Pięciu na jednego – to nie brzmi sprawiedliwie. Tym bardziej że przed nowym kompaktem Opla konfrontacja z bezlitosnymi konkurentami. Przede wszystkim Astra musi stawić czoła zrównoważonemu Golfowi, który z wielu porównań wyszedł obronną ręką.
W wersji z dwulitrowym dieslem Volkswagen prezentuje wysoki poziom, który już nieraz przyniósł mu zwycięstwo. Według zapewnień koncernu z Wolfsburga w dwulitrowym motorze z rodziny nowych turbodiesli nie wykorzystano nieuczciwych trików do obejścia przepisów dotyczących emisji spalin, możemy więc z czystym sumieniem skonfrontować Golfa z rywalami. I nie mamy obaw o nielegalne zanieczyszczanie środowiska nadmiarem spalin – oczywiście, jeśli wierzyć koncernowi, który zasłynął z oszukiwania swych klientów.
Obok Golfa w blokach stoi wysoko ceniony Ford Focus. Tradycyjnie ten model lubi nadrabiać punkty w kategorii „zwinność”. A w zasadzie on ich nie nadrabia, lecz zyskuje, bo jeżeli kierowca i pasażer Focusa nie będą zbyt wyrośnięci, to raczej nie znajdą powodów do narzekań, gdyż relatywnie ciasna kabina nie będzie im przeszkadzała.
Dalej mamy dwóch specjalistów od dobrego stosunku jakości do ceny – Hyundai i30 i Kia cee’d mają bogate wyposażenie z zakresu komfortu (bo z zakresu bezpieczeństwa już nie do końca) i najdłuższe gwarancje na rynku. Kia daje 7 lat ochrony. Do tego oba auta mają w tym towarzystwie atrakcyjne ceny, które wcale nie przekładają się na jakieś radykalne wyrzeczenia pod względem praktyczności czy komfortu pasażerów. Dlatego jeżeli ktoś chce kupić tanio, to w zasadzie już wybrał zwycięzcę. Rywale są bardziej kosztowni.
Jest tu jeszcze oryginalny Peugeot 308. Ma szlachetnie wykonane, eleganckie wnętrze, wyróżnia go francuski szyk. Pod maską – tak jak w Volkswagenie i Fordzie – pracuje mocny dwulitrowy motor wysokoprężny. Oto więc nasi zawodnicy. Tak skonfigurowana drużyna tylko czeka, żeby pożreć i rozjechać każdego, kto stanie z nią do walki. Oj, Oplu... Lekko nie będzie!
Na szczęście jednak nowa Astra nie musi się bać. W dziesiątej generacji tego kompaktu (licząc od Kadetta A z 1962 r.) Opel wziął pod uwagę lekcje wyciągnięte z poprzednich aut. Zawieszenie? Niemal bez zarzutu. Systemów asystujących w Astrze nie brakuje, tak samo jak licznych funkcji multimedialnych. Silnik? Na poziomie. Jest czysty, spełnia normę emisji spalin Euro 6 i na papierze – czyli według oderwanego od rzeczywistości europejskiego cyklu pomiaru zużycia paliwa – zadowala się średnio 3,7 l/100 km. Sami oczywiście sprawdzimy spalanie i skonfrontujemy dane katalogowe z rzeczywistymi wynikami testu. Tak czy inaczej, utalentowana Astra może zdobyć wiele punktów. Czy jednak wystarczy ich, żeby pobić konkurentów? Dowiecie się tego z kolejnych stron.
Peugeot 308 2.0 HDi
Peugeot ma swoją wizję miejsca kierowcy. Nie ma na rynku innego kompaktu, którego twórcy poszliby aż tak radykalną drogą. Pierwszą reakcją towarzyszącą zajęciu miejsca w kokpicie jest zaskoczenie. Drugim odczuciem będzie euforia spowodowana elegancką, czystą formą deski rozdzielczej. Trzeci etap to przyzwyczajanie się do tego wszystkiego, co Peugeot wymyślił.
Kierowca ma w rękach małą kierownicę, a nad nią, tuż pod szybą, umieszczone są zegary, ze wskazówkami obracającymi się w przeciwnych kierunkach. Chociaż intuicja podpowiada kierowcy, że wraz z ruchem wskazówki w prawą stronę obroty i prędkość powinny wzrastać, Francuzi zadecydowali, że będzie inaczej.
