Z czym kojarzy się podłokietnik? Z wygodą – tego nauczyły nas domowe fotele. Siedzenie samochodu to jednak nie sofa w pokoju telewizyjnym i zanim damy się namówić na dokupienie podłokietnika w salonie, warto przejechać się takim autem i sprawdzić, czy podłokietnik przypadkiem zamiast pomagać, nie przeszkadza w prowadzeniu samochodu. Rzut oka na zdjęcie w zasadzie wyjaśnia, o co chodzi: podłokietnik zasłania dźwignię hamulca postojowego. W ten sposób zniechęca on kierowcę do korzystania z „ręcznego” na przykład podczas długich postojów na skrzyżowaniach.

Pół biedy, jeżeli stoimy w korku za dnia, kiedy światła hamulcowe nie rażą w oczy. Jeżeli natomiast będziemy stali w korku z nogą na hamulcu po zmroku, kierowca za nami będzie musiał znosić mocne światła „stop” naszego samochodu. To jednak nie wszystko.

Skoro podłokietnik zasłania dźwignię hamulca postojowego, to czy po zaparkowaniu samochodu będzie nam się chciało ją za każdym razem odchylać, aby zaciągnąć „ręczny”? Chyba nie. Dlatego bez większego ryzyka możemy powiedzieć, że taki podłokietnik, jak na zdjęciu, negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Owszem, można go odchylić do góry, ale po pierwsze uderzymy w niego łokciem przy zmianie biegu, a po drugie nie po to płacimy za wyposażenie dodatkowe, żeby go potem nie używać.

Idźmy jednak dalej. Jeżeli auto z takim podłokietnikiem ma automatyczną skrzynię biegów, to do dźwigni trybu jazdy sięgamy sporadycznie. Ale próbowaliście kiedyś zmieniać biegi manualnej skrzyni, mając rozłożony podłokietnik?

To na pewno nie jest wygodne. Wrzucając drugi, czwarty lub szósty bieg, trzeba oderwać łokieć od podłokietnika i podnieść do góry. W dodatku w niektórych autach jeżeli oprzemy się wygodnie, to dłoń będzie wyżej od dźwigni biegów i ich przełączanie będzie dodatkowo utrudnione.

Z Władywostoku do Frankfurtu nową Mazdą 3

I na koniec jeszcze jedna, istotna uwaga. Pamiętajcie o tym, że opieranie łokci na podłokietnikach podczas jazdy bardzo, bardzo mocno pogarsza szybkość reakcji kierowcy wtedy, kiedy sytuacja drogowa wymaga szybkiego skrętu kierownicą. Jeżeli zależy Wam na maksymalnym bezpieczeństwie jazdy, to łokcie nie powinny się o nic opierać.