Z czasem coraz więcej marek wprowadzało do oferty wersje dobrze znanych kombi z podniesionym zawieszeniem. Na szerszą skalę tym tropem poszedł koncern Volkswagena. Najpierw pojawiła się Skoda Octavia w wersji Scout, potem VW zadebiutował z Golfem Alltrackiem i jako trzeci kompakt tego koncernu pojawił się Seat z Leonem X-Perience. Od początku podobała nam się taka bardzo praktyczna koncepcja samochodu. Kilka lat temu świetnie sprawdzała się na wymagających polskich drogach. Ale nawet dziś wydaje nam się znakomitą alternatywą dla SUV-ów. Więc jeśli potrzebujesz samochodu z poniesionym zawieszeniem oraz napędem na 4 koła, ale przeszkadza niezgrabność SUV-ów wynikająca z wyżej umieszczonego środka ciężkości, kompaktowy Seat Leon X-Perience może być dobrym wyborem.
Seat Leon 2.0 TDI X-Perience – dobra konstelacja
Nie wsiada się od niego tak wygodnie, jak do SUV-ów, ponieważ podłoga wersji X-Perience znajduje się tylko o 1.5 cm wyżej niż seryjnego Leona, ale kiedy wejdziesz w pierwszy zakręt, docenisz tę konstrukcję.
Wersja X-Perience słucha kierowcy niemal tak samo, jak klasyczny kompakt, a jednocześnie znacznie lepiej pochłania nierówności. Nie doskwiera również efekt ciężkich kół, dobrze znany z dużych SUV-ów. Lekko podniesione zawieszenie w zestawieniu z napędem na 4 koła z pewnością wystarczy, by nie utknąć w śnieżnej zaspie podczas wyjazdu w Alpy na narty i bez obaw zjechać na drogę szutrową. Poza tym niższa karoseria, lżejsze koła oraz zawieszenie powodują, że zużycie paliwa nie różni mocno od typowego kombi. Nasz Seat średnio konsumuje 7,4 l/100 km i sprawdza się równie dobrze w mieście, jak i na trasie, o czym więcej w kolejnym odcinku.
Zaletą jest też obszerny bagażnik o pojemności 587 litrów. Choć mocno pochylona tylna szyba Leona ogranicza przestrzeń, jeśli chcemy zapakować bagażnik po dach. W tej kategorii bardziej pudełkowate kształty VW Golfa, czy Skody Octavii sprawdzają się lepiej.
Naszym Leonem pokonaliśmy już ponad 5 tys. km. Na razie nie zauważyliśmy żadnych niedomagań. Nie musieliśmy też w okresie docierania uzupełniać oleju silnikowego. Zasadniczo Seat nie wymagał do tej pory żadnej interwencji.
Dziennik testu:
Przebieg: 5030 km
Spalanie –7,7 l/100 km
Usterki: brak
Seat Leon 2.0 TDI X-Perience - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1968 cm3, R4, turbo diesel |
Moc | 150 KM przy 3500-4000 obr./min |
Moment obrotowy | 340 Nm przy 1750-3000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa aut., napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 211 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 4.8 l/100 km (producent) |
Cena | 127 400 zł |