Mimo poręcznej kierownicy zachowanie podczas jazdy jest nieco ociężałe – benzynowe wersje „308-ki” bardziej spontanicznie reagowały na skręt kierownicą. W porównaniu z konkurentami Peugeot jest dosyć ciężki, a duże pofałdowania jezdni skutkują bujaniem nadwozia. Poza tym biegi niechętnie wchodzą, a miękkie fotele nie zapewniają wystarczającego podparcia. Na dokładkę Peugeot rozczarowuje długą drogą hamowania.
Peugeot 308 2.0 HDi - plusy: Luksusowa atmosfera w kabinie, dobre przyspieszenie, przyjemne brzmienie silnika, duży bagażnik, przyjazne multimedia.
Peugeot 308 2.0 HDi - minusy: Zbyt udziwniony kokpit nie każdemu kierowcy pozwala zająć wygodną pozycję, relatywnie wysokie spalanie.
Hyundai i30 1.6 CRDi
Że niby jest nudny? Niektórzy tak bowiem wypowiadają się o produktach Hyundaia. My za to spytamy: a czy Golf z wyglądu jest bardziej interesujący? Nawet oponenci koreańskiej marki powinni przyznać, że i30 to zgrabne i efektowne auto, a gdyby jednak się opierali, to argument w postaci pięcioletniej gwarancji na pewno zagłuszy ich wątpliwości.
Jeżeli ktoś nie ma wygórowanych wymagań i nie spędza wieczorów z nosem w tabelach z wynikami pomiarów przyspieszenia, to będzie z Hyundaia zadowolony. Silnik dyskretnie warkocze, zawieszenie gorliwie (choć nie tak skutecznie, jak u liderów tego porównania) niweluje nierówności w jezdni – czego chcieć więcej? Na przykład systemów asystujących albo nowoczesnych multimediów.
Oprócz automatu parkującego, który w dodatku jest dostępny jedynie w najdroższej specyfikacji, nie uświadczycie tu żadnych nowoczesnych wspomagaczy. Silnikowi brakuje też pary. Według naszych pomiarów i30 zostaje daleko w tyle za pięcioma konkurentami, nawet za siostrzaną konstrukcją Kii. Hyundai za to znakomicie hamuje – z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po 34 m.
Hyundai i30 1.6 CRDi - plusy: Dobre hamulce, wysoki poziom wyposażenia z zakresu komfortu, niska cena zakupu, prosta obsługa czytelnych instrumentów.
Hyundai i30 1.6 CRDi - minusy: Kierowca nie może liczyć na wsparcie najnowszych systemów asystujących. Typ raczej do spokojnej jazdy, nie lubi być poganiany.
Kia Cee’d 1.6 CRDi
Kia hamuje ze 100 KM/H na dystansie 33,8 metra! Jak na spokojny samochód kompaktowy to niesamowity wynik, chociaż Hyundai jest niewiele gorszy. Takie hamulce można kupić w dobrej cenie, bo pod tym względem Kia jest naprawdę korzystnie skalkulowana.
Jakby tego było mało, dostaniecie aż o 5 lat dłuższą gwarancję niż w Volkswagenie! Kia cee'd ma też inne zalety – na przykład bardzo przyzwoicie jeździ. W bezpośrednim porównaniu jest może bardziej ospały od Focusa, a zawieszenie nie pracuje tak komfortowo i pewnie, jak w Golfie. Z drugiej strony jest jednak wystarczająco komfortowe podczas dalekich podróży i dostosowane do dużej ładowności – Kią można przewieźć aż 552 kg.
Szkoda tylko, że diesel potrafi być głośny, a podczas wyprzedzania brakuje mu trochę pary. Ciekawe, że mimo niemal identycznej masy cee’d jest o niemal sekundę szybszy w sprincie do „setki” od bratniego i30. Kia wypada także lepiej w próbie elastyczności, a mimo to wykazuje się takim samym zużyciem paliwa, jak Hyundai. Niedawny lifting odmłodził cee’da, ale nie zmienił radykalnie jego charakteru.
Kia Cee’d 1.6 CRDi - plusy: Czytelne i praktyczne instrumentarium, bogate wyposażenie z zakresu komfortu, atrakcyjne warunki gwarancji, znakomite hamulce.
