Bardzo mocne sportowo-turystyczne sedany należą do tradycyjnych specjałów, które wyszukują także smakosze zza oceanu.

Największym rarytasem wydaje się Alpina z relatywnie małego zakładu w Buchloe. Sedany BMW firma z niezaprzeczalnym sukcesem rasuje już od roku 1978, a zaufanie monachijskiej spółki jest tak wysokie, że na modele firmy Alpina, wbrew znacznie większemu wysiłkowi, któremu są poddane poszczególne komponenty auta, BMW uwzględnia te same gwarancje, jak na znacznie słabsze seryjne modele. Do testów otrzymaliśmy nietypową wersję kolorystyczną, zamiast tradycyjnego granatu Alpiny, pojawiła się ciemna zieleń. Granatowe zostały tylko wskaźniki przed kierowcą. O tradycjach przypominają także 20-calowe koła ze stopów lekkich. Przedstawiciele handlowi mają nadzieję, że bardziej stonowane kolory pomogą im znaleźć nowych klientów w gronie menadżerów. Dlatego we wnętrzu nie znajdziemy spartańskiego kevlaru, ale drewno i skórę najwyższej jakości.

Dane techniczne Alpina B5 BMW M5 Mercedes-Benz E63 AMG
Silnik benzyn. 8-cylindrowy DOHC z doładowaniem benzyn. 10-cylindrowy DOHC benzyn. 8-cylindrowy DOHC
Pojemność skokowa 4398 cm3 4999 cm3 6208 cm3
Moc 368 kW (500 KM) przy 5500/min 373 kW (507 KM) przy 7750/min 378 kW (514 KM) przy 6800/min
Moment obrotowy 700 Nm przy 4250/min 520 Nm przy 6100/min 630 Nm przy 5200/min
Skrzynia biegów 6-biegowy automat 7-biegowy automat 7-biegowy automat
Zawieszenie przód / tył wielowahaczowe / wielowahaczowe wielowahaczowe / wielowahaczowe wielowahaczowe / wielowahaczowe
Opony 245/35 ZR 20 a 285/30 ZR 20 255/40 ZR 19 a 285/35 ZR 19 245/40 ZR 18 a 265/35 ZR 18
Zbornik paliwa 70 l 70 l 80 l
Rozstaw osi 2890 mm 2890 mm 2855 mm
Rozmiary zewn. (dł. x szer. x wys.) 4840 x 1850 x 1460 mm 4855 x 1845 x 1470 mm 4850 x 1820 x 1485 mm
Bagażnik 0,520 m3 0,500 m3 0,540 m3
Masa pojazdu przyg. do jazdy / Masa użytkowa 1875/385 kg 1855/445 kg 1945/420 kg
Prędkość maks. 314 km/h 250 km/h *) 250 km/h *)
Przyśpieszenie 0-100 km/h 4,7 s 4,7 s 4,5 s
Zużycie paliwa (na 100 km) 18,6/8,7/12,3 l 22,7/10,2/14,8 l 22,3/9,8/14,3 l
Cena podstawowa w Niemczech 95 400 ? 91 600 ? 98 650 ?

*) Ograniczona elektronicznie

Widlasty 8-cylindrowy silnik o pojemności 4,4 l bazuje na jednostce BMW 4,0 l (BMW 540i - 225 kW/306 KM) i powstała po dokładnej tuningowej przebudowie. Do przedniego końca wału korbowego podłączono sprężarkę promieniową. Dzięki temu, że rotor nie rozkręca się z opóźnieniem spowodowanym krótkookresowym niedostatkiem spalin jak u tradycyjnej turbosprężaki, Alpina może polegać na prawie liniowym dostarczaniu ciśnienia doładowania, podobnie jak w wypadku sprężarki mechanicznej. W odróżnieniu od niej użyte rozwiązanie jest efektywniejsze i bardziej niezawodne.

Aby klienci dobrze pamiętali wartości mocy i momentu obrotowego, zostały one zaokrąglone do pół tysiąca koni (368 kW) i siedmiuset newtonometrów. W wyniku tego uzyskano tak fascynujący ciąg i drapieżny rozpęd, że większy 10-cylindrowy silnik w BMW M5 na czoło wysuwa się dopiero po przekroczeniu 150 km/h. Radość z topowych osiągów nie jest gaszona nadmiernym zużyciem paliwa, Alpina pozostaje o jakieś 2 litry oszczędniejsza od swoich wolnossących konkurentów z większymi silnikami. W dodatku dudniący silnik czas od czasu wspierają uroczyste fanfary piszczącej sprężarki.

