Przez ostatnich kilka lat wśród producentów aut panowała moda na tzw. downsizing, czyli zastępowanie większych silników mniejszymi, ale o co najmniej takich samych osiągach, uzyskiwanych m.in. dzięki doładowaniu, bezpośredniemu wtryskowi paliwa czy zmiennym fazom rozrządu. W teorii i podczas oficjalnych badań emisji spalin i zużycia paliwa taka metoda sprawdza się doskonale. Mniejszy silnik oznacza mniejszą masę pojazdu, mniejsze opory wewnętrzne, a przy bardzo umiarkowanych obciążeniach (w czasie wciąż jeszcze stosowanej procedury badań zużycia paliwa NEDC samochód rozpędza się maksymalnie do 120 km/h, a średnia prędkość to ok. 33 km/h) zużycie paliwa jest rzeczywiście niewielkie. Problem polega jednak na tym, że w realnych warunkach drogowych od silnika z reguły wymagamy znacznie więcej, a to z kolei sprawia, że na stacji benzynowej może nas czekać niemiłe zaskoczenie – rzeczywiste zużycie paliwa może być nawet o kilkadziesiąt proc. wyższe od deklarowanego przez producenta. Według niezależnych badań, średnia różnica między rzeczywistym zużyciem paliwa, a wartościami deklarowanymi w danych technicznych, to już ponad 40 proc.!

Ile pali Skoda Rapid 1.0 TSI według danych producenta?

Testowana przez nas Skoda Rapid ma pod maską silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM, uzyskiwanej m.in. dzięki turbodoładowaniu i bezpośredniemu wtryskowi paliwa – to typowy przedstawiciel mody na downsizing, choć i tak w przypadku tej wersji tego silnika konstruktorzy byli stosunkowo powściągliwi – na rynku jest wiele „litrówek” o znacznie wyższej mocy. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak w przypadku tego auta mają się obietnice zawarte w folderach do realnego zużycia paliwa podczas normalnej eksploatacji w różnych warunkach. Według oficjalnych danych technicznych zużycie paliwa zmierzone według cyklu NEDC (od jesieni 2018 r.   producenci będą musieli mierzyć je w cyklu WLTP, dającym bardziej realistyczne wyniki) Rapid powinien palić średnio 4,5 l/100 km, przy czym deklarowane zużycie pozamiejskie to 4 l/100 km, a  w mieście auto ma zużywać średnio 5,3 l/100 km. Bardzo optymistyczne wyniki!

Wyniki w realistycznych warunkach

Naszym testowym Rapidem porusza się na zmianę kilku kierowców o rożnych temperamentach –  od drogowych flegmatyków, aż po specjalistów od wyduszania z aut siódmych potów. Warunki jazdy też są bardzo zróżnicowane – od krótkich, kilkukilometrowych odcinków w najgorszych, warszawskich korkach, przez spokojne trasy pozamiejskie, aż po długie podróże autostradowe, niekiedy z prędkością zbliżoną do maksymalnej. O ile rzeczywiście bez  problemów Skoda Rapid 1.0 TSI osiąga obiecywane przez producenta 187 km/h (to licznikowe niemal 200 km/h), to już z uzyskaniem spalania na poziomie obiecanych przez producenta 4,5 l/100 km problem jest znacznie większy. W czasie normalnej eksploatacji, jeśli chcemy poruszać się płynnie i nie utrudniać ruchu innym, uzyskanie „czwórki” przed przecinkiem jest niemal niemożliwe – wyniki o co najmniej litr  wyższe są bardziej realistyczne. Oczywiście, jadąc jednostajnie poza miastem, korzystając z tempomatu, unikając przyspieszania, można się zbliżyć do obiecanych wyników, a nawet spalić poniżej 4 l/100 km,  ale wymaga to cierpliwości, żelaznej dyscypliny oraz wyjątkowo spokojnego ruchu.

Przy ostrej jeździe

Jak zachowuje się Skoda Rapid, jeśli spróbujemy intensywnie korzystać z jej całkiem przyzwoitych, nadspodziewanie  dobrych jak na pojemność i moc, osiągów? To zwykle najsłabszy punkt silników projektowanych zgodnie z downsizingowym trendem – bo przecież w oficjalnych testach nikt nie mierzy zużycia paliwa przy prędkościach powyżej 120 km/h (w nowym teście WLTP prędkość maks. To 131,3 km/h), więc konstruktorzy nie muszą się specjalnie wysilać. Nawet jeśli przy realnych prędkościach autostradowych samochód będzie „żłopał” paliwo, to i tak w danych technicznych nie będzie trzeba o tym wspominać! Dobra wiadomość: do 140 km/h, czyli do maksymalnej prędkości dopuszczalnej na polskich autostradach litrowy Rarpid pozostaje naprawdę oszczędnym autem i spala średnio niewiele ponad 6 l/100 km. To wartości porównywalne z tym, na co można liczyć w przypadku diesli. Świetny wynik! Dodajmy, że chodzi o prawdziwe 140 km/h – prędkościomierz w aucie wskazuje wtedy ok. 152 km/h. Jadąc dynamicznie, choć bez szaleństw, wykorzystując do granic możliwości obowiązujące limity prędkości, na dłuższej trasie można uzyskać średnie spalanie rzędu 6,2-6,4 l/100 km. Ale uwaga! Powyżej 150 km/h (czyli ponad 160 km/h na liczniku) spalanie wyraźnie wzrasta, i to w sposób nieproporcjonalny do przyrostu prędkości. Maksymalny osiągnięty na dłuższym, kilkusetkilometrowym dystansie wynik, to w naszym przypadku 9,1 l/100 km – ale to już wymagało jazdy z gazem w podłodze i autostrad bez limitu prędkości.

Skoda Rapid 1.0 TSI: alternatywa dla diesla

Podsumowując: Skoda Rapid 1.0 TSI o mocy 95 koni mechanicznych zaskoczyła nas podwójnie. Po pierwsze, nie spodziewaliśmy się tego, że będą to aż tak mocne konie  – z litrowym silnikiem Rapid naprawdę nie jest zawalidrogą, nadaje się nie tylko do miasta, ale i na dłuższe trasy z prędkościami autostradowymi. Dopóki auto nie jest maksymalnie załadowane, osiągi są więcej niż zadowalające. Po drugie, ten samochód rzeczywiście mało pali. Oczywiście, nie tak mało jak twierdzi w danych technicznych producent, ale nic w tym dziwnego – oficjalne cykle pomiarowe mają się nijak do rzeczywistości. W przypadku naszego testowego Rapida różnica między zużyciem z  z danych technicznych, a wynikami uzyskiwanymi w praktyce wynosi między ok. 20 a 30 proc., w zależności od stylu i warunków jazdy. To bardzo przyzwoity wynik –  w przypadku wielu zbliżonych konstrukcji u konkurencji, a nawet innych odmian tego samego silnika w koncernie VW, porównanie między obietnicami z reklamowych folderów a rzeczywistością, wypada znacznie gorzej. Ten mały benzyniak rzeczywiście może być alternatywą dla diesla!

Skoda Rapid 1.0 TSI Spaceback – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 999 cm3, turbo benzynowy R3/12
Moc 95 KM przy 5000-5500 obr./min.
Moment obrotowy 160 przy 1500-3500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd 5-biegowa ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km (producent)
Pojemność bagażnika 415-1381 l
Cena wersji 1.0 TSI Ambition od 62 950 zł