Pierwsze wrażenie zza kierownicy: Skoda Karoq to Seat Ateca z bardziej miękkim zawieszeniem i nowocześniejszym, pojemniejszym wnętrzem. Oba modele dzielą te same podzespoły, które „doprawiono” filozofią każdej z marek. Na krętych, mocno wyboistych drogach Sycylii, na których Skoda zorganizowała prezentację, czeski SUV przekonał nas stabilnością prowadzenia, zwinnością i sporymi rezerwami w filtrowaniu nierówności – grzeszki polskich drogowców nie powinny być Karoqowi straszne.

Jeździliśmy 150-konnym TDI z ręczną skrzynią biegów i napędem 4x4. W takim wariancie Karoq ma przy tylnej osi wielowahaczowe zawieszenie, które w opcji może być wyposażone w adaptacyjne amortyzatory. „Ośki” występują tylko z belką skrętną i nieregulowanym zawieszeniem. Dwulitrowy diesel świetnie pasuje do tego SUV-a. Jest dobrze wyciszony i elastyczny. W przyszłym roku ofertę uzupełni jeszcze 190-konna wersja, a napęd 4x4 będzie można łączyć także ze słabszymi jednostkami.

Skoda Karoq - w terenie też coś potrafi

Wbrew pozorom Karoq nie jest stricte miejsko-asfaltowym SUV-em. Wersje z 4x4 mają tryby jazdy Offroad i Snow, elektronicznie symulowaną blokadę tylnego dyferencjału oraz asystentów zjazdu i podjazdu. Prześwit wynosi 183 mm, a za 700 zł można zamówić komplet osłon chroniących silnik, przewody hamulcowe i wiązki kabli. W tej klasie SUV-ów to już całkiem sporo.

Skoda Karoq

Na co dzień klienci mimo wszystko bardziej docenią wygodne fotele, łatwy w obsłudze, dobrze wykonany i pełen praktycznych rozwiązań kokpit, a także świetną widoczność. 521-litrowy bagażnik i przestronny tył kabiny czynią z Karoqa rodzinne auto. Za dopłatą 1800 zł kanapa może być regulowana. Lista opcji pozwala też zamówić cały zastęp asystentów kierowcy, wirtualne zegary i cztery podgrzewane siedzenia.

Topowy Karoq może kosztować nawet 150 000 zł, ale bazowa cena też nie jest niska i wynosi 87 900 zł za wersję 1.0 TSI. Nissan Qashqai wyjściowo jest tańszy, ale znacznie gorzej wyposażony. Skoda ma w standardzie m.in. automatyczną klimatyzację, czujniki cofania, dotykowy ekran, alufelgi i system unikania kolizji. No i niestety, też jeden cylinder mniej...

Skoda Karoq - w punkt

To jest super. Wygodna i przestronna kabina.

To nie wyszło. Brak pokręteł w systemie Columbus.

Efekt WOW! Praktyczny całokształt.

Kto to kupi? Osoby, dla których Qashqai jest przyciasny i zbyt nudno jeździ.

Skoda Karoq - dane techniczne

Dane producenta 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI
Silnik t.benz./R3/12 t.benz./R4/16 t.diesel./R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 999 1498 1598 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/5000-5500 150/5000-6000 115/3250-4000 150/3500-4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 200/2000-3500 250/1500-3500 250/1500-3200 340/1750-3000
Napęd/skrzynia biegów przedni/ręczna 6b (DSG 7) 4x4/ręczna 6b (DSG7)
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4382/1841/1603
Rozstaw osi/prześwit (mm) 2630/183
Pojemność bagażnika (l) 521-1630 (standardowa kanapa) | 479/558-1605/1810 (przesuwana kanapa)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,6 (10,7) 8,4 (8,6) 10,7 (10,9) 8,7 (9,3)
Prędkość maksymalna (km/h) 187 (186) 204 (203) 188 (188) 196 (195)
Spalanie (l/100 km) 6,3/4,8/5,4 6,6/4,8/5,5 5,0/4,4/4,6 5,9/4,5/5,0
Cena (zł) 87 900 95 400 99 900 116 400

Skoda Karoq - naszym zdaniem

Volkswagen nigdy nie pozwoli Skodzie zbudować klasycznego kompaktu, więc ta idzie drogą Nissana: stawia na SUV-a. Karoq robi świetne pierwsze wrażenie, ale w bardzo drogiej wersji.