Ale to nie wszystko. Choć maksymalny moment obrotowy pozostał bez zmian (350 Nm) to zwiększono jego zakres o 200 obr./min, dzięki czemu jest dostępny od 1700 do 5800 obr./min. Co to oznacza w praktyce? Jeszcze lepszą elastyczność silnika, przydatną zwłaszcza podczas wyprzedzania.

Przy okazji modernizacji silnika inżynierowie Seata zaingerowali w układ wydechowy, który zmienił brzmienie na jeszcze bardziej rasowe. Przypomnijmy, że dźwięk silnika w Leonie Cupra dodatkowo wzmacniany jest syntetycznie przez fabryczny zestaw audio.

Seat Leon Cupra – nowe multimedia na pokładzie

Jeśli mowa o multimediach to nowością w Leonie Cupra 290 jest system Full Link pozwalający na korzystanie z aplikacji znajdujących się na smartfonie (m.in. nawigacji, maila, portali społecznościowych) poprzez dotykowy ekran radia samochodowego. Oprócz niego sterowanie może obywać się także systemem głosowym.

Seat Leon Cupra – cztery tryby jazdy

Użytkownicy kompaktowej Cupry mogą nadal korzystać z seryjnego systemu Seat Drive Profile, który zawiera cztery programy jazdy: Normal, Sport, Individual oraz Cupra. Interesujące są zwłaszcza dwa ostatnie. W Individual kierowca może sam ustawiać parametry poszczególnych podzespołów auta, m.in. siłę wspomagania układu kierowniczego, szybkość reakcji silnika, sztywność amortyzatorów, działanie aktywnego tempomatu, dźwięk silnika, ale także sposób działania blokady mechanizmu różnicowego. Tryb Cupra to gotowa konfiguracja wymienionych wcześniej podzespołów pozwalająca uzyskać najlepsze osiągi podczas sportowej jazdy np. na torze.

Seat Leon Cupra – pakiet do jazdy na torze

Nowością w Leonie Cupra jest możliwość zamówienia pakietu Performance Control w skład, którego wchodzą 19-calowe koła, opony Michelin Pilot Sport oraz wyczynowe hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami. Cena takiego zestawu wynosi ponad 12 tys. zł.

Seat Leon Cupra – 10 KM więcej czyli 0,1 s lepiej...

Wróćmy na moment do modernizacji silnika. Wydaje się, że dodatkowe 10 KM niewiele wnosi. Sprawdziliśmy osiągi i okazało się, że pięciodrzwiowa Cupra 290 wyposażona w seryjną manulną przekładnię w stosunku do poprzednich wersji (265/280 KM) rozpędza się od 0 do 100 km/h odpowiednio o 0,2/0,1 s szybciej. Niby nie dużo, ale przy próbach torowych różnice te nabierają znaczenia. Przypomnijmy, że kierowca wyścigowy Jordi Gené przednionapędowym Leonem Cupra uzyskał na Nürburgringu znakomity czas poniżej 8 min. (7 min:58 sek:4 setne).

Seat Leon Cupra – trakcja robi wrażenie

Podczas pierwszych jazd nowym Leonem Cupra 290 nie mieliśmy okazji sprawdzić swoich czasów na Nürburgringu, ale nie narzekamy, gdyż testowaliśmy auto w okolicach Barcelony na zamkniętym górskim odcinku o długości 6,3 km. Trasa składała się z kilku prostych, ale przeważały głównie ostre zakręty. Na długich łukach i prostych, gdzie prędkości dochodziły do 200 km/h przyspieszenie auta zapierało dech w piersiach (5,8 s od 0 do 100 km/), a rasowy dźwięk wydechu dodatkowo potęgował emocje. Na górskim odcinku największe wrażenie zrobiły na nas jednak inne rzeczy. Po pierwsze zaskoczyła znakomita skuteczność hamulców i ich wysoka odporność na przegrzewanie, oprócz tego – precyzja pokonywania zakrętów oraz przyczepność kół do nawierzchni. Przy wychodzeniu z łuku bez obaw można było wciskać do oporu gaz, bo o trakcję przednich kół dbała sterowana elektronicznie hydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego.

Seat Leon Cupra – więcej mocy oznacza wyższą cenę

Ponieważ z oferty za chwilę zniknie 265-konna wersja (cena za wersję 5d: 111 600 zł) klienci zainteresowani Leonem Cupra 290 będą zmuszeni przygotować się na nieco większy wydatek (123 400 zł). O 2 tys. zł mniej kosztować będzie trzydrzwiowa odmiana SC, ale Leon Cupra 290 w wersji kombi będzie droższy o ponad 3100 zł.

Tanio więc nie jest. Owszem, ale konkurenci kosztują podobnie. Najmocniejszy VW Golf 5d GTI 230 KM kosztuje ok. 118 tys. zł. Podobne pieniądze (116 600 zł) trzeba zapłacić za Forda Focusa ST z 250-konnym doładowanym benzyniakiem 2.0 Ecoboost.

Na koniec ciekawostka: jeszcze w 2016 roku planowany jest debiut 300-konnego Leona Cupry z napędem na obie osie.

Dane techniczne Seat Leon Cupra 290 (5d, man.)
Pojemność silnika 1984 ccm
Moc maksymalna 2900/5900-6400 obr./min
Maks. moment obrotowy 350/1700-5800 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,7 l/100 km
Masa własna 1375 kg
Cena 123 400,00 zł
Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Seat Ibiza Cupra 1996 r. 2.0/150 KM

Seat Leon Cupra – historia Cupry

Wszystko zaczęło się w 1996 roku. Wówczas zadebiutowały dwa auta: na rajdowych trasach Seat Ibiza Kit-Car (250 KM, 225 Nm, masa 930 kg) oraz na publicznych drogach Seat Ibiza Cupra 2.0/150 KM (8,3 s do „setki”, V maks. 216 km/h). Kompaktowy Seat w sportowej odmianie pojawił się po raz pierwszy w 2000 roku (2.8 V6, 204 KM, 7,3 s do „setki”, napęd AWD, 1483 kg). Dwa lata później do sprzedaży weszła nieco lżejsza przednionapędowa wersja (1.8 turbo, 225 KM, 6,9 s do „setki”, 1320 kg), która w 2009 została zastąpiona przez Leona drugiej generacji. Przypomnijmy, że wersji Cupra R miał 265-konny silnik 2.0 TSI (6,2 s do „setki”).