Gdy 100 lat temu nasi przodkowie przesiadali się z powozów konnych do samochodów, niewątpliwą korzyścią była możliwość szybszego dotarcia w odleglejsze miejsca – nawet prymitywne maszyny wymagały rzadszych postojów niż zwierzęta. Jednak dziś w przypadku aut elektrycznych znów cofamy się do epoki konnych podróży.

Ograniczenia wynikające z niezbyt dużego zasięgu pojazdów na prąd próbuje się zrekompensować za pomocą rzekomego przeżytku, czyli silnika spalinowego. Takie rozwiązanie stosuje także BMW w i3 i twierdzi, że dzięki niemu użytkownik może się cieszyć większą swobodą. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce – wybraliśmy się w 450-kilometrową podróż autostradą z Warszawy do Gdyni.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Zupełnie inaczej niż w pozostałych BMW, a jednak wygodnie i funkcjonalnie. Niektóre materiały pochodzą z recyklingu

Ten dystans konwencjonalnym samochodem pokonuje się w niecałe 4 godziny, a dla aut elektrycznych (poza Teslą Model S) jest nieosiągalny na jednym ładowaniu. Rolę range extendera, czyli wydłużacza zasięgu, w „i-trójce” odgrywa 2-cylindrowy silnik benzynowy pochodzący ze skutera BMW.

Jednostkę umieszczono pod podłogą bagażnika i nie napędza ona bezpośrednio kół, lecz jedynie doładowuje akumulator. Auto porusza silnik elektryczny napędzający tylną oś. Za taką formę „swobody” Bawarczycy życzą sobie 20 300 zł dopłaty. Mało kto się na to decyduje, mimo że tego auta i tak nie kupuje się z oszczędności.

BMW i3 REX przyspiesza do „setki” o 0,7 s wolniej niż czysto elektryczny wariant, jednak w sprincie spod świateł i tak zostawia wszystkich daleko za sobą. To zasługa konstrukcji z lekkiego karbonu, niwelującej masę akumulatorów, i oczywiście, 170-konnego silnika elektrycznego. Zakręty też można zadziwiająco szybko pokonywać i nawet na autostradzie, dopóki nie rozładują się akumulatory, dynamika i3 robi wrażenie.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nadwozie BMW i3 wykonano w dużej części z tworzyw wzmacnianych włóknem węglowym. Dzięki temu jest sztywne, lekkie i równoważy wysoką masę akumulatorów.

Prąd kończy się jednak już po przejechaniu 90 km, i to w trybie Eco Pro, który ogranicza maksymalną prędkość do 130 km/h. Jest też jeszcze oszczędniejszy Eco Pro+, jednak wówczas można jechać maks. 90 km/h. Zanim na wyświetlaczu elektrycznego zasięgu pojawi się „0”, uruchamia się range extender. Stukot dwóch cylindrów, dochodzący z tyłu, nie jest tak uciążliwy dla ucha, jak w Fiacie 126p, ale przerwanie „elektrycznej ciszy” wpływa na komfort akustyczny.

Tym bardziej że silnik cały czas pracuje na wysokich obrotach, żeby podtrzymać wysokie napięcie. Range extender nie pozwala jechać ze stałą prędkością – z pedałem wciśniętym w podłogę osiąga się nieco ponad 100 km/h. Gdy wyprzedzaliśmy tiry, żałowaliśmy, że z tyłu nie mamy naklejki: „Sorry, szybciej nie mogę”.

Dziewięciolitrowy zbiornik paliwa wystarcza na przejechanie niespełna 100 km. Stacje benzynowe przy autostradzie A1 są rzadkością, lepiej więc mieć z sobą kilka pełnych kanistrów. O sieci szybkich ładowarek na autostradowych parkingach, jak np. w USA, można na razie tylko pomarzyć.

Po blisko 6 godzinach i 3 tankowaniach dotarliśmy do Trójmiasta, gdzie mogliśmy skorzystać z kilku słupków ładowania, jednak pokładowa wyszukiwarka niezbyt nam pomogła w ich znalezieniu. Przed powrotem uzupełniliśmy też kanistry i uzbroiliśmy się w cierpliwość. Mimo to blisko 1000-kilometrową wycieczkę i3 zachowamy miło w pamięci!

Foto: Błażej Buliński / Auto Świat
9-litrowy bak starcza na przejechanie 90 km. Paliwo nie zawsze kończy się blisko stacji...

Podsumowanie

Właściciel BMW i3 może w przypadku dalszej podróży wypożyczyć na preferencyjnych warunkach BMW z trady-

cyjnym napędem. Range extender pozwala dojechać nad morze, ale raczej ma być lekiem na obawy przed zbyt małym zasięgiem w codziennym, miejskim użytkowaniu.

BMW i3 – Dane Techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory elektr. + benz./R2/8
Ustawienie silników poprzecznie z tyłu
Pojemność skokowa (cm3) 647
Moc silnika benz. (KM/obr./min) 38/5000
Maks. moment obr. silnika benz. 56 Nm przy 4500 obr./min
Moc silnika elektr. (KM) 170
Maks. moment obr. silnika elektr. 250 Nm przy 0 obr./min
Napęd/skrzynia biegów na tylną oś/stałe przeł.
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta (p; t) 155/70 R 19; 175/65 R 19
Dł./szer./wys. (mm) 3999/1775/1578
Rozstaw osi (mm) 2570
Masa własna/ładowność (kg) 1315/415
Pojemność bagażnika (l) 260-1100
Pojemność zbiornika paliwa (l) 9
Pojemność akumulatora (kWh) 18,8

BMW i3 – Osiągi (dane producenta)

Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Prędkość maksymalna 150 km/h
Zużycie energii w cyklu UE prąd benzyna Pb95 13,5 kWh/100 km 0,6 l/100 km
Emisja CO2 13 g/km
Teoretyczny łączny zasięg do 340 km
Średnica zawracania 9,9 m

BMW i3 – Wyposażenie

Wersja REX
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S
ESP/inteligentne poł. alarmowe S/S
Reflektory ledowe 3890 zł
Klimatyzacja man./aut. S/8690 zł (pakiet)
Elektr. sterowane szyby/lusterka S/S
Komputer/aktywny tempomat S/8690 zł (pakiet)
Asyst. park. z kamerą i czujnikami 4320 zł
Radio Professional z kontr. iDrive S
Nawigacja/system Hi-Fi 4320/3490 zł
Alufelgi 19"/20" (Double Sp. 430) S/5900 zł
Dźwiękowe ostrzeganie pieszych 440 zł

BMW i3 – Gwarancja i ceny

Cena podst. testowanej wersji 174 000 zł
Gwarancja mechaniczna* 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań
Cena po doposażeniu 226 580 zł

*gwarancja na akumulator – 8 lat/100 tys. km