Kia Cee’d 1.6 CRDi - minusy: Silnik mógłby pracować żwawiej i ciszej, fotelom brakuje zdecydowanego wyprofilowania, układ kierowniczy daje średnie wyczucie.
Ford Focus 2.0 TDCi
Focus sprawia frajdę podczas jazdy – trudno znaleźć kierowcę, który polemizowałby z tą tezą. Chyba że nigdy tego samochodu nie prowadził i jest po uszy zakochany w innej marce, a zauroczenie przesłania mu prawdziwy obraz. Na Focusa obecnej generacji w kwestii frajdy z pokonywania serpentyn nie ma mocnych: to jedno z najprzyjemniejszych w prowadzeniu współczesnych aut kompaktowych z pasywnym resorowaniem.
Tego Forda prowadzi się zwinnie i lekko, a układ kierowniczy jest bardzo dobrze zbalansowany: z jednej strony wystarczająco spontanicznie reaguje, ale z drugiej – nie aż tak żywiołowo, żeby prowadzenie Focusa wymagało nadmiernego skupienia podczas jazdy autostradowej. Projektanci układu jezdnego Peugeota z pewnością mogliby wziąć kilka korepetycji w Fordzie.
Silnik Focusa nie irytuje klekotem, za to prężnie rozwija moc i dumnie prezentuje swoje 370 Nm. To w sumie nic nowego w tym modelu. Ford dołożył mu teraz jednak porcję komfortu. Poza tym kierowca może polegać na zastępie systemów asystujących. Oprócz aktywnego asystenta pasa ruchu jest tu także system ostrzegający o kolizji.
Ford Focus 2.0 TDCi - plusy: Zwinne prowadzenie, żywiołowy silnik i dopracowana skrzynia biegów – do tego świetnie pasuje resorowanie Focusa.
Ford Focus 2.0 TDCi - minusy: Kabina Forda oferuje mniej przestrzeni niż najprzestronniejsi rywale i to jest w zasadzie główna wada tego bardzo udanego auta.
VW Golf 2.0 TDI
Nic dziwnego, że ten segment nazywa się klasą Golfa. Kompaktowy Volkswagen pokazuje bowiem w każdym detalu (niestety, także w cenie), co naprawdę jest istotne: wysoka funkcjonalność, przestronność, praktyczność i brak kompromisów w kwestii komfortu i stabilności jazdy. Auto z Wolfsburga ma to opanowane.
Być może jego konserwatywny wygląd nie przyciąga spojrzeń, ale za to pasażerowie cieszą się wygodą, obsługa jest łatwa, a dzięki stosunkowo pionowo ustawionym szybom także widoczność okazuje się lepsza niż w dynamicznie narysowanej Astrze. Żeby przekonać się o właściwościach jezdnych Golfa, wystarczy ruszyć z miejsca. Stosunkowo cichy silnik dobrze ciągnie, przytomnie reaguje na gaz, a lewarek z łatwością przemyka między biegami – taki diesel potrafi sprawiać frajdę.
Zawieszenie też robi swoje jak należy. Golf stabilnie trzyma się drogi, a jednocześnie godnie resoruje. Pomaga mu w tym układ adaptacyjnych amortyzatorów. W ustawieniu Comfort wygładza także poważne nierówności. Tam gdzie w Kii i Hyundaiu zaczyna już wstrząsać pasażerami, system DCC w Volkswagenie ma jeszcze rezerwy.
VW Golf 2.0 TDI - plusy: Dojrzałe zachowanie podczas jazdy i resorowanie, nienaganne fotele, dużo miejsca, ponadprzeciętnie dynamiczny silnik.
VW Golf 2.0 TDI - minusy: Wysoka cena zakupu – za te pieniądze można mieć samochód klasy średniej. Ładowność powinna być wyższa.
Opel Astra 1.6 CDTI
Udało się, Astra ograła Golfa! Trzeba jednak zaznaczyć, że jej zwycięstwo nie jest wynikiem przebojowości, lecz raczej naszej zaawansowanej porównawczej arytmetyki, która pozwala uzyskać drobne punkty za najmniejsze talenty i w finale uzbierać pokaźną sumę. Choć Astra zrobiła ogromne postępy i trudno wytknąć jej poważne wady, to jednak nadal są kategorie, w których może się czegoś nauczyć.
