Po przeciwległej stronie cennika możemy znaleźć bazową, 2.5-litrową wersję, którą importer oferuje także ze stosunkowo tanim montażem instalacji LPG.

Subaru zdecydowało się na holenderską instalację Vialle, torroidalny zbiornik o pojemności 61 litrów, wypełniający przestrzeń po kole zapasowym. Pozbawioną schowka rezerwę można co prawda przewozić w bagażniku, ale jego pojemność zmniejszy się dość znacznie z wyjściowych 459 l. W testowanym samochodzie dla własnego bezpieczeństwa korzystaliśmy z praktycznego rozwiązania w postaci czujnika ciśnienia w ogumieniu oraz zestawu naprawczego.

Eksploatacja nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności. Silnik uruchamia się zawsze na benzynie, a ewentualne przełączenie ma zasilanie LPG następuje po osiągnięciu odpowiedniej temperatury. Obsługa zminimalizowana jest do sterowania niebiesko-szarym przełącznikiem na konsoli środkowej, na którym diody informują nas o ilości gazu w zbiorniku. Boxer z silnikiem o pojemności skokowej 2.5 l jest w naszym odczuciu lepszym wyborem dla Outbacka niż łapczywy 3.0 l. 165 KM i prędkość maksymalna 198 km/h to wartości zadowalające, aby zapewnić lepszą dynamikę należy kręcić silnik powyżej 4000 obrotów. Nie odnotowaliśmy różnic pomiędzy zasilaniem na benzynę i gaz, własności jezdne pozostają, rzecz jasna, wzorowe. Interesująco przedstawia się porównanie ekonomiki eksploatacji. Podczas gdy tryb benzynowy ze stosunkowo "ciężka nogą" zaowocował zużyciem paliwa na poziomie ok. 9,5 l/100 km, po przełączeniu na gaz uzyskaliśmy rezultat 11 litrów. Przy cenie LPG na poziomie połowy ceny litra benzyny wybór jest oczywisty.

Zasięg samochodu z wykorzystaniem obydwu zbiorników paliwa oscyluje w granicach 900 km, co jest wartością porównywalną z turbodieslami.

Montaż instalacji LPG kosztuje według cennika 8500 zł, importer oferuje ją jednak za niecałe 3000 zł, a przy zakupie w leasingu nawet w cenie pojazdu. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to bardzo interesująca oferta, jedynymi wadami tego rozwiązania są: niemożność jazdy w niektórych firmach oraz zakaz parkowania w większości garaży podziemnych.

Plusy:

.wyraźnie tańsza eksploatacja i dłuższy zasięg.cichy silnik.komfortowe zawieszenie.bogate wyposażenie seryjne

Minusy:

.zmniejszenie pojemności przestrzeni bagażowej.brak systemu stabilizacji jazdy

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 9
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 7
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 9
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 9
Widoczność do przodu 9
Widoczność do tyłu 7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 10
Osiągi na niższych obrotach 6
Moc na wyższych obrotach 9
Głośność na niższych obrotach 9
Głośność na wyższych obrotach 9
Zużycie paliwa 8
Stopnie skrzyni biegów 9
Łatwość zmiany przełożeń 8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 9
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 9
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 9
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 10
Skuteczność hamulców 9
Bagażnik
Wielkość bagażnika 7
Możliwość załadunku bagażnika 9
Uniwersalność bagażnika 8
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 7
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 8,52

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 2547
Moc (kW / obr./min): 121 / 5600
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 226 / 4400
Parametry eksploatacyjne:
Prędkosć maksymalna (km/h): 198
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 9.8
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 12.2 / 7 / 8.9
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 459 / 1622
Pojemność zbiornika paliwa (l): 64
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1450 / 500
Wymiar opon: 215/55 R17
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 4730
b) szerokość (mm): 1770
c) wysokość (mm): 1545
d) rozstaw osi (mm): 2670
e) rozstaw z przodu (mm): 1495
f) rozstaw z tyłu (mm): 1485
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 860 / 1070
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 680 / 920
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 1000
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 950
k) szerokość z przodu (mm): 1440
l) szerokość z tyłu (mm): 1430
długość siedzenia z przodu (mm): 520
długość siedzenia z tyłu (mm): 510
wysokość oparcia z przodu (mm): 680
wysokość oparcia z tyłu (mm): 600
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK

Piotr Tekiela