Kompakty premium chcą oferować wszystko. Spójrzcie tylko na najnowsze auto w tej klasie: Infiniti Q30 2.2d AWD ma 5-drzwiowe nadwozie, mocnego diesla pod maską, napęd na 4 koła, automatyczną skrzynię biegów i szlachetne wykończenie wnętrza. Nic dziwnego, że reprezentanci Niemiec próbują bronić swojego rewiru – do porównania stawiły się BMW 120d xDrive i Mercedes A 220d 4Matic.

Infiniti naprawdę ładnie wygląda. Ale czy ono przypadkiem nie bazuje na...? No właśnie, to bliski krewny klasy A. Q30 jest jednak większe od Mercedesa, tak naprawdę gabarytami odpowiada crossoverowi GLA. Pasuje jednak do porównania ze względu na cenę oraz docelową klientelę. Wraz z klasą A i serią 1 gra w podobnej lidze. Jego wnętrze zostało starannie wykończone skórą i drewnem.

Jednak mimo większego nadwozia Q30 wcale nie oferuje przestronniejszej kabiny od konkurentów. Żaden z nich nie błyszczy wymiarami wnętrza na tylnych kanapach. Do wszystkich niewygodnie się wsiada, z tyłu jest po prostu ciasno. Q30 wyróżnia się większym bagażnikiem – zmieści się w nim o jedna walizeczka więcej.

Powodem do wstydu jest także widoczność. Tylko „jedynka” oferuję w miarę akceptowalne przeszklenie i panoramę na otoczenie auta. Q30 jest pod tym względem najgorsze – zamiast okien mamy tu wizjery. Tylnej szyby równie dobrze mogłoby nie być i (prawie) tyle samo byłoby widać. Naprawdę imponuje za to wyposażenie. Q30 ma na pokładzie liczne udogodnienia, które wymagają dopłaty u niemieckich konkurentów. Myślicie, że tak "napakowane" dobrodziejstwami Infiniti waży więcej od rywali? Oto, co pokazała nasza waga:

Foto: Auto Świat

Jedynie pod względem łączności z internetem Japończycy trochę odstają od nowoczesności. Infiniti nie łączy się z siecią, nie pobiera też danych o ruchu w czasie rzeczywistym. Mercedes i BMW oferują jedno i drugie, ale jest to – zgodnie z tradycją obu marek – opcja dla bogatych.

Infiniti dzieli 2,2-litrowego diesla i 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnię z Mercedesem. Rozwija jednak moc 170 KM, podczas gdy klasa A ma już nowszy, 177-konny wariant. Ponieważ „japończyk” waży najwięcej (1672 kg), osiągami przegrywa ze swoim kuzynem ze Stuttgartu. W trakcie przyspieszania w zakresie 0-130 km/h traci do A 220d ponad sekundę, a do 120d – nawet blisko 3 sekundy!

Foto: Auto Świat

Na niemieckiej autostradzie „niemcy” przyspieszają jeszcze swobodnie przy 180 km/h, podczas gdy Infiniti musi już walczyć o każdy km/h przyrostu prędkości. Większa masa i wyższe nadwozie (Q30: 1,50 m, klasa A: 1,43 m, seria 1: 1,42 m) zwiększają także spalanie. Infiniti spaliło na naszej trasie testowej 6,1 l/100 km, czyli o co najmniej 0,5 l więcej niż konkurenci.

Foto: Auto Świat

Pochwalić możemy je jednak za wyciszenie kabiny – dzięki aktywnemu systemowi zwalczającemu dieslowski pomruk zanotowaliśmy w Q30 niższy poziom hałasu niż w jego niemieckim kuzynie. Różnica jest co prawda minimalna, niemniej w przypadku tak kosztownych samochodów – godna odnotowania.

Pod względem zestrojenia zawieszenia to Japończycy mogliby się uczyć od Niemców. BMW i Mercedes oferują opcjonalne adaptacyjne amortyzatory, które pozwalają dostosowywać twardość do warunków na drodze. Infiniti musi wystarczyć jedno ustawienie, które jest niezłe, ale zostało zestrojone pod wyższe nadwozie. Przez to Q30 nieco mniej zwinnie pokonuje zakręty, mocniej się na nich wychyla. Układ kierowniczy też nie daje tak precyzyjnego wyczucia, jak niemieckie zestrojenie „jedynki” i klasy A.

