Człowiek w wieku 50 lat jest już ustatkowany, okres młodzieńczego buntu ma już przeważnie za sobą i chętnie sięga po takie auta, jak np. Skoda Rapid (a przynajmniej tak twierdzą ludzie z czeskiej marki!). Lifting tego modelu był więc – zgodnie z oczekiwaniami – raczej spokojny.
Przeprojektowane lampy (z biksenonami w opcji), światła do jazdy dziennej i migacze w technologii LED, nieco inny zderzak, przyciemnione klosze z tyłu plus kilka nowych odcieni lakieru. Jeśli chodzi o wygląd – gotowe, przed wami odnowiona Skoda Rapid. Zmodernizowano, co jasne, obie wersje: hatchbacka i liftbacka.
Najwięcej zmian zaszło pod maską. Z palety silników wycofano motory 1.2 TSI. Ich miejsce zajął trzycylindrowy silnik 1.0 TSI w wersjach 95 i 110 KM. Jednostka 1.4 TSI (tylko z DSG!) rozwija teraz nie 122, a 125 KM. Wszystkie silniki benzynowe wywodzą się z najnowszej rodziny o kodzie EA211. Wersja z LPG? Na razie nie będzie.
Zmiany nie objęły diesli, więc do wyboru nadal są odmiany 1.4 TDI/90 KM (uwaga: trzy cylindry, specyficzna kultura pracy i słaba dynamika!) oraz 1.6 TDI/115 KM. Zawieszenie jest sprężyste, ale dzięki temu Skodę Rapid prowadzi się też zaskakująco pewnie – jest neutralna, wykazuje co najwyżej lekką tendencję do podsterowności.
Poza tym możecie teraz też liczyć m.in. na: zmodernizowany system multimedialny (choć rozdzielczość ekranu nadal trudno uznać za wybitnie dużą), nowe systemy wspomagające (np. asystent hamowania – rozpoznaje przeszkody) i automatyczne światła drogowe. Ceny odnowionego Rapida są dość wysokie i startują od 57 600 zł (1.0 TSI/95 KM Active).
Skoda Rapid FL - w punkt
To jest super. Funkcjonalne detale.
To nie wyszło. W środku nadal brakuje miejsca na szerokość.
Efekt WOW! W drugim rzędzie miejsca na nogi jest mnóstwo.
Kto to kupi? Spokojni kierowcy, młode rodziny. I taksówkarze.
Skoda Rapid FL - naszym zdaniem
Największymi zaletami Rapida są długie nadwozie i funkcjonalność. W ramach liftingu pojawiło się kilka ciekawych rozwiązań, ale często są drogie.
Skoda Rapid FL 1.0 TSI - dane techniczne
Silnik | benz. R3 turbo |
Pojemność | 999 cm3 |
Moc maksymlana | 110 KM przy 5000 obr./min |
Maksymalny moment obrrotowy | 200 Nm przy 2000 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/manualna. 6b |
Długość/szerokść/wysokość | 4304/1706/1459 mm |
Rozstaw osi | 2602 mm |
Pojemność bagażnika | 415-1381 l |
Masa własna | od 1185 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Średnie spalanie producenta | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 104 g/km |
Cena | od 60 500 zł |