Chociażby zawieszenie. Przy wyższych prędkościach albo na znacznych nierównościach odpowiednio reaguje i dobrze trzyma karoserię Astry w ryzach. Za to na drobnych niedoskonałościach nawierzchni podczas wolnej jazdy do kabiny są przekazywane wstrząsy. Silnik pracuje co prawda pełną parą i zużywa bardzo mało paliwa, ale powyżej 3 tys. obrotów staje się głośny. Biegi też nie są przełączane tak dobrze, jak na zwycięzcę przystało.
Układ kierowniczy przyjemnie bezpośrednio reaguje, ale brakuje komunikatów zwrotnych. Niektóre materiały w szykownym kokpicie niezręcznie dobrano – na przykład konsolę między przednimi fotelami zakrywa plastikowy panel o kiepskiej jakości. To małe rzeczy, ale mają znaczenie.
Opel Astra 1.6 CDTI - plusy: Elastyczny i mocny silnik o niskim spalaniu. Pod maską tkwi nowoczesna technika, na pokładzie komplet asystentów jazdy.
Opel Astra 1.6 CDTI - minusy: Słaba widoczność, miejscami nie najlepsze wykończenie. Mechanizmowi zmiany biegów przydałaby się większa precyzja.
Porównanie - nowa Astra kontra Ford Focus, Hyundai i30, Kia ceed, Peugeot 308 i VW Golf - katalogowe dane techniczne
Opel | VW | Ford | Kia | Hyundai | Peugeot | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail | common rail | common rail | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1968 | 1997 | 1582 | 1582 | 1997 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 136/3500 | 150/3500 | 150/3750 | 136/4000 | 136/4000 | 150/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/2000 | 340/1750 | 370/2000 | 280/1500 | 280/1500 | 370/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 216 | 210 | 196 | 197 | 218 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 370-1210 | 380-1270 | 363-1262 | 380-1318 | 378-1316 | 420-1228 |
Opony testowanego auta | 225/45 R 17 | 225/45 R 17 | 215/50 R 17 | 205/55 R 16 | 205/55 R 16 | 225/40 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 50 | 60 | 53 | 53 | 52 |
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 106 | 105 | 99 | 99 | 97 |
Czynnik układu klimatyzacji | R1234yf | R134a | R134a | R1234yf | R1234yf | R1234yf |
Dł./szer./wys. (mm) | 4370/1809/1485 | 4255/1799/1452 | 4358/1823/1484 | 4310/1780/1470 | 4300/1780/1465 | 4253/1804/1457 |
Porównanie - nowa Astra kontra Ford Focus, Hyundai i30, Kia ceed, Peugeot 308 i VW Golf - wyniki pomiarów drogowych
Astra | Golf | Focus | cee’d | i30 | 308 | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 3,1 s | 3,2 s | 3,1 s | 3,2 s | 3,5 s | 3,3 s |
0-100 km/h | 9,1 s | 8,5 s | 8,9 s | 9,7 s | 10,6 s | 9,0 s |
0-130 km/h | 15,3 s | 14,0 s | 15,0 s | 16,2 s | 18,5 s | 14,5 s |
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg) | 5,7 s | 6,5 s | 6,8 s | 9,6 s | 9,9 s | 7,3 s |
80-120 km/h (6. bieg) | 10,1 s | 12,6 s | 14,1 s | 17,3 s | 18,4 s | 14,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1330/545 kg | 1402/458 kg | 1451/599 kg | 1368/552 kg | 1379/541 kg | 1425/445 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. | 61/39 proc. | 62/38 proc. | 62/38 proc. | 62/38 proc. | 64/36 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,3 m | 10,9/11,1 m | 11,4/11,5 m | 11,4/11,2 m | 11,2/11,0 m | 10,8/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,1 m | 35,2 m | 35,2 m | 33,8 m | 34,1 m | 36,7 m |
ze 100 km/h (gorące) | 34,3 m | 34,6 m | 34,6 m | 34,8 m | 34,6 m | 36,1 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) | 59 dB (A) | 60 dB (A) | 61 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) | 68 dB (A) | 67 dB (A) | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) | 70 dB (A) | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 70 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 4,8 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Zasięg | 970 km | 980 km | 1130 km | 1010 km | 1010 km | 910 km |
Porównanie - nowa Astra kontra Ford Focus, Hyundai i30, Kia ceed, Peugeot 308 i VW Golf - wymiary kabin
