Gdy 100 lat temu nasi przodkowie przesiadali się z powozów konnych do samochodów, niewątpliwą korzyścią była możliwość szybszego dotarcia w odleglejsze miejsca – nawet prymitywne maszyny wymagały rzadszych postojów niż zwierzęta. Jednak dziś w przypadku aut elektrycznych znów cofamy się do epoki konnych podróży.
Ograniczenia wynikające z niezbyt dużego zasięgu pojazdów na prąd próbuje się zrekompensować za pomocą rzekomego przeżytku, czyli silnika spalinowego. Takie rozwiązanie stosuje także BMW w i3 i twierdzi, że dzięki niemu użytkownik może się cieszyć większą swobodą. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce – wybraliśmy się w 450-kilometrową podróż autostradą z Warszawy do Gdyni.
Ten dystans konwencjonalnym samochodem pokonuje się w niecałe 4 godziny, a dla aut elektrycznych (poza Teslą Model S) jest nieosiągalny na jednym ładowaniu. Rolę range extendera, czyli wydłużacza zasięgu, w „i-trójce” odgrywa 2-cylindrowy silnik benzynowy pochodzący ze skutera BMW.
Jednostkę umieszczono pod podłogą bagażnika i nie napędza ona bezpośrednio kół, lecz jedynie doładowuje akumulator. Auto porusza silnik elektryczny napędzający tylną oś. Za taką formę „swobody” Bawarczycy życzą sobie 20 300 zł dopłaty. Mało kto się na to decyduje, mimo że tego auta i tak nie kupuje się z oszczędności.
BMW i3 REX przyspiesza do „setki” o 0,7 s wolniej niż czysto elektryczny wariant, jednak w sprincie spod świateł i tak zostawia wszystkich daleko za sobą. To zasługa konstrukcji z lekkiego karbonu, niwelującej masę akumulatorów, i oczywiście, 170-konnego silnika elektrycznego. Zakręty też można zadziwiająco szybko pokonywać i nawet na autostradzie, dopóki nie rozładują się akumulatory, dynamika i3 robi wrażenie.
Prąd kończy się jednak już po przejechaniu 90 km, i to w trybie Eco Pro, który ogranicza maksymalną prędkość do 130 km/h. Jest też jeszcze oszczędniejszy Eco Pro+, jednak wówczas można jechać maks. 90 km/h. Zanim na wyświetlaczu elektrycznego zasięgu pojawi się „0”, uruchamia się range extender. Stukot dwóch cylindrów, dochodzący z tyłu, nie jest tak uciążliwy dla ucha, jak w Fiacie 126p, ale przerwanie „elektrycznej ciszy” wpływa na komfort akustyczny.
Tym bardziej że silnik cały czas pracuje na wysokich obrotach, żeby podtrzymać wysokie napięcie. Range extender nie pozwala jechać ze stałą prędkością – z pedałem wciśniętym w podłogę osiąga się nieco ponad 100 km/h. Gdy wyprzedzaliśmy tiry, żałowaliśmy, że z tyłu nie mamy naklejki: „Sorry, szybciej nie mogę”.
Dziewięciolitrowy zbiornik paliwa wystarcza na przejechanie niespełna 100 km. Stacje benzynowe przy autostradzie A1 są rzadkością, lepiej więc mieć z sobą kilka pełnych kanistrów. O sieci szybkich ładowarek na autostradowych parkingach, jak np. w USA, można na razie tylko pomarzyć.
Po blisko 6 godzinach i 3 tankowaniach dotarliśmy do Trójmiasta, gdzie mogliśmy skorzystać z kilku słupków ładowania, jednak pokładowa wyszukiwarka niezbyt nam pomogła w ich znalezieniu. Przed powrotem uzupełniliśmy też kanistry i uzbroiliśmy się w cierpliwość. Mimo to blisko 1000-kilometrową wycieczkę i3 zachowamy miło w pamięci!
Podsumowanie
Właściciel BMW i3 może w przypadku dalszej podróży wypożyczyć na preferencyjnych warunkach BMW z trady-
cyjnym napędem. Range extender pozwala dojechać nad morze, ale raczej ma być lekiem na obawy przed zbyt małym zasięgiem w codziennym, miejskim użytkowaniu.