W kwestii komfortu Infiniti daje się wytrącić z rytmu dopiero na bardzo zaniedbanych drogach. Progi i włazy do kanałów zawieszenie Q30 wybiera jeszcze dość sprawnie, ale podłe łaty w asfalcie powodują, że Infiniti zaczyna nieprzyjemnie podskakiwać.

Moglibyśmy to przemilczeć, gdyby Q30 było typowym „autostradowiczem”, ale przecież w modnym portfolio japońskiej marki ten model ma zawładnąć ulicami miast. Może i nasze drogi miejskie nie mają najlepszej jakości, ale nawet gdyby były gładkie jak lodowisko, to i tak czasem trzeba przecież przejechać przez tory tramwajowe.

Cudów nie można się także spodziewać po Mercedesie. Jego jędrne sprężyny trzymają nadwozie w ryzach, ale o większych dziurach w asfalcie jesteśmy drobiazgowo informowani. Na szczęście z odsieczą przychodzą opcjonalne regulowane amortyzatory, w które wyposażono testowany egzemplarz Mercedesa. Nie łudźcie się jednak, że zaznacie dzięki nim komfortu znanego z większych modeli marki.

BMW podobnie zestrojono, 18-calowe koła dodatkowo pogarszają odczucie komfortu. W bezpośrednim porównaniu z Mercedesem to jednak „jedynka” nieco lepiej wypada. A ponieważ jednocześnie lepiej się ją prowadzi, konstrukcja układu jezdnego BMW zasługuje w tym gronie na najwyższe uznanie. Nie bez znaczenia jest tutaj rewelacyjny jak na auto kompaktowe rozkład masy na przednią i tylną oś serii 1, wynoszący 53 proc. na przód i 47 proc. na tył. Konkurenci nawet nie zbliżają się do takiego wyniku. Podobnie, jak do najkrótszej drogi hamowania serii 1:

Foto: Auto Świat

A teraz czas porozmawiać o tym, o czym podobno klienci dystyngowanych marek nie rozmawiają, bo przecież mają mnóstwo kasy. Aha! Mają, bo potrafią liczyć, więc z pewnością solidnie przestudiują listę wyposażenia i koszty opcji. Kompakty all-inclusive dużo kosztują. Ceny wyjściowe już budzą węża w kieszeni, ale po wyrównaniu poziomu wyposażenia wychodzi na jaw interesująca rzecz.

Oto bowiem BMW, które dzięki dwulitrowemu silnikowi wymyka się wysokiej akcyzie, wcale nie jest najtańsze – ten laur przypada w udziale Infiniti. Mercedes wypada drożej od swojego japońskiego „brata”. Równie ciekawe jest porównanie utraty wartości trzech testowanych samochodów, które znajdziecie w tabelce na końcu materiału.

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - wyniki testów

Podczas testów przyspieszania BMW po raz kolejny udowodniło, że inżynierowie tej marki potrafią wyczarować z podobnej co u konkurentów mocy niesamowite osiągi. Ponad sekunda, jaka dzieli BMW od Mercedesa w teście "0-100 km/h", to naprawdę odczuwalna różnica. BMW okazało się najlżejszym zawodnikiem, co częściowo uzasadnia przewagę w osiągach serii 1.

Najciekawsze jest jednak to, że 120d ma automatyczną skrzynię z tradycyjnym sprzęgłem hydrokinetycznym, które teoretycznie powinno generować większe straty mocy, niż skrzynie dwusprzęgłowe u rywali. Praktyka pokazuje co innego. Bawarskie auto jest nawet najoszczędniejsze w porównaniu!

BMW Infiniti Mercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s 3,3 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,2 s 8,8 s 8,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 11,9 s 14,6 s 13,5 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,1 s (aut.) 4,7 s (aut.) 4,4 s (aut.)
Elastyczność 80-120 km/h 5,3 s (aut.) 6,2 s (aut.) 5,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1550/455 kg 1672/403 kg 1614/446 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc. 62/38 proc. 63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,5/11,3 m 11,7/11,8 m 11,0/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,6 m 38,2 m 38,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,5 m 36,7 m 37,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 67 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 70 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 5,4 l/100 km 6,1 l/100 km 5,6 l/100 km
Zasięg 950 km 920 km 890 km

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - wyposażenie i ceny opcji

Choć porównywane kompakty są drogie już w standardowej formie, to wcale nie oznacza, że kompletne wyposażenie nie wymaga uzupełniania. Przeciwnie - BMW każe dopłacać nawet za tak podstawowe urządzenie, jak tempomat (!) a przecież 120d xDrive to niemal topowa wersja tego modelu. W BMW i Mercedesie właściciel za zawrotną kwotę zakupu znajdzie w reflektorach zwykłe żarówki halogenowe za kilkanaście, może kilkadziesiąt złotych każda, podczas gdy w Infiniti świecą znacznie skuteczniej oświetlające drogę diody LED.

W ogóle japońskie auto, choć zbudowane na płycie podłogowej Mercedesa GLA, okazuje się najlepiej wyposażone. Chcielibyśmy też napisać, że cieszy obecność seryjnych systemów bezpieczeństwa (asystentów) w kompaktach premium, ale nic z tego - za skaner znaków drogowych trzeba dopłacić w każdym z aut.

120d Q30 A 220d
Wersja xDrive 2.2d AWD Premium Tech 4Matic Style
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/N S/S S/N
Reflektory ksenonowe/LED N/4676 zł N/S N/4294 zł
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowany 662/3043 zł S/3451 zł N/2896 zł
Klimatyzacja aut. 1-strefowa/2-strefowa S/2426 zł N/S S/2503 zł
El. ster. szyby przód/tył/kier. wielofunkcyjna S/S/662 zł S/S/S S/S/4687 zł (pakiet)
Elektr. ster. lusterka/aut. skrzynia biegów S/S S/S S/S
System multimedialny/Bluetooth/USB S/1323 zł za obie opcje S/S/S S/S/S
Adaptacyjne zawieszenie/automat parkujący 4852/3517 zł (pakiet) N/10 238 zł (pakiet) 5104/3313 zł (pakiet)
Sportowe lub komfortowe fotele 2161 zł (sportowe) S (komfortowe) 1153 zł (komfortowe)
Nawigacja/kluczyk zbliżeniowy 5249/1279 zł 7412 zł (pakiet)/S 8245 (pakiet)/2699 zł
Czujnik światła/deszczu/podgrzewane fotele S/S/1456 zł S/S/S S/S/8245 zł (pakiet)
Tempomat/adaptacyjny tempomat 1897/4367 zł S/10 238 zł (pakiet) S/4221 zł
Czujniki parkowania (p i t)/kamera cofania 2867/3517 zł (pakiet) S/S 3313 (pakiet)/1644 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą 2 294 zł S S
Monitoring martwego pola N 10 238 zł (pakiet) 4687 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu 3517 zł (pakiet) S 4687 zł (pakiet)
System rozpoznawania znaków drogowych 1 411 zł 7412 zł (pakiet) 8245 (pakiet)
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele 7013/4190 zł S/S 8245 (pakiet)/1693 zł
Felgi aluminiowe standardowe/w teście S (16 cali)/6616 zł (18 cali) S (18 cali)/S (18 cali) S (17 cali)/2454 zł (18 cali)

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - ceny, gwarancje, przeglądy, utrata wartości

120d Q30 A 220d
Cena podstawowa testowanej wersji 144 200 zł 167 982 zł 162 488 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 46,6 proc. 42,4 proc. 47,1 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata lub 100 tys. km 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 30 lat
Przeglądy wg wskazań co 25 tys. km co 25 tys. km
Cena po doposażeniu 203 427 zł* 185 632 zł 203 345 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena BMW zawiera także sportową automatyczną skrzynię biegów za 662 zł i zmienny sportowy układ kierowniczy za 1544 zł.

