Seat Ibiza Cupra - Jaki sens ma mocny silnik w mieście?
Moc 90 KM w klasie miejskich aut segmentu B wydaje się najbardziej optymalna. Za taki pojazd trzeba zapłacić w salonie około 45-50 tys. zł. Jaki sens ma więc samochód miejski z silnikiem o dwukrotnie większej mocy, kosztujący często dwa razy więcej, skoro w terenie zabudowanym możemy jechać maksymalnie 50 km/h, a gdy zechcemy szybciej to natychmiast zostaniemy namierzeni przez fotoradar, videorejestrator lub „uprzejmego Kowalskiego”, który przekaże nagranie policji?
Seat Ibiza Cupra – Które miejskie GTI najlepiej przyspiesza?
W pojazdach GTI wcale nie chodzi o szybkość, ale o przyspieszenie. W tej dziedzinie ważne są przecież mocny silnik i niska masa. Wymagania te spełniają właśnie, miejskie GTI takie jak Ibiza Cupra, Abarth 500, Polo GTI, Mini Cooper S, Peugeot 208 GTI, Clio R.S. Moce ich silników wynoszą bowiem 160-200 KM, a masy sięgają ok. 1200 kg. Takie połączenie gwarantuje uzyskanie przyspieszeń od 0 do 100 km/h w okolicach 6-7 s.
Marka i model | Moc silnika | 0-100 km/h | Cena |
Seat Ibiza Cupra DSG | 180 KM | 6,9 s | 74 900 zł |
VW Polo GTI DSG | 192 KM | 6,7 s | 85 590 zł |
Abarth 500 595 1.4 T-Jet | 160 KM | 7,4 s | 88 500 zł |
Mini Cooper S Steptronic | 192 KM | 6,7 s | 109 460 zł |
Peugeot 208 GTI 1.6 THP | 200 KM | 6,8 s | 83 300 zł |
Renault Clio Turbo R.S. | 200 KM | 6,7 s | 89 900 zł |
Wiemy już, że Ibiza Cupra nie jest najszybszym miejskim GTI, choć goszy wynik przyspieszenia o 0,2 s w stosunku do rywali można traktować raczej z przymrużeniem oka. Co innego cena. Ta w przypadku hiszpańskiego ściganta jest nie tylko najniższa, ale o prawie 10 tys. zł mniejsza od pozostałych rywali.
Seat Ibiza Cupra – Gdzie te emocje?
Gdy pada hasło Cupra w mojej głowie mam zakodowaną sportową Ibizę w jaskrawo-zielonym kolorze, którą testowaliśmy grubo przed 15 laty. Wówczas pojawienie się takiego auta na redakcyjnym parkingu wzbudzało sensację, a do testowania tego auta ustawiały się kolejki. Było to rasowe GTI „z krwi i kości” . Takie prawdziwe: z „zabitym na amen” zawieszeniem, mocnym 180-konnym motorem, który nie tylko świetnie przyspieszał, ale również wspaniale brzmiał. Jazda tym modelem wywoływała duże emocje, ale na dłuższą metę była męcząca. Co innego dzisiejsze GTI...
...owszem są mocne, świetnie się prowadzą, ale nie ma już tych wrażeń. W testowanej przez nas Cuprze wszystko działało prefekcyjnie, były duża moc, super przyspieszenie i świetne prowadzenie, ale pytam: gdzie są te emocje? 1.4-litrowy doładowany benzyniak już od niskich obrotów świetnie reaguje na zmianę położenia pedału gazu, ale jego brzmienie trudno uznać za rasowe. Owszem przy ostrej jeździe z wydechu dochodzą silniejsze dźwięki, ale nie mają one takiego rasowego brzmienia jak kiedyś. Cóż, wszystkiemu winni są ekolodzy!
Seat Ibiza Cupra - Do jazdy na co dzień
Ponieważ Cupra występuje w Ibizie wyłącznie w wersji 3-trzydrzwiowej nie zdecydują się na nią na pewno rodziny. Mimo to fajnie byłoby, gdyby single mogli użytkować ją nie tylko podczas weekendów na torze, ale także na codzień. Z tej roli sportowy Seat wywiązuje się znakomicie. Nie tylko dzięki dopracowanemu zawieszeniu, które wcale nie jest supertwarde, a jedynie usztywnione w stosunku do zwykłych wersji, ale także za sprawą 180-konnego motoru, który w połączeniu z dwusprzęgłowym automatem DSG pozwala także na spokojną i oszczędną jazdę.
WIECEJ NA TEMAT JAZD TESTOWYCH SEATEM IBIZĄ CUPRĄ SZUKAJCIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH "AUTO ŚWIATA"
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1390 |
Moc. maks. | 180/6200KM/obr./min |
Moment | 250/2000 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 2365 l |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4061/1693/1428 mm |
Przysp. 0-100 km/h fabr. | 6,9 s |
Napęd | aut. 7/przedni |
Prędkość maks. | 228 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 5,9 l/100 km |
Cena (Ambition) | 74 900 zł |