Seat Ibiza Cupra - Jaki sens ma mocny silnik w mieście?

Moc 90 KM w klasie miejskich aut segmentu B wydaje się najbardziej optymalna. Za taki pojazd trzeba zapłacić w salonie około 45-50 tys. zł. Jaki sens ma więc samochód miejski z silnikiem o dwukrotnie większej mocy, kosztujący często dwa razy więcej, skoro w terenie zabudowanym możemy jechać maksymalnie 50 km/h, a gdy zechcemy szybciej to natychmiast zostaniemy namierzeni przez fotoradar, videorejestrator lub „uprzejmego Kowalskiego”, który przekaże nagranie policji?

Seat Ibiza Cupra – Które miejskie GTI najlepiej przyspiesza?

W pojazdach GTI wcale nie chodzi o szybkość, ale o przyspieszenie. W tej dziedzinie ważne są przecież mocny silnik i niska masa. Wymagania te spełniają właśnie, miejskie GTI takie jak Ibiza Cupra, Abarth 500, Polo GTI, Mini Cooper S, Peugeot 208 GTI, Clio R.S. Moce ich silników wynoszą bowiem 160-200 KM, a masy sięgają ok. 1200 kg. Takie połączenie gwarantuje uzyskanie przyspieszeń od 0 do 100 km/h w okolicach 6-7 s.

Marka i model Moc silnika 0-100 km/h Cena
Seat Ibiza Cupra DSG 180 KM 6,9 s 74 900 zł
VW Polo GTI DSG 192 KM 6,7 s 85 590 zł
Abarth 500 595 1.4 T-Jet 160 KM 7,4 s 88 500 zł
Mini Cooper S Steptronic 192 KM 6,7 s 109 460 zł
Peugeot 208 GTI 1.6 THP 200 KM 6,8 s 83 300 zł
Renault Clio Turbo R.S. 200 KM 6,7 s 89 900 zł

Wiemy już, że Ibiza Cupra nie jest najszybszym miejskim GTI, choć goszy wynik przyspieszenia o 0,2 s w stosunku do rywali można traktować raczej z przymrużeniem oka. Co innego cena. Ta w przypadku hiszpańskiego ściganta jest nie tylko najniższa, ale o prawie 10 tys. zł mniejsza od pozostałych rywali.

Seat Ibiza Cupra – Gdzie te emocje?

Gdy pada hasło Cupra w mojej głowie mam zakodowaną sportową Ibizę w jaskrawo-zielonym kolorze, którą testowaliśmy grubo przed 15 laty. Wówczas pojawienie się takiego auta na redakcyjnym parkingu wzbudzało sensację, a do testowania tego auta ustawiały się kolejki. Było to rasowe GTI „z krwi i kości” . Takie prawdziwe: z „zabitym na amen” zawieszeniem, mocnym 180-konnym motorem, który nie tylko świetnie przyspieszał, ale również wspaniale brzmiał. Jazda tym modelem wywoływała duże emocje, ale na dłuższą metę była męcząca. Co innego dzisiejsze GTI...

Foto: ACZ / Auto Świat
Seat Ibiza II Cupra 1.8 T/180 KM sprzed ponad 15 lat – emocje na wysokim poziomie!

...owszem są mocne, świetnie się prowadzą, ale nie ma już tych wrażeń. W testowanej przez nas Cuprze wszystko działało prefekcyjnie, były duża moc, super przyspieszenie i świetne prowadzenie, ale pytam: gdzie są te emocje? 1.4-litrowy doładowany benzyniak już od niskich obrotów świetnie reaguje na zmianę położenia pedału gazu, ale jego brzmienie trudno uznać za rasowe. Owszem przy ostrej jeździe z wydechu dochodzą silniejsze dźwięki, ale nie mają one takiego rasowego brzmienia jak kiedyś. Cóż, wszystkiemu winni są ekolodzy!

Seat Ibiza Cupra - Do jazdy na co dzień

Ponieważ Cupra występuje w Ibizie wyłącznie w wersji 3-trzydrzwiowej nie zdecydują się na nią na pewno rodziny. Mimo to fajnie byłoby, gdyby single mogli użytkować ją nie tylko podczas weekendów na torze, ale także na codzień. Z tej roli sportowy Seat wywiązuje się znakomicie. Nie tylko dzięki dopracowanemu zawieszeniu, które wcale nie jest supertwarde, a jedynie usztywnione w stosunku do zwykłych wersji, ale także za sprawą 180-konnego motoru, który w połączeniu z dwusprzęgłowym automatem DSG pozwala także na spokojną i oszczędną jazdę.

WIECEJ NA TEMAT JAZD TESTOWYCH SEATEM IBIZĄ CUPRĄ SZUKAJCIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH "AUTO ŚWIATA"

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16
Pojemność 1390
Moc. maks. 180/6200KM/obr./min
Moment 250/2000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 2365 l
Zbiornik paliwa 45 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4061/1693/1428 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr. 6,9 s
Napęd aut. 7/przedni
Prędkość maks. 228 km/h
Średnie spalanie fabr. 5,9 l/100 km
Cena (Ambition) 74 900 zł