Segment A nie ma u nas zbyt dużego wzięcia. Nic dziwnego, gdyż za niewiele więcej pieniędzy można kupić większe, bardziej wszechstronne auto. Nie oznacza to jednak, że w klasie maluchów nie ma ciekawych propozycji. Do takich można zaliczyć Renault Twingo GT.
Renault Twingo GT - nadwozie: mała karoseria nabrała uroku - przyciemniane szyby, niskie zawieszenie z 17-calowymi kołami, elementy dekoracyjne w kabinie, tapicerka z elementami skóry. Oczywiście, są też istotne ograniczenia – przy szerokości wnętrza 1365 mm producent, choćby chciał, nie zmieści porządnych sportowych foteli, tylne szybki można tylko uchylić, a powiew taniości czujemy nawet w odgłosach zamykanych drzwi.
Śmiała koncepcja z silnikiem z tyłu (czy to nie Renault przekonywało kiedyś, że to przedni napęd oszczędza miejsce?) powoduje, że na bagaż nie ma nadzwyczaj dużo miejsca, za to w pracy będziecie mieli… podgrzane kanapki.
Renault Twingo GT - silnik: 109 KM to niby nic nadzwyczajnego, zwłaszcza że ta moc pochodzi z trzech cylindrów. Ale przecież samochód waży niespełna tonę – na każdego konia przypada 8,8 kg. Osiągi można uznać za akceptowalne, choć nie powalające.
Wrażenie jest potęgowane dużym hałasem i twardym zawieszeniem silnika, przez które całe auto drży, a kierowca czuje się jak w rajdówce. Korzystne spalanie: od 5,5 do 7,5 l/100 km.
Renault Twingo GT - prowadzenie: twarde, obniżone zawieszenie, duże koła – to na pewno nie sprzyja długim podróżom ani jeździe po dziurawych drogach. Ciekawostka: opony z tyłu są większe (szerokość 205 mm, z przodu 185 mm) i mają profil ledwo 40. Nie można wyłączyć ESP – trochę szkoda tylnego napędu…
Renault Twingo GT - koszty: 55 900 zł za małe auto to sporo, ale z drugiej strony jest to nie najgorsza cena za możliwość wyróżnienia się na uniwersyteckim parkingu. Mimo to na polskim rynku sukcesu raczej nie wróżymy.
Renault Twingo GT - dane techniczne:
Silnik | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa (cm3) | 898 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 109/5750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 170/2000 |
Napęd/skrzynia biegów | tylny/man. 5 |
Prędkość maks. (km/h) | 182 |
Pojemność bagażnika (l) | 219-980 |
Rozstaw osi (mm) | 2492 |
Dł./szer./wys. (mm) | 3595/1647/1557 |
Cena testowanej wersji (zł) | 55 900 |
Renault Twingo GT - wyniki testu:
Przyspieszenie 0-50 km/h (s) | 3,4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,6 |
Elastyczność 60-100 km/h (s) | 7,2 (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h (s) | 11,5 (5. bieg) |
Masa własna/ładowność (kg) | 965/420 |
Rozdział masy przód/tył (proc.) | 44/56 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,3 |
Zasięg (km) | 550 |
Średnica zawracania (m) lewo/prawo | 8,9/8,9 |
Dr. ham. 100-0 km/h (m) zimne/rozgrzane | 37,2/37,8 |
Renault Twingo GT - naszym zdaniem
Zalety każdego Renault Twingo to małe gabaryty i niewielki promień skrętu. Nie kupujcie jednak wersji GT zamiast klasycznego Twingo! Samochód hałasuje i jest zbyt twardy. To jednak ciekawa propozycja dla kierowcy jeżdżącego po mieście i szukającego „rajdowych” wrażeń.
Fotele mają skórzane dodatki i wyglądają ciekawie, jednak nie jest to sportowy "kubełek".
Bagażnik nie jest duży (219 l), ale to standard w segmencie A. Silnik znajduje się pod podłogą, która trochę się od niego nagrzewa.
Ciekawe detale: oklejenie GT, spoiler, wloty powietrza do umieszczonego z tyłu silnika. Alufelgi (17 cali) mają specjalny wzór. Zyskuje wygląd, obniża się komfort. Wydech dobrze wygląda, ale szpecą go… widoczne z zewnątrz ślady korozji.
Renault Twingo GT - to nam się podoba: ciekawe połączenie designu, dostrojenia podwozia i silnika z doładowaniem, niskie spalanie.
Renault Twingo GT - to nam się nie podoba: bardzo niski komfort – hałas, twarde zawieszenie (tylko dla miłośników), ciasne wnętrze.
Ocena: 3,5