Koleos dołącza do dwóch mniejszych crossoverów Renault – miejskiego Captura i średniego Kadjara. Tym modelem francuska firma zakończyła odnawianie całej palety swoich modeli. Koleos jest z przodu podobny do Talismana – nie bez powodu, gdyż auto wyszło spod ręki tego samego designera, który wcześniej ukształtował Talismana.
Renault Koleos - duże wnętrze dla pięciu osób
Koleos to rodzinny SUV – oferuje obszerne wnętrze dla 5 osób. Dzięki temu, że rozstaw osi wynosi 2,71 m, we wnętrzu jest dużo miejsca i to zarówno z przodu, jak też na kanapie. Z tyłu mogą wygodnie podróżować trzy osoby i będzie im wygodnie. Środkowe miejsce kanapy jest płaskie, osoba tam podróżująca nie poczuje dyskomfortu. W Koleosie udało się też zaprojektować obszerny bagażnik – ma on pojemność 498 l, a po złożeniu oparcia kanapy – aż 1706 l. Ułatwieniem jest „nożne" otwieranie pokrywy bagażnika – gdy mamy zajęte ręce wystarczy wsunąć nogę pod zderzak, a klapa uniesie się automatycznie.
Koleos na rynku europejskim oferowany jest tylko z silnikami Diesla – słabsza jednostka to 1.6/130 KM. W tej wersji dostępny jest tylko napęd na przednie koła. Mocniejsza to 2.0/175 KM. W tej wersji dostępny jest napęd 4x4 oraz automatyczna skrzynia bezstopniowa X-Tronic. Renault Koleos z silnikiem 175 KM ma przełącznik (umieszczony na desce rozdzielczej z lewej strony kierownicy) umożliwiający wybranie trybu jazdy. Do jazdy po drogach o dobrej nawierzchni wybieramy tryb 2WD. Całość momentu obrotowego przekazywana jest na koła przedniej osi.
Drugi tryb – 4WD Auto przeznaczony jest na drogi o gorszej nawierzchni, jazdę w śliskim terenie (np. po śniegu czy błocie). Napęd nadal przekazywany jest na przednie koła, ale układ elektroniczny stale monitoruje zachowanie auta i przyczepność przednich kół. Gdy tylko warunki się pogorszą i przednie koła zaczną się ślizgać lub buksować część momentu obrotowego zostanie skierowana na koła tylne (do 50 proc.).
Trzeci tryb – 4WD LOCK przeznaczony jest na najtrudniejsze warunki – jazdę w trudnym terenie, w błocie, głębokim śniegu, po piasku, przy stromych podjazdach. Moment obrotowy rozdzielany jest na stałe w proporcji 50:50 na koła przednie i tylne. To pozwala zachować optymalną przyczepność kół i bezpieczne poruszanie się w trudnych warunkach. Ten tryb działa tylko do prędkości 40 km/h.
Podczas jazd testowych na torze off-roadowym pod Bratysławą mieliśmy okazję sprawdzić działanie trybów jazdy w Renault Koleosie. Przy załączonym stałym napędzie 4x4 auto bez trudu pokonywało strome podjazdy. Przy okazji jazd off-roadowych wyszedł także pewien mankament – Koleos nie ma tzw. pomocnika podjazdu i zjazdu ze stromego zbocza. Taki pomocnik (układ elektroniczy sprzężony z ABS-em) zabezpiecza przed stoczeniem się auta do tyłu podczas podjazdu i gwałtownym zjazdem ze stromizny. W Koleosie kierowca musi o tym pamiętać i podczas jazd off-roadowych kontrolować zjazd hamulcem – w przeciwnym wypadku można uderzyć przodem auta w nawierzchnię i uszkodzić zderzak.
Renault Koleos - skrzynia bezstopniowa X-Tronic
Podczas jazd szosowych Koleos zachowuje się poprawnie – wnętrze jest dość dobrze wyciszone, miejsca w kabinie jest dużo, a wyposażenie – szczególnie topowej wersji Initiale Paris – bardzo bogate. Automatyczna bezstopniowa skrzynia X-Tronic montowana w wersjach 175-konnych wymaga pewnego przyzwyczajenia. Nie wyje podczas przyspieszania (jak w większości innych modeli), ale ma pewne, na szczęście niewielkie, opóźnienie w działaniu.
Przyzwyczajenia, a raczej dokładnego przestudiowania instrukcji, wymaga obsługa ekranu na panelu środkowym. Są tam tylko dwa pokrętła – do ustawiania temperatury. Wszystkie pozostałe funkcje sterowane są dotykowo na ekranie. Nie jest to intuicyjne ani łatwe, a szukanie i wybieranie funkcji w czasie jazdy może być wręcz niebezpieczne.
Na ekranie wyświetlany jest też obraz z kamery cofania. To ułatwia manewry, szczególnie że widoczność z fotela kierowcy na boki i do tyłu jest ograniczona. Ostatnia rzecz, jaka wywołała naszą krytykę to nieco za krótkie siedziska foteli przednich. Nie ma tu regulacji podparcia ud, kierowcom o wzroście 180 cm i więcej będzie brakowało kilku centymetrów siedziska.
Nowe Renault Koleos jest dość drogie. Wprawdzie podstawowa wersja z silnikiem Diesla 1.6/130 KM kosztuje 111 400 zł, co jest akceptowalne przy tak dużym aucie typu SUV, to już mocniejsza 175-konna odmiana z napędem 4x4 jest o 24 500 zł droższa (kosztuje 135 900 zł). Za najdroższą wersję Initiale Paris (z „automatem" i silnikiem 175-konnym) trzeba zapłacić 157 400 zł.
Renault Koleos pojawi się w Polsce we wrześniu. Auto sprzedawane będzie na całym świecie. Produkowane jest w Korei Południowej. Konkurentami będą Volvo XC 90, BMW X3, Peugeot 5008, VW Tiguan, Hyundai Santa Fe.
Renault Koleos 2.0 dCi 175 X-Tronic 4x4 – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1995 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 175 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 380 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. bezstopniowa, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 201 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,8 l/100 km |
Masa własna | 1754 kg |
Cena | od 142 400 zł |