BMW i3 – Dane Techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | elektr. + benz./R2/8 |
Ustawienie silników | poprzecznie z tyłu |
Pojemność skokowa (cm3) | 647 |
Moc silnika benz. (KM/obr./min) | 38/5000 |
Maks. moment obr. silnika benz. | 56 Nm przy 4500 obr./min |
Moc silnika elektr. (KM) | 170 |
Maks. moment obr. silnika elektr. | 250 Nm przy 0 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | na tylną oś/stałe przeł. |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta (p; t) | 155/70 R 19; 175/65 R 19 |
Dł./szer./wys. (mm) | 3999/1775/1578 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1315/415 |
Pojemność bagażnika (l) | 260-1100 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 9 |
Pojemność akumulatora (kWh) | 18,8 |
BMW i3 – Osiągi (dane producenta)
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Zużycie energii w cyklu UE prąd benzyna Pb95 | 13,5 kWh/100 km 0,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 13 g/km |
Teoretyczny łączny zasięg | do 340 km |
Średnica zawracania | 9,9 m |
BMW i3 – Wyposażenie
Wersja | REX |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S |
ESP/inteligentne poł. alarmowe | S/S |
Reflektory ledowe | 3890 zł |
Klimatyzacja man./aut. | S/8690 zł (pakiet) |
Elektr. sterowane szyby/lusterka | S/S |
Komputer/aktywny tempomat | S/8690 zł (pakiet) |
Asyst. park. z kamerą i czujnikami | 4320 zł |
Radio Professional z kontr. iDrive | S |
Nawigacja/system Hi-Fi | 4320/3490 zł |
Alufelgi 19"/20" (Double Sp. 430) | S/5900 zł |
Dźwiękowe ostrzeganie pieszych | 440 zł |
BMW i3 – Gwarancja i ceny
Cena podst. testowanej wersji | 174 000 zł |
Gwarancja mechaniczna* | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 226 580 zł |
*gwarancja na akumulator – 8 lat/100 tys. km
Wygląd i3 budzi kontrowersje, ale to celowy zabieg – to nie jest samochód, tylko bardziej jeżdżący gadżet, który zwraca uwagę, szczególnie pań
Nadwozie BMW i3 wykonano w dużej części z tworzyw wzmacnianych włóknem węglowym. Dzięki temu jest sztywne, lekkie i niweluje wysoką masę akumulatorów.
Nadwozie mierzy 3999 mm – tyle co typowy reprezentant segmentu B. i3 oferuje jednak lepsza przestronność
Zupełnie inaczej niż w pozostałych BMW, a jednak wygodnie
i funkcjonalnie. Niektóre materiały pochodzą z recyklingu
Tylne drzwi otwierają się ze słupkiem B „pod wiatr”, ale najpierw trzeba otworzyć te przednie – to niezbyt wygodne rozwiązanie w sytuacji gdy chcemy np. wypuścić pasażera siedzącego z tyłu
Próg bagażnika jest stosunkowo wysoki, pod podłogą mieści się spalinowy silnik – range extender
Przyciski do zdalnego otwierania wlewu paliwa, maski i bagażnika. W trasie najczęściej wciskaliśmy ten pierwszy
Wyszukiwarka stacji ładowania jest bezużyte-
czna.
W Warszawie zna tylko jeden „słupek”, choć jest ich znacznie więcej
Ładowanie z gniazdka 230 V trwa ok. 8 godzin. Słupki ładowania z wyższym napięciem i prądem 3-fazowym pozwalają jednak znacznie skrócić ten czas.
Pod pokrywą z przodu znajduje się niewielki schowek, do którego mieszczą sie m.in. kable i ładowarka. Niestety, nie jest on do końca szczelny...
Po podłączeniu kabla do ładowania wokół gniazdka rozświetla się pas LED-owy. Kolory informują o statusie nałądowania (niebieski = ładowanie w toku; zielony = naładowany)
Po podłączeniu auta do ładowania na ekranie przed kierownicą pojawia się komunikat o godzinie zakończenia ładowania.
Pomarańczowa grafika na dole oznacza „podwójną rezerwę” – akumulatora i baku paliwa
9-litrowy bak starcza na przejechanie 90 km. Paliwo nie zawsze kończy się blisko stacji...
Można? Można. 450-kilometrowa trasa autostradą z Warszawy do Gdyni jest wyzwaniem dla i3, ale jeśli ktoś się uprze i odpowiednio przygotuje, da radę.