VW Passat - Takie same gabaryty, więcej przestrzeni

Mimo że nowy Passat jest krótszy od poprzednika tylko o 2 mm, jego długość wnętrza wzrosła aż o 33 mm. Największą różnicę w przestronności odczują pasażerowie tylnych foteli, którzy mają teraz podobną ilość miejsca na nogi jak w Superbie. Pojemność bagażnika Varianta wzrosła o 47 litrów do 650 litrów (przy załadunku po dach wynosi 1780 litrów). Po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje płaska powierzchnia ładunkowa, która ułatwia jego wykorzystanie. Użytkownik dzięki dźwigni w bagażniku może złożyć oparcia tylnych foteli. Uzyskanie większej przestrzeni dla pasażerów i na bagaż było możliwe dzięki zwiększeniu rozstawu osi Passata o prawie 8 cm.

VW Passat – Rozwiązania z klasy premium

Nowy Passat jest pierwszym Volkswagenem wyposażonym w system Active Info Display oraz wyświetlacz Head-up. Head-up Display wyświetla ważne informacje takie jak: prędkość czy piktogramy nawigacji, bezpośrednio w zasięgu wzroku kierowcy. Dzięki projekcji przez wyświetlacz Head-up, kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, aby zarejestrować informacje takie jak na przykład szybkość jazdy. Z kolei system Active Info Display to interaktywne wskaźniki cyfrowe o przekątnej ekranu 12,3 cala. W przypadku wyświetlania mapy nawigacji kierowca może zmieniać wielkość ekranu (automatycznie zmniejsza się wówczas widok prędkościomierza i obrotomierza). Informacje z nawigacji mogą być prezentowane w formacie 2D i 3D.

VW Passat – Najbardziej optymalny napęd

Pod maską testowanego przez nas auta pracował 2.0 TDI o mocy 150 KM, który pozwala rozwinąć prędkość maksymalną 218 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy. Auto bardzo sprawnie się rozpędza, także podczas wyprzedzania możemy liczyć na szybkie zwiększanie prędkości. Producent zapewenia, że w wersjii ze skrzynią DSG średnio zyżywa jedynie 4,6 l/100 km. Testowe spalanie nieco odbiegało od fabrycznych wartości, ale i tak uzyskany przez nas średni wynik uznajemy za bardzo dobry – 5,2 l/100 km.

VW Passat – Bardziej komfortowe nastawy

Producent zapewnia, że w nowym Passacie na przedniej osi pojawił się udoskonalony system McPherson ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi, a z tyłu najnowsza generacja osi wielowahaczowej typu Performace. W aucie dostępny jest także opcjonalny progresywny układ kierowniczy, który zmniejsza liczbę obrotów kierownicy z 2,75 do 2,1 oraz reguluję siłę wspomagania zależnie od prędkości.

Musimy przyznać, że podczas testu nie odczuliśmy znaczących różnic w prowadzeniu między nowym modelem, a poprzednikiem. Owszem podwozie zapewnia teraz nieco wyższy komfort jazdy, ale stabilność podczas jazdy na wprost i szybko pokonywanych zakrętach oraz precyzja układu kierowniczego są na podobnym (nadal bardzo wysokim) poziomie. Podczas dynamicznej jazdy zdarza się, że nadwozie mocniej się wychyli, ale nie wpływa to w żaden sposób na utratę przyczepności.

W nowym Passacie zastosowana została druga generacja adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC (Dynamic Chassis Control). W porównaniu z normalnym zawieszeniem nadwozie w tym przypadku obniżone jest o 10 mm. System oferuje tryby Comfort, Normal i Sport, po wybraniu których zmienia się sztywność tłumienia amortyzatorów. Nam najbardziej odpowiadało ustawienie Normal, którego sposób działania pasuje charakterem do rodzinnego kombi.

VW Passat – Bezpieczeństwo w serii

W nowym Passacie zadebiutowały: funkcja awaryjnego hamowania w mieście z funkcją rozpoznawania pieszych, Trailer Assist, asystent jazdy w korkach, Emergency Assist. W standardzie występuje system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście.

Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i funkcją rozpoznawania pieszych to system ostrzegający i automatycznie hamujący w przypadku zagrożenia kolizją. Częścią składową systemu Front Assist jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście z funkcją rozpoznawania pieszych. Podczas gdy Front Assist przy wyższych prędkościach ostrzega przez zbytnim zbliżeniem się do jadącego z przodu pojazdu oraz ewentualną kolizją i w razie konieczności automatycznie przyhamowuje samochód, funkcja awaryjnego hamowania w mieście przejmuje na siebie to zadanie przy niewielkich prędkościach jazdy. Dotychczas system awaryjnego hamowania w mieście rozpoznawał tylko pojazdy. W nowym Passacie udoskonalony system po raz pierwszy reaguje także na pieszych.

VW Passat – Ekonomicznie ze skrzynią DSG

Nowy Passat wyposażony w skrzynię DSG i funkcję wyboru trybów jazdy podczas jazdy w trybie ECO zużywa teraz znaczniej mniej paliwa. Wszystko za sprawą funkcji żeglowania. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, na przykład dojeżdżając do świateł lub zjeżdżając ze wzniesienia, DSG odłączy silnik, który będzie pracował teraz na biegu jałowym. W ten sposób energia kinetyczna Passata jest optymalnie wykorzystywana.

Silnik-typ/cylindry/zawory t.diesel R4/