BMW M5 nie tylko dzięki swojej nietypowej 10-cylindrowej jednostce napędowej jest autem z zupełnie innej bajki. Kiedy nas mija, bez problemu poznamy go po czterech końcówkach wydechu (Alpina ma tylko dwie). Nieczęsto mamy do czynienia z silnikiem, który tak bardzo kocha ekstremalnie wysokie obrotowy. Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest o 1850 obr./min wyżej od Alpiny, moc maksymalną może wykorzystać tylko ten, kto odważy się wykręcić silnik do 7750 obr./min. Nie do uwierzenia jest fakt, że twórcy auta nie pomylili się, kiedy czerwone pole obrotomierza "namalowali" dopiero od 8250 obr./min.

Koszty eksploatacji i gwarancja Alpina B5 BMW M5 Mercedes-Benz E63 AMG
Interwał serwisowy zmienny / 2 lata zmeinny / 2 lata zmienny / 2 lata
Gwarancja na perforację nadwozia 12 lat 12 lat 30 lat
Gwarancja całkowita 2 lata / bez ograniczenia km 2 lata / bez ograniczenia km 2 lata / bez ograniczenia km
Gwarancja mobilności 5 lat 5 lat 30 lat

Uważacie, że 10 cylindrów i 40 zaworów musi się budzić do życia bardzo niechętnie? Pogłaskanie pedału gazu na biegu jałowym szybko przekonuje, że jest inaczej. Niezwykła ilość cylindrów emituje specyficzny dźwięk, chodzi "brzdąkającometalowe" wykonanie ody do radości z ruchu. Dużą zasługę w doskonałych właściwościach jezdnych i ruchliwości M5 ma 7-stopniowa skrzynia biegów SMG, którą można obsługiwać tak w trybie automatycznym, jak i manualnym. Szybkość zmieniania biegów i umiejętność wyczucia wyobrażeń kierowcy o odpowiednim czasie na zmianę biegu są zadziwiające. Sześciobiegowa automatyczna przeciwwaga w Alpinie, którą po niewielkich modyfikacjach zapożyczono z seryjnych BMW, nie zaprzeczy komfortowego zestopniowania.

Na torze BMW M5 zwyciężało także dzięki superdokładnemu układowi kierowniczemu i sportowo twardemu zawieszeniu. Alpina jest dużo bardziej komfortowa, co doceniliśmy podczas dłuższych przejazdów. Na zakrętach tył B5 zachowuje się trochę niepewnie, z wyłączonym ESP trochę się urywa. Układ kierowniczy nie jest co prawda tak bezpośredni jak w M5, ale w zasadzie doskonale pełni swoją rolę. Absolutorium należy się doskonałym hamulcom, których klocki zagryzają się w tarcze z taką siłą, że prawie 2-tonowy sedan zatrzymuje się na odcinku 33,8 metrów. Nawet po rozgrzaniu hamulce Alpiny B5 wykonują lepszą pracę od zimnych układów hamulcowych konkurencji.

Mercedes ma tutaj handicap w postaci o 100 kg wyższej masy. AMG otrzymało doskonałe zawieszenie dorównujące M5, jednak od ostrzejszego przejeżdżania zakrętów powstrzymuje mdły układ kierowniczy ze słabym sprzężeniem zwrotnym. W tej klasie trochę niezwykłe zawieszenie pneumatyczne zamienia supermocne gran tourismo E 63 AMG w komfortowy dyliżans, który na nagłe zmiany kierunku reaguje trochę nerwowo - usztywnienie zawieszenia zajmuje technice pneumatycznej trochę więcej czasu.

Osiągi uzyskane przez AutoBild Alpina B5 BMW M5 Mercedes-Benz E63 AMG
Przyśpieszenie 0-50 / 0-100 / 0-200 km/h 1,9/4,6/14,5 s 2,3/4,7/13,5 s 1,9/4,5/15,0 s
Elastyczność 60-100 / 80-120 km/h 2,0/2,6 s 2,0/2,4 s 1,5/2,6 s
Droga hamowania ze 100 km/h - hamulce zimne / rozgrzane 33,8/35,4 m 36,4/36,3 m 35,5/36,9 m
Średnica zawracania 12,1 m 12,2 m 11,2 m
Hałas wewnętrzny 50 / 100 / 130 km/h 57/66/69 dB [A] 60/67/70 dB [A] 61/66/69 dB [A]
Hałas zewnętrzny 74 dB [A] 74 dB [A] 74 dB [A]
Rozkład masy przód/tył 53/47 % 52/48 % 53/47 %
Zużycie paliwa (na 100 km) 14,3 l 15,2 l 15,1 l
Zasięg na pełnym zbiorniku 490 km 460 km 530 km

