczą nie tylko ceną

Duże szyby w tylnych słupkach i nisko przebiegająca linia okien Rapida powodują, że auto łatwo jest wyczuć w trakcie manewrowania i osoby niebojące się mocnego kręcenia szyją mogą odpuścić sobie czujniki parkowania. Na plus Skodzie zaliczamy też bagażnik o pojemności 415-1380 l, który pomieści o jedną torbę więcej niż w Kii (380-1318 l). Przestronność z tyłu w obu autach jest w zasadzie na podobnym poziomie, ale na wysokości łokci więcej przestrzeni oferuje Kia. W przypadku Skody nie dało się ukryć tego, że Spaceback tak naprawdę wywodzi się z małego auta – przód pojazdu pochodzi od Polo, tylna oś od Roomstera.

Silnik 1.4 TSI jest dynamiczniejszy

Gdy tylko zaczynamy jazdę, z każdego zakamarka auta wyziera technika VW. Nowoczesna jednostka 1.4 turbo ma co prawda tylko 122 konie, ale sprawia wrażenie żwawszej niż w przypadku Kii – efekt 200 Nm maksymalnego momentu, dostępnych od 1500 obr./min. Świetnie pasuje do tego seryjna skrzynia DSG – jak na razie najlepszy „automat” w autach tej wielkości. Jedyna rzecz, która denerwuje, to niepotrzebne redukcje przełożeń w sytuacji spokojnego dotaczania się do świateł.

W stosunku do zwykłego Rapida Skoda poczyniła wiele zmian w Spacebacku. Po pierwsze, zawieszenie znacznie lepiej wybiera nierówności. Po drugie elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy zastąpiono elektromechanicznym z up!-a. Opłacało się – Kia znacznie mniej spontanicznie reaguje na polecenia kierowcy, a zawieszenie przy niezaładowanym aucie jest twardsze. Oczywiście, nie można traktować tego jako olbrzymiej wady, bo z takimi przypadłościami da się żyć. Po prostu Kia zdaje się mówić: „Nie przeginaj, ja służę do spokojnej jazdy!”.

Niepodważalną zaletą „koreańczyka” jest aż 7-letnia gwarancja. I jeszcze jedno: w naszym teście długodystansowym na 100 tys. km pierwsza generacja cee’da została świetnie oceniona, więc szansa na to, że również obecna wersja będzie niezawodna, jest bardzo duża. Skoda na tak dobrą opinię będzie musiała dopiero ciężko zapracować...

Podsumowanie Skoda Rapid Spaceback

Rozciągnięta Fabia z olbrzymim bagażnikiem i nowoczesną techniką VW – Spaceback to rywal nie tylko dla „koreańczyków”. Dzięki odpowiedniej konfiguracji cenników Skoda chce zapobiec wewnętrznej konkurencji z Golfem. Uda się?

Podsumowanie Kia cee’d

Prawdziwy pełnowartościowy kompakt, całkiem nieźle wyposażony i do tego z długą, 7-letnią gwarancją. Słabości silnika Kii na tle Skody wywodzą się z jego koncepcji – brak turbiny powoduje, że moc i moment obrotowy osiągane są później.

Dane techniczne Kia cee'd: silnik: benzynowy R4, poj. 1591 cm3, moc maksymalna 135 KM przy 6300 obr./min. Maks. moment obr. 165 Nm przy 4850 obr./min. 6-biegowa skrzynia manualna. Napęd na przód.Dł./szer./wys. 4310/1780/1470mm. Rozstaw osi 2650 mm. Pojemność bagażnika 380-1318 l. Przyspieszenie 0-100 km/h w 9,9 s. Prędkość maksymalna 195 km/h. Średnie spalanie 6,0 l/100 km.Cena: od 61 990 zł

Dane techniczne Skoda Rapid Spaceback: silnik: t.benzynowy R4, poj. 1390 cm3, moc maksymalna 122 KM przy 5000 obr./min. Maks. moment obr. 200 Nm przy 1500 obr./min. 7-biegowa skrzynia aut. DSG. Napęd na przód.Dł./szer./wys. 4304/1706/1459mm. Rozstaw osi 2602 mm. Pojemność bagażnika 415-1380 l. Przyspieszenie 0-100 km/h w 9,4 s. Prędkość maksymalna 203 km/h. Średnie spalanie 5,8 l/100 km. Cena: od 63 500 zł