Jazda w miejskiej dżungli, trasa z Warszawy w kierunku Tatr oraz krótkie przejazdy po górskich drogach. Po teście w takich warunkach można wyrobić sobie dość precyzyjne zdanie na temat auta, które należąc do rodziny crossoverów powinno spisać się w nich idealnie. Wynik tego sprawdzianu można by opisać dość krótko, ale chcąc przekazać istotne informacje potrzymamy Was w niepewności.

Suzuki Vitara S - Wersja druga poprawiona

O różnicach miedzy poprzednią generacją Vitary, a jej nowym wcieleniem napisaliśmy już wiele, dlatego skupmy się na nowościach wersji S. Vitara w tej konfiguracji wyposażanie różni się przede wszystkim jednostką napędową. Jest to 1,4-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem Boosterjet. 140 KM i 220 Nm momentu obrotowego może nie robi wrażenia na papierze, ale japońskim inżynieriom trzeba przyznać, że w kwestii konstrukcji i pracy jednostki napędowej mocno się postarali. W połączeniu z napędem na cztery koła Vitara jest dynamiczna i dobrze sprawdza się zarówno w trakcie jazdy w mieście jak i w trasie.

Suzuki Vitara S

Nasz egzemplarz wyposażono w 6-biegową skrzynie manualną, który jak przystało na japońską konstrukcję pracuje precyzyjnie. Dzięki systemowi sterowania napędem na cztery koła ALLGRIP kierowca może wybierać spośród czterech trybów pracy układu napędowego - AUTO, SPORT, SNOW i LOCK. Dość jasno precyzują one zadania każdego z nich. W trybie SPORT silnik rzeczywiście staje się dużo żwawszy i przy pierwszym wciśnięciu gazu potrafi nawet bardzo pozytywnie zaskoczyć. Na górskich drogach tryby SNOW i LOCK również się przydają i w połączeniu z prześwitem o wartości 185 mm pozwalają na znacznie więcej niż w przeciętnym crossoverze.

Suzuki Vitara S - Idealne zestawienie

Układ napędowy nie byłby tak efektywny gdyby nie zalety konstrukcji nadwozia. O stylistyce Vitary również już pisaliśmy, więc podkreślimy jedynie zmiany wprowazone w opisywanej wersji. Suzuki ma zmodyfikowany przedni grill, a dodatkowym akcentem są pasujące do elementów wykończenia wnętrza, czerwone obwódki soczewek przednich lamp. W zderzakach znajdują się lampy LED do jazdy dziennej oraz klasyczne halogeny. Jednak nadwozie Vitary ma zalety, których nie widać gołym okiem. Całe auto waży jedynie 1220 kg. Dzięki temu 140-konny silnik dobrze radzi sobie z całym autem, a Suzuki mimo napędu na cztery koła nie pali zbyt dużo (w mieście około 9 litrów, w trasie około 7 litrów). Gdy do tego dodamy dobrze pracujące zawieszenie i w miarę precyzyjny układ kierowniczy to jazda Vitara jest po prostu przyjemna. Nie jest ani za miękka na równej drodze, ani za twarda na nierównościach. Kolejny plus dla Suzuki.

Vitara S jest też dość bogato wyposażona. We wnętrzu znajdziemy fotele obite skórą i wykończone na środku miłym w dotyku materiałem. Skórzaną kierownice, podgrzewane przednie siedziska oraz radio z nawigacją. Jest też tempomat i automatyczna klimatyzacja. Wnętrze Vitary nie jest wyjątkowo obszerne, ale dla rodziny 2+1 w zupełności wystarcza. Nawet w dłuższej trasie jedzie się w miarę wygodnie i nie trzeba często stawać aby rozprostować kości. Wadą wnętrza jest jedynie duża połać twardego plastiku na boczkach drzwi oraz desce rozdzielczej. Do jego ergonomii nie można mieć zastrzeżeń. Bagażnik pomieści niecałe 400 litrów, ale pozbawiony zbędnych kantów pozwala swobodnie ustawić umieszczone w nim przedmioty. Użytecznym dodatkiem jest płyta, którą rozdziela dolny schowek od reszty przestrzeni bagażowej i wyrównuje próg załadunku.

Suzuki Vitara S - Podsumowanie

Sami widzicie, że Vitara S ma sporo zalet i dla osób szukających tego typu auta jest godna polecenia. Przeszkodą w wyborze tej wersji może okazać się jedynie cena, bo bogate wyposażenie musi kosztować. Ceny rozpoczynają się od 85 900 zł, ale za tak wyposażony egzemplarz trzeba zapłacić znacznie więcej. Jednak tak skonfigurowana Vitara wydaje się być najlepszym wyborem. Wyniki sprzedaży tego modelu w Polsce pokazują, że klientom to jednak nie przeszkadza.

Suzuki Vitara 1.4 T Boosterjet - dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika  1373 cm3, R4, turbo, benzynowy
Moc  140 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy  220 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd  6-biegowa manulana, napęd 4x4
Prędkość maksymalna  200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h  8.9 s
Średnie zużycie paliwa  5,4 l/100 km
Cena  95 900 zł