Renault zawsze należał do liderów w tym segmencie, niestety często postrzegany jest jako marka produkująca samochody, co prawda nowoczesne i postępowe, ale usterkowe. Czy nowy Megane ma szanse przyciągnąć do salonów sprzedaży francuskiej marki klientów i przekonać ich do swoich samochodów?

Powtórka z optymizmu

Entuzjazm z pojawienia się poprzedniej generacji na początku był ogromny. Doszło wtedy do gruntownych przemian oferowanej techniki, a przede wszystkim szokujących zmian stylistycznych. Teraz sytuacja się powtarza. Jak długo euforia się utrzyma trudno nam po tygodniu testowania ocenić, jedno jest pewne: design nie dzieli już ludzi pomiędzy fanów i przeciwników francuskiej szkoły stylistycznej.

Zaokrąglona karoseria 5-drzwiowego hatchbacka straciła wiele z ekstrawagancji poprzedniej generacji. Rozmawiamy jednak o modelu, który ma ambicje być sprzedawanym w setkach tysięcy egzemplarzy, tak więc na eksperymenty nie ma miejsca, co potwierdzają również wyniki sprzedaży. Zresztą ikony marek VW, Ford czy Opel zawsze trzymały się bardziej konserwatywnej linii. W ramach aktualnej gamy modelowej francuskiego producenta Megane najbardziej zbliżony jest do Laguny, chociaż ta ma w sobie więcej pierwotnego stylu marki Renault.

Z większym modelem łączy "Megankę" nie tylko stylistyka, ale również subiektywnie odczucie wysokiej jakości wykończenia wnętrza (materiały, wykonanie, design). Jakość w szerokim słowa znaczeniu od kilku lat jest dla francuskiego producenta priorytetem. Utracić dobrą opinię łatwo, gorzej z jej odzyskiwaniem, tak więc zakup samochodu marki Renault jeszcze długo będzie kojarzony z pewnym nonkonformizmem i nie zwracaniem uwagi na to, "co ludzie mówią".

Mała Laguna dla każdego

Wnętrze jest dużą niespodzianką. Jakość materiałów i poziom wykonania dorównuje premiowej konkurencji. Dzięki dobrze wyprofilowanej konsoli centralnej kolana osób jadących z przodu nie cierpią, nawet jeśli zastosowanie miękkich tworzyw kończy się na poziomie przełączników klimatyzacji. Do wykonania poszczególnych elementów również nie można się doczepić. Testujemy drugą najtańszą wersję Expression, która prawdopodobnie będzie najpopularniejsza u klientów. Nawet w tej wersji wnętrze wygląda doskonale, słabe miejsca trudno znaleźć. Nawet klamki wewnętrzne wyglądają, jakby rzeczywiście wykonano je z aluminium.

Osoby lubiące siedzieć nisko będą zadowolone, chociaż odwrotna sytuacja także nie przysporzy kłopotu, gdyż fotele mają szeroki zakres regulacji. Krótsze siedzenia (długość 460 mm, podczas gdy konkurencja oferuje nawet ponad 500 mm) mogłyby być powodem do narzekań. Nie są. W praktyce są wygodne i dobrze trzymają ciało, chociaż w porównaniu do niemieckiej konkurencji nadal uznać je można za miękkie.

Miejsce z tyłu odpowiada standardom klasy niższej średniej. Dorosły mężczyzna o wzroście 180 cm może z tyłu usiąść bez obaw, że głową będzie dotykał podsufitki. Ponieważ na wysokość nadwozie Megane ma zaledwie 1471 mm, siedzenia nie mogą być zamontowane zbyt wysoko. Jednak odległość 37 cm od podłogi należy raczej do przeciętnych w tej klasie. Oczywiście w "nadmuchanym" Peugeot 308 załoga będzie się czuć swobodniej, ale Renault w niczym nie ogranicza podróżnych, co przy zachowaniu smukłej sylwetki jest zdecydowanym atutem. Zwłaszcza, kiedy po otwarciu bagażnika mamy przed sobą powierzchnię o długości 800 i szerokości 1100 mm!