Opel Astra | VW Golf | Ford Focus | Kia cee'd | Hyundai i30 | Peugeot 308 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1190 | 1140 | 1130 | 1130 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1450 | 1480 | 1445 | 1475 | 1480 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1040 | 1010 | 1035 | 1020 | 1030 | 1015 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 245 | 240 | 230 | 210 | 190 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 735 | 765 | 730 | 740 | 755 | 700 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1440 | 1455 | 1410 | 1470 | 1480 | 1435 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 960 | 975 | 925 | 935 | 940 | 935 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 335 | 350 | 370 | 360 | 375 | 320 |
Porównanie - nowa Astra kontra Ford Focus, Hyundai i30, Kia ceed, Peugeot 308 i VW Golf - wyposażenie
Astra | Golf | Focus | cee’d | i30 | 308 | |
Wersja | 1.6 CDTI Dynamic | 2.0 TDI Highline | 2.0 TDCi Titanium | 1.6 CRDi L | 1.6 CRDi Comfort | 2.0 HDi Allure15) |
Airbagi czołowe | S | S | S | S | S | S |
Airbagi boczne | S | S | S | S | S | S |
Airbag kolanowy | N | S | N | N | N10) | N |
Kurtyny powietrzne | S | S | S | S | S | S |
System stabilizacji jazdy ESP | S | S | S | S | S | S |
Światła przeciwmgielne/ksenonowe/LED | S/N/5500 zł | S/1380 lub 5640 zł2)/N | S/4100 zł/N | S/N/N | S/N10)/N | S/N/S |
Lusterko elektrochromatyczne | S | S | 3950 zł5) | S | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | N/S | N/S | N/S | N/S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane lusterka | S | S | S | S | S | S |
Radioodtwarzacz CD lub MP3 | S | S | S | S | S | S (CD – dopłata: 600 zł) |
Sterowanie radiem na kierownicy | S | S | S | S | S | S |
USB/Bluetooth/nawigacja | S/S/3000 zł | 16903)/16903)/2850 zł | S/S/4120 zł | S/S/2000 zł6) | S/S/5500 zł9) | S/S/2500 zł |
Tempomat z ogranicznikiem prędkości | S | S | S | S | S | S |
Podgrzewane fotele przednie | 1 500 zł | 1 160 zł | 900 zł | 2500 zł7) | 1 000 zł | 700 zł |
Składana i dzielona tylna kanapa | S | S | S | S | S | S |
Asystent automatycznego parkowania | 3500 zł1) | 910 zł | 1 500 zł | 4000 zł8) | N10) | 1500 zł11) |
Ostrzeganie lub ham. przed przeszkodą | S | 790 zł4) | 3950 zł5) | N | N | 3000 zł12) |
Monitoring martwego pola lusterek | 3500 zł1) | 1 480 zł | 3950 zł5) | 4000 zł8) | N | 1500 zł11) |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S | 5640 zł2) | 3950 zł5) | N | N | N |
Czujniki parkowania/deszczu | 1700 zł/S | 1690 zł3)/S | 1150/3950 zł5) | S/S | S/N10) | S/S |
Aluminiowe felgi/kamera cofania | S/2000 lub 3500 zł1) | S/940 zł | S/1000 zł | S/2000 zł6) | S/5500 zł9) | S/2000 zł |
Lakier metalizowany | 2 200 zł | 1 990 zł | 1 950 zł | 2 000 zł | 1 900 zł | 2 000 zł |
Porównanie - nowa Astra kontra Ford Focus, Hyundai i30, Kia ceed, Peugeot 308 i VW Golf - koszty i gwarancja
Astra | Golf | Focus | cee’d | i30 | 308 | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 84 900 zł | 99 020 zł | 85 190 zł | 79 040 zł | 73 990 zł | 97 700 zł15) |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata | 7 lat | 5 lat | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | wg wskazań | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 96 900 zł | 118 430 zł13) | 102 010 zł14) | 85 040 zł | 79 490 zł | 109 500 zł15), 16) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)pakiet; 2)pakiet; 3)pakiet; 4)zawiera aktywny tempomat; 5)pakiet; 6)pakiet; 7)zawiera prędkościomierz LCD oraz podgrzewaną kierownicę; 8)pakiet; 9)pakiet; 10)dostępne w Premium; 11)pakiet; 12)zawiera aktywny tempomat; 13)cena zawiera 17-calowe koła za 770 zł oraz adaptacyjne zawieszenie za 4340 zł; 14)cena zawiera 17-calowe koła za 2150 zł; 15)silnik 2.0 HDi dostępny w Polsce tylko w nadwoziu kombi (SW) – specyfikację i oszacowanie ceny testowanego hatchbacka oparliśmy o polską specyfikację wersji SW; 16)cena zawiera 18-calowe koła za 2200 zł.
