Przez ostatnie lata dział Renault Sport udowodnił swoje najwyższe kompetencje. Nic dziwnego, że wyjeżdżając na prezentację najnowszego Mégane’a R.S., miałem wygórowane oczekiwania. Od pierwszego wejrzenia zauroczyła mnie poszerzona o 6 cm karoseria. Dzięki niej z daleka można dostrzec zadziorny charakter auta. Jednak jeszcze większe wrażenie pozostawia zawieszenie z czterema skrętnymi kołami. Dzięki niemu R.S. zwinnie wchodzi w zakręty i stabilnie pokonuje łuki.
Co ciekawe, hot-hatch w wydaniu Renault jest bardzo komfortowy, a dzięki amortyzatorom z hydraulicznymi odbojnikami nie dobija nawet na szybko pokonywanych muldach. W komfortowym trybie R.S. nie jest ani za głośne, ani za twarde. Zaskakuje łagodność, z jaką silnik rozwija 280 KM, a dwusprzęgłowa 6-biegowa skrzynia automatyczna przekazuje ją na koła. 390 Nm nie zrywa przyczepności podczas ostrego przyspieszania, a po odjęciu gazu silnik stawia mały opór.
Mimo że Mégane R.S. przyspiesza do „setki” w 5,8 s i rozpędza się do 250 km/h, nie sprawia wrażenia narwanego. To bardzo dojrzała konstrukcja. Układ kierowniczy stawia przyjemny opór, jest precyzyjny, dobrze wyważony i nie szczędzi informacji o tym, co dzieje się z kołami. Starannie dostrojono też działanie hamulców i pedału gazu, którego czułość można regulować na wiele sposobów. Kiedy włączymy tryb Race, Mégane staje się ostrzejszy, a głośniki podkręcają dźwięk turbodoładowanego silnika. Wydech wersji R.S. nie ma klap ani bajpasów zwiększających głośność układu, a mimo to w trybie sportowym podczas zmiany biegów słychać cieszący zmysły wystrzał.
Renault Megane R.S. - moc pod kontrolą
Dla tych, którym emocji wciąż mało, przygotowano wariant Cup z twardszymi o 10 proc. amortyzatorami i szperą typu torsen. Cieszy fakt, że można wybierać też między dwusprzęgłowym „automatem” a ręczną skrzynią biegów, oferowaną wraz z tradycyjnym mechanicznym hamulcem ręcznym. Opcjonalnie dostępne są lżejsze o 1,8 kg i lepiej odprowadzające ciepło aluminiowo-żeliwne tarcze hamulcowe z czerwonymi zaciskami. Pod koniec tego roku pojawi się bardziej hardcorowa wersja Trophy o mocy 300 KM.
Sprzedaż hot-hatchy skoczyła mocno w górę. Ludzie chcą jeździć praktycznymi samochodami o ponadprzeciętnych osiągach. Dlatego Renault postarało się, żeby wyjściowa wersja Mégane’a R.S. była bardzo komfortowa. A dla tych, którzy chcą się wyżyć na torze, przygotowuje ostrzejsze odmiany.
Renault Megane R.S. - w punkt
To jest super. Zawieszenie z 4 skrętnymi kołami dodaje niezwykłej zwinności.
To nie wyszło. Skrzynia biegów mogłaby być agresywniejsza.
Efekt WOW! Poszerzona karoseria daje gwarancję ekskluzywności.
Kto to kupi? Grupa klientów zainteresowanych hot-hatchami w ciagu 5 lat wzrosła ponad 4-krotnie.
Renault Megane R.S. - naszym zdaniem
Mégane R.S. imponuje dojrzałością. Wśród napędzanych na przednie koła hot-hatchy należy do ścisłej czołówki. Jest mniej agresywny niż Civic Type R, ale zwinniejszy niż VW Golf GTI. Nam spodobała się wersja Cup ze szperą torsen i twardszym zawieszeniem.
Renault Megane R.S. - dane techniczne
Silnik | t.benz. R4/24 |
Pojemność | 1798 cm3 |
Moc | 280 KM/6000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 390 Nm/2400-4800 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | na przód/skrzynia aut. 6b |
Długość/szerokość/wysokość | 4360/1870/1450 mm |
Bagażnik | 384-1247 l |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Spalanie średnie | 6,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 155 g/km |
Cena | nieustalona |
.