Dobrze ukryta pojemność

Bagażnik jest przede wszystkim bardzo szeroki i ponadprzeciętnie pojemny (372 l). Designerzy pokazali na co ich stać. Z zewnątrz trudno się domyślić, że auto ukrywa tak duży bagażnik. Problem pojawia się w czasie ładowania, kiedy podobnie jak w konkurencyjnych hatchbackach trzeba podnieść bagaż na wysokość 75 centymetrów (wysokość progu bagażnika) i opuścić o 20 cm w dół (głębokość bagażnika od progu po dno). Po złożeniu tylnej kanapy powstaje prawie równa powierzchnia.

Podstawowy silnik 1.5 dCi (63 kW/85 KM)

Mały turbodiesel to sprawdzona jednostka, którą chętnie miałby w ofercie niejeden konkurent. Silnik oferuje 63 kW (85 KM) przy 3750 obr./min, co nie jest zbyt dużo jak na samochód o długości 4,3 m, jednak pomocną dłoń wyciąga moment obrotowy dostępny przy niskich i średnich obrotach. Po tygodniu spędzonym z najsłabszym Megane (175 km/h, 0-100 km/h w 12,9 s) musimy przyznać, że silnik ten jest w pełni wystarczający. Jedyne, z czym nie radzi sobie najlepiej to prędkości powyżej 150 km/h, kiedy traci siłę i zaczyna pochłaniać zbyt duże ilości paliwa. W mieście zadowoli łatwym dawkowaniem siły napędowej, miękką i spokojną kulturą pracy oraz zużyciem paliwa, które można utrzymać w zakresie od 5 do 6 l/100 km.

Poza miastem Renault Megane 1,5 dCi (85 KM) jest przyjemnym towarzyszem podróży, zasługa w tym dobrze wyciszonego wnętrza, do którego nie dochodzą ani wibracje silnika, oraz dobrze działającej skrzyni biegów. Lewarek pracuje gładko i dokładnie, trzeba jednak użyć trochę większej siły. Zmiana biegów oznacza pokonywanie mechanicznego oporu, który konkurencja już dawno wyeliminowała.

Turbodiesel nie jest autostradowym krążownikiem, wbrew temu potrafi również na drogach expresowych utrzymać przyzwoite tempo. Przy prędkości 130 km/h silnik pracuje jeszcze w ekonomicznym paśmie, na piątym biegu kręci wtedy 3100 obr./min. Szóstka, która obniżyłaby obroty, dostępna jest dopiero w połączeniu z mocniejszą odmianą turbodiesla. Atutem tego silnika jest zużycie paliwa. Przy prędkości 100 km/h zwykle spala poniżej 5 l/100 km, nam na odcinku 70 km udało się osiągnąć 4,7 l/100 km przy średniej prędkości 95 km/h. O duży zasięg nowego Megane zasłużył się również zbiornik paliwa o pojemności 60 l.

Proste zawieszenie, dobry komfort

Francuscy producenci pozostają wierni prostym konstrukcjom tylnego zawieszenia. Oprócz niskiej ceny atutem wahaczy podłużnych z belką skrętną jest kompaktowa konstrukcja, która przyczynia się do przestronności bagażnika. Czy jednak nie ucierpiał na tym komfort?

Zacznijmy od podstaw. Renault Megane pozostaje przede wszystkim komfortowym samochodem. Jego właściwości jezdne bez wątpienia pozostają pod wpływem sztywnej europejskiej konkurencji, i tak testowany przez nas Megane z 16-calowymi kołami i oponami 205/55 R 16 należy do najwygodniejszych hatchbacków klasy niższej średniej. Doceniliśmy przede wszystkim elegancję, z jaką auto pokonuje dziury i krótkie nierówności oraz umiejętność auta szybko reagować na polecenia kierownicy.