Porównanie - nowa Astra kontra Ford Focus, Hyundai i30, Kia ceed, Peugeot 308 i VW Golf - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. Pkt. | Astra | Golf | Focus | cee’d | i30 | 308 | |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 34 | 27 | 27 | 26 | 31 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 25 | 20 | 22 | 25 | 16 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 16 | |
Ładowność | 15 | 11 | 9 | 12 | 11 | 11 | 9 | |
Widoczność | 20 | 16 | 17 | 16 | 16 | 17 | 17 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 28 | 27 | 26 | 25 | 25 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 18 | 17 | 18 | 18 | 16 | |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 17 | 16 | 16 | 16 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 153 | 162 | 149 | 150 | 152 | 146 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. Pkt. | Astra | Golf | Focus | cee’d | i30 | 308 | |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 19 | 18 | 17 | 15 | 18 | |
Elastyczność | 25 | 19 | 17 | 16 | 13 | 12 | 16 | |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 14 | 14 | 13 | 13 | 13 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 | 29 | 25 | 25 | 26 | |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 28 | 27 | 24 | 24 | 25 | |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 15 | 15 | 12 | 12 | 14 | |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 34 | 34 | 36 | 36 | 28 | |
Suma punktów | 200 | 164 | 169 | 165 | 153 | 149 | 153 | |
Koszty | Maks. Pkt. | Astra | Golf | Focus | cee’d | i30 | 308 | |
Cena po doposażeniu | 50 | 31 | 22 | 29 | 35 | 37 | 26 | |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 23 | 23 | 23 | 23 | 21 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Wyposażenie – bezpieczeństwo | 30 | 28 | 29 | 28 | 19 | 17 | 26 | |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 8 | 8 | 8 | 7 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 10 | 15 | 14 | 8 | |
Przeglądy | 20 | 20 | 13 | 13 | 20 | 20 | 20 | |
Suma punktów | 185 | 144 | 127 | 136 | 145 | 144 | 133 | |
Wynik końcowy | 585 | 461 | 458 | 450 | 448 | 445 | 432 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
Spalanie katalogowe kontra testowe: fabryczne dane do kosza!
Poniższe wykresy mówią same za siebie: europejski cykl testowy, w którym na hamowni mierzy się spalanie, to kpiny z przyszłych właścicieli samochodów. Jeżeli ktoś zaufa danym katalogowym, będzie zawiedziony. Jak bardzo?
Najgorzej jest w przypadku Peugeota, który nie dość, że spalił najwięcej w teście, to na dodatek różnica na tle danych fabrycznych okazała się procentowo największa i wyniosła ponad pięćdziesiąt procent spalania katalogowego. Najmniejszą różnicą może się pochwalić okryty złą sławą afery spalinowej (choć to silnik z innej rodziny) dwulitrowiec 2.0 TDI w Volkswagenie Golfie.
Porównanie - nowa Astra kontra Ford Focus, Hyundai i30, Kia ceed, Peugeot 308 i VW Golf - podsumowanie
Astra wygrała na punkty i dobrze się zaprezentowała, ale nie jest to typ, który skradł nasze serca. Co więc polecamy? Jak prowadzić, to Forda. Jak podróżować, to w Golfie. Jak kupować, to Kię lub Hyundaia. Jak błyszczeć, to w Peugeocie. A Oplem trzeba się po prostu przejechać przed zakupem.
Jak zwykle zapraszamy do komentowania - najciekawsze wypowiedzi wykorzystamy w dedykowanym artykule. Chcecie być cytowani? Piszcie!
Nowa Astra kontra Ford Focus, Hyundai i30, Kia cee'd, Peugeot 308 i VW Golf - Opel nie wygląda rewolucyjnie, ale podobno jest naprawdę dobry. Zobacz, czy konkurenci pozwolą się wyprzedzić!