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - zmierzone wymiary kabin

BMW 120d xDrive Infiniti Q30 2.2d AWD Mercedes A220d 4MATIC
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1150 1180 1195
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1480 1430 1440
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1000 990 1015
Zakres regulacji fotela (mm) 220 245 250
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 690 710 710
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1430 1410 1410
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 965 925 930
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 330 350

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt  120d Q30 A 220d
Przestronność z przodu 40 28 29 31
Przestronność z tyłu 30 15 16 16
Pojemność bagażnika 25 13 16 12
Ładowność 15 8 7 8
Widoczność 20 16 14 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 29 27 28
Ergonomia obsługi 20 19 17 18
Jakość wykończenia 20 18 19 18
Suma punktów 200 146 145 146
Napęd i zawieszenie Maks. pkt  120d Q30 A 220d
Przyspieszenie 25 21 18 19
Elastyczność 25 23 21 22
Poziom hałasu 15 9 10 9
Skrzynia biegów 15 15 14 14
Zachowanie na drodze 30 28 27 28
Komfort jazdy 30 28 26 27
Układ kierowniczy 15 14 13 14
Średnica zawracania 5 3 2 4
Skuteczność hamulców 40 29 23 21
Suma punktów 200 170 154 158
Koszty Maks. pkt  120d Q30 A 220d
Cena po doposażeniu 50 8 12 8
Utrata wartości 15 11 14 11
Zużycie paliwa 30 24 21 23
Wyposażenie – komfort 30 29 29 29
Wyp. – bezpieczeństwo 30 27 30 27
Ubezpieczenia 10 3 4 3
Gwarancja 15 8 10 9
Przeglądy 20 13 17 17
Suma punktów 200 123 137 127
Wynik końcowy 600 439 436 431
Miejsce w teście 1. 2. 3.

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - dane producentów (wyłącznie do celów informacyjnych, nie mają wpływu na klasyfikację)

Suche dane producentów mogą łatwo wprowadzić w zachwyt, a w praktyce okazać się jedynie magią efektownych liczb. Na przykład Infiniti jest znacznie dłuższe od Mercedesa, a na jego tylnej kanapie jest równie ciasno, jak w klasie A. Tylko bagażnik Q30 okazuje się większy. Teoretycnie większa elastyczność silników Infiniti i Mercedesa (niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego) w praktyce okazuje się nieodczuwalna ze względu na automatyczne skrzynie biegów.

120d Q30 A 220d
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1995 2143 2143
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/4000 170/3400 177/3600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 350/1400 350/1400
Prędkość maksymalna (km/h) 222 215 220
Skrzynia biegów aut. 8 aut. 7 (dwusprzęgłowa) aut. 7 (dwusprzęgłowa)
Napęd 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 360-1200 430-1223 341-1157
Opony testowanego auta (p | t) 225/40 | 245/35 R 18 235/50 R 18 225/40 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52 56 50
Emisja CO2 (g/km) 124 129 121
Czynnik układu klimatyzacji R134a R1234yf R134a
Dł./szer./wys. (mm) 4329/1765/1421 4425/1805/1495 4299/1780/1433

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - tym pojazdom (prawie) nic nie brakuje!

Tak szlachetne mogą być kompakty. Infiniti oferuje naprawdę ciekawą alternatywę dla BMW serii 1 i Mercedesa klasy A. Na punkty przegrywa z nimi co prawda w kategoriach napędu i zawieszenia – ma słabsze osiągi, więcej pali, a zawieszeniu brakuje ostatecznego szlifu.

Jednak dzięki ciekawemu wyglądowi i ekskluzywności może przekonać do siebie klientów, a bogate wyposażenie standardowe pozwala szybko odrobić punktowe straty. Wygląda to tak, jakby Mercedes – udostępniając technologię Infiniti – strzelił gola do własnej bramki. A BMW? Ono tylko na tym skorzystało! I to zdecydowanie nie tylko dzięki temu, że za sprawą niższej pojemności silnika uniknęło wyższej stawki akcyzy.