Ofensywa silnikowa Opla na przestrzeni lat 2012-2016 to 13 nowych jednostek napędowych, w tym 3 zupełnie nowe rodziny silników, a także wiele nowych skrzyń biegów. W tym okresie w samochodach Opla nastąpi wymiana aż 80 procent zespołów napędowych.

Silniki 1.6 CDTI i 1.6 SIDI to nowa duma Opla. Pierwszy z nich to turbodiesel, ktory dysponuje mocą 136 KM. Ma on zastąpić znane od lat jednostki 1.7 CDTI oraz słabsze wersje dwulitrowego diesla (2.0 CDTI 130 KM). Inżynierowie zrobili wszystko, żeby nowy motor wysokoprężny wytwarzał jak najnmniej wibracji i pracował jak najciszej. W celu obniżenia poziomu hałasu pompy olejowa i podciśnieniowa powędrowały z bloku silnika do miski olejowej.

Turbina jest otoczona płaszczem z cieczy chłodzącej, co powinno podnieść jej trwałość. Żeby napęd spełniał normę czystości spalin Euro 6, konieczne było zainstalowanie filtra cząstek stałych oraz wtrysku roztworu mocznika. Ośmiolitrowy zbiornik tej substancji powinien wystarczyć na przejechanie 15 tys. km i jest uzupełniany przez niebieską rurkę znajdującą się obok wlewu paliwa. Silnik wykonany jest w całości z aluminium.

Mniej palą oraz są znacznie cichsze

Druga nowa jednostka - 1.6 SDI (Spark Ignition Direct Injection) - ma identyczną pojemność jak znajdujący się dotychczas w ofercie benzynowy motor 1.6 Turbo (180 KM). Silnik ten charakteryzuje się wysoką wartością momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów i płynnie pracującą turbosprężarką. Dostępny będzie w dwóch wersjach: 170 i 200 KM. Słabszą wersję można znaleźć już w obecnie oferowanych modelach, debiut mocniejszej odmiany zaplanowano na 2014 rok. Silnik 1.6 SIDI/170 KM generuje wysoki moment obrotowy sięgający 280 Nm (o 50 Nm więcej niż 1.6 T/180 KM), dostępny przy zaledwie 1 650 obr./min (modele starszej generacji: 2 200 obr./min).

Obejrzyj film o nowych silnikach Opla

Silnik został wprowadzony po raz pierwszy w modelu Cascada, następnie trafi do Zafiry Tourer, Astry GTC, Astry hatchback i Sports Tourer. Astra sedan z tym silnikiem będzie dostępna jesienią 2013 r. Specjalna wersja tego silnika przeznaczona jest także do modelu Insignia (jesień 2013 r.).Motor 1.6 SIDI będzie oferowany z 6-biegową przekładnią manualną lub automatyczną.

Jak nowe silniki wypadają w praktyce?

By sprawdzić na ile obietnice producenta pokrywają się z rzeczywistością postanowiliśmy przetestować nowe jednostki w dwóch modelach i porównać ich parametry na tle porzedników:

Porównanie osiągów wysokoprężnych jednostek: 1.6 CDTI vs. 2.0 CDTI (Opel Zafira Tourer)

OPEL ZAFIRA TOURER 1.6 CDTI (NOWY SILNIK) NA TLE POPRZEDNIKA
MOC 136 KM przy 4000 obr./min wzrost o 6 KM
MAKS. MOMENT OBROT. 320 Nm przy 2000 obr./min wzrost o 20 Nm
SPALANIE 6,1 l/100 km niższe o 0,5 l/100 km
PRZYSPIESZENIE 11,4 s od 0 do 100 km/h gorsze o 0,5 s
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 193 km/h bez zmian

Porównanie osiągów benzynowych jednostek: 1.6 SIDI vs. 1.6 Turbo (Opel Astra)

OPEL ASTRA 1.6 SIDI (NOWY SILNIK) NA TLE POPRZEDNIKA
MOC 170 KM PRZY 6000 obr./min spadek o 10 KM
MAKS. MOMENT OBROT. 280 Nm przy 1650 obr./min wzrost o 50 Nm
SPALANIE 7,1 l/100 km niższe o 0,8 l/100 km
PRZYSPIESZENIE 8,9 s od 0 do 100 km/h lepsze o 0,2 s
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 220 km/h niższa o 1 km/h