Ford Focus 2.0 TDCI - stabilność jazdy i przyjemność z prowadzenia to niezaprzeczalne atuty tego auta. Lubisz jeździć? Bierz Forda!
Ford w przypadku Focusa nie dał się zwieść trendom downsizingu i postawił na porządnego, dwulitrowego diesla o mocy 150 KM.
Kabina Forda Focusa 2.0 TDCI jest relatywnie ciasna, ale kierowca ma wrażenie dobrego zespolenia z samochodem.
Hyundai i30 1.6 CRDI - jeździ całkiem przyzwoicie, hamuje bardzo dobrze.
Diesel 1.6 CRDI o mocy 136 KM z mozołem rozpędza Hyundaia i30.
Centralna część kokpitu Hyundaia i30 przypomina nieco... Astrę sprzed kuracji odmładzającej.
Kia cee'd 1.6 CRDI - niezły komfort, dobra stabilność jazdy, jednak niespecjalnie komunikatywny układ kierowniczy czyni to auto typem do spokojnej jazdy, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Hyundaia i30.
136 KM pod maską Kii cee'd 1.6 CRDI galopują jakoś żwawiej niż w siostrzanej konstrukcji Hyundaia. Teoretycznie te auta powinny przyspieszać prawie tak samo - ale ta teoria nie sprawdza się w praktyce.
Zegary Kii cee'd 1.6 CRDI otoczone nawiewami przypominają nieco dawne konstrukcje Volvo. Lifting cee'da nie przyniósł rewolucyjnych zmian charakteru tego samochodu - nadal jest dobrze.
Opel Astra 1.6 CDTI - koneserzy marki od razu rozpoznają nową generację po malutkim "okienku" w tylnym słupku. Ci mniej wtajemniczeni... Mogą pomyśleć, że to poprzednik.
1,6-litrowy turbodiesel nowej Astry ma 136 KM i żwawo zabiera się do pracy, co potwierdzają dobre wyniki w próbie przyspieszania i zaskakująco dobre efekty próby elastyczności.
Kokpit nowej Astry 1.6 CRDI - jaka pierwsza myśl przychodzi Ci do głowy? Nam taka, że przed liftingiem kabina wyglądała ciekawiej, niż obecnie.
Peugeot 308 2.0 HDI - szykownie wygląda, stabilnie jeździ, ale ze względu na wyższą masę diesla nie prowadzi się tak spontanicznie, jak lżejsze wersje benzynowe.
Pod maską Peugeota 308 - dwulitrowy diesel. Ciągnie wspaniale, ale pali najwięcej w porównaniu. Także różnica między spalaniem katalogowym a testowym okazała się w tym aucie największa - pokazujemy to na wykresach w materiale.
Tego kokpitu nie sposób pomylić - to musi być Peugeot 308. Wygoda jazdy za kierownicą zależy w znacznej mierze od proporcji budowy ciała kierowcy - nie jest to auto dla każdego, ale niektórym siedzi się w nim dobrze. Do obrotomierza działającego w "odwrotną stronę" trudno się przyzwyczaić, to po prostu dalece nieergonomiczne i nieintuicyjne rozwiązanie.
Volkswagen Golf 2.0 TDI - dynamiczny silnik, bardzo przestronna i wygodna kabina, świetne zawieszenie.
Okryty złą sławą afery spalinowej dwulitrowy silnik TDI pochodzi z rodziny, która ponoć ma być wolna od podrasowanego oprogramowania, zaniżającego emisję spalin podczas testu homologacyjnego. Jeżeli tylko w to uwierzysz, bez trudu polubisz ten dynamiczny napęd.
Kokpit Volkswagena Golfa 2.0 TDI - na pierwszy rzut oka jest tu nudno. Bo jest. Ale wszystko zostało drobiazgowo przemyślane, dzięki czemu obsługa instrumentów to czysta przyjemność.
Na tym zdjęciu wszystkie auta jadą równo, ale na tak rozległy remis nie ma szans. Owszem, różnice punktowe okazały się niewielkie, jednak ktoś tu musiał wygrać. I wcale nie gbył to... Zapraszamy do lektury całego porównania, w którym znajdziesz dane techniczne, wyniki testów drogowych, pomiary zużycia paliwa, wyposażenie, ceny i punktację końcową.