Pod maską E 63 AMG bije widlaste 8-cylindrowe serce o zbliżonej do amerykańskich muscle cars pojemności 6,2 l. Dzięki temu silnik cechuje dostojny huczący bas, a maksimum mocy i momentu obrotowego osiągane są przy relatywnie niskich obrotach. W żądzy po przyśpieszaniu AMG porównywalne jest do doładowanej Alpiny, jednak elastycznością pokonuje wszystkich. Mercedes jest prawdopodobnie najodpowiedniejszym kandydatem do jazdy po mieście, gdzie odznacza się największą zwrotnością. Dzięki pojemnemu zbiornikowi paliwa nie trzeba tak często podjeżdżać na stację paliw po benzynę wysokooktanową. Wbrew topowej mocy i bogatemu wyposażeniu producent oferuje 30-letnią gwarancję mobilności, co jest 6-krotnie więcej od konkurencji. Nabywca musi jednak sumiennie pełnić reguły zawartej umowy. Trudno oczekiwać, by po trzech dekadach ktoś nadal odwiedzał drogi markowy serwis.

Porównanie cen nie ma jednoznacznego zwycięzcy. Szansę ma BMW M5, dzięki cenie podstawowej 91 600 ? i bogatemu wyposażeniu standardowemu. Podstawowa Alpina B5 kosztuje 95 400 euro, ale w standardzie oferuje także drogi system nawigacji. Mercedes-Benz E 63 AMG oferowany jest za cenę od 98 650 ?.

Zainteresowani kupnem szybkiego sedanu z Buchloe muszą polegać na indywidualnym imporcie, jednak gwarancja BMW nadal obowiązuje. W dodatku Alpina B5 reprezentuje cenioną indywidualność, pod maską ma fascynujący 8-cylindrowy silnik z doładowaniem, a kierowca polegać może na najlepszych hamulcach. Drugie miejsce należy dla BMW M5, najbardziej ortodoksyjnemu narzędziu sportowemu z fenomenalną skrzynią biegów i doskonałym układem kierowniczym. Dostojny pan Mercedes-Benz E 63 AMG plasuje się na trzecim miejscu, ponieważ nie pełni zupełnie swojego przeznaczenia. Chodzi raczej o komfortowy sedan, który przypomina auta amerykańskie, które jednak pokonuje o wiele nowocześniejszym zawieszeniem.

Ocena

1. Alpina B5+ indywidualność, image+ najmocniejszy silnik z doładowaniem+ doskonale kompromisowe zawieszenie- dostępny tylko jako import indywidualny- niska nośność- nieodpowiednia skrzynia biegów

2. BMW M5+ atrakcyjna cena+ dokładny układ kierowniczy+ doskonałe trzymanie wybranego toru jazdy+ szybko reagująca skrzynia biegów- słabsze hamulce- twarde zawieszenie- zużycie paliwa i zasięg

3. Mercedes-Benz E 63 AMG+ elastyczność silnika+ wspaniałomyślna gwarancja+ zawieszenie pneumatyczne- droższe wyposażenie opcjonalne- wyższa masa- niewyłączalne ESP

Ile kosztuje prędkość 300 km/h?
Kilka lat temu premiowe marki niemieckie zawarły gentlemańską umowę, która ukończyła wyścig we zwiększaniu prędkości maksymalnej. Granicę 250 km/h wybrano dlatego, że przy takiej prędkości kontrolę nad autem kierowcy mogą utrzymać nawet bez specjalnego treningu. Dlatego w kartach pojazdu Mercedesów i BMW znajdziemy liczbę 250, chociaż bez ingerencji ogranicznika mogłyby pojechać o wiele szybciej. Jak się jednak wydaje, umowa zaczyna się rozpadać. BMW za "niewielką" opłatą zdemontuje ogranicznik, tak więc M5 może mknąć z prędkością 305 km/h. Zarazem klient uzyskuje możliwość wzięcia udziału w specjalnym treningu, w którym kierowca uczy się panować nad samochodem przy tak wysokich prędkościach oraz może przetestować na poligonie swoje reakcje w nagłych sytuacjach. Mercedes także oferuje podobną usługę, natomiast Alpina nie czuje się być stroną umowy, tak więc prędkość 314 km/h otrzymujemy w cenie podstawowej.

Źródło/zdjęcia: AutoBild, AutoTip