Mały silnik nie wpływa zasadniczo na komfort jazdy. Zawieszenie przednich kół nie musi borykać się z nadmierną masą jednostki napędowej, co jest podstawą dobrego zachowania na zakrętach. Opcjonalnie dostępne szerokie opony, które były zamontowane w naszym egzemplarzu testowym, dodatkowo poprawiły stabilność auta. Również szeroki rozstaw kół przednich (1546 mm) i tylnych (1547 mm) poprawia właściwości jezdne, ale nie można oczekiwać cudów. Przechyły nadwozia na szybko przejeżdżanych zakrętach są co prawda w przyzwoitych granicach, ale stabilizatory i półsztywna konstrukcja tylnej osi przyczyniają się do tego, że w ekstremalnych sytuacjach, podobnie jak u poprzednika, odciąża się tylne koło wewnętrzne. Lepiej zestrojony układ kierowniczy z lepszymi reakcjami koło środkowej pozycji oraz bardziej naturalnym oporem zapewnia lepszy kontakt z jezdnią. Pewnie auto zachowuje się również podczas szybkich przejazdów autostradą. System stabilizacji pomaga utrzymać auto w ryzach również w czasie ostrych manewrów, eliminując w ten sposób część problemów, które rozwiązałoby zawieszenie wielowahaczowe.

Gdzieś w głębi nowego Renault Megane ukrywa się koncepcyjne pokrewieństwo z poprzednią generacją, ale całość jest zrównoważonym kompromisem, który pełni wyobrażenia przeciętnego Kowalskiego o rodzinnym samochodzie na polskie drogi.

Podsumowanie

Trzymamy kciuki za nowy Renault Megane. Zaskoczył w wielu dyscyplinach i bez wątpienia należy do najciekawszych przedstawicieli klasy niższej średniej. Podstawowy turbodiesel doskonale pełni swoją funkcję. Jest w stanie bez problemu poruszać się nie tylko w mieście, ale również po autostradzie, ale o oszczędnej eksploatacji można mówić tylko do 110 km/h. Osoby często poruszające się po autostradach powinny sięgnąć po mocniejszych jednostkach dCi. Atrakcyjne nadwozie ukrywa przeciętnie przestronne wnętrze, co w dzisiejszym świecie wystarcza. W porównaniu z tańszą konkurencją Megane oferuje jakościowe materiały i wręcz doskonałe wykonanie. Sztywniejsze zawieszenie nadal pozostaje wygodne, układ kierowniczy jest teraz bardziej komunikatywny, praca z lewarkiem zmiany biegów nie przysparza kłopotów. Nie możemy zapominać o prawie standardowym już dzisiaj 5-gwiazdkowym wyniku w testach zderzeniowych Euro NCAP, w przypadku Megane z zyskiem 37 punktów.

Plusy

+ Cichy i kulturalnie pracujący silnik+ Bardzo dobre wyciszenie wnętrza+ Wartościowe materiały i dobre wykonanie wnętrza+ Komfortowe zawieszenie+ Bogate wyposażenie+ Pojemność bagażnika+ Duży zasięg na jedno zatankowanie+ Design

Minusy

- Wysoki próg bagażnika- Regulowane zagłówki nie trzymają swój kształt- Prosta konstrukcja tylnej osi

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 10
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 7
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 7
Praktyczne schowki 7
Przyjemność z jazdy 7
Widoczność do przodu 8
Widoczność do tyłu 7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 9
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 7
Głośność na niższych obrotach 9
Głośność na wyższych obrotach 8
Zużycie paliwa 7
Stopnie skrzyni biegów 7
Łatwość zmiany przełożeń 8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 10
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 7
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 8
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 7
Skuteczność hamulców 8
Bagażnik
Wielkość bagażnika 8
Możliwość załadunku bagażnika 7
Funkcjonalność bagażnika 7
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 9
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 7,85

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: wysokoprężny
Cylindry / zawory: 4 / 2
Pojemność skokowa (cm3): 1461
Moc (kW / obr./min): 63 / 3750
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 200 / 1750
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 175
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 12.9
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.1 / 4.5
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 372 / 1129
Pojemność zbiornika paliwa (l): 60
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 372 / 1129
Rozmiar opon 205/55 R16
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 4295
b) szerokość (mm): 1808
c) wysokość (mm): 1471
d) rozstaw osi (mm): 2641
e) rozstaw przednich kół (mm): 1546
f) rozstaw tylnych kół (mm): 1547
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 900 / 1070
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 460 / 800
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 1020
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 940
k) szerokość z przodu (mm): 1470
l) szerokość z tyłu (mm): 1420
długość siedzenia z przodu (mm): 460
długość siedzenia z tyłu (mm): 460
wysokość oparcia z przodu (mm): 630
wysokość oparcia z tyłu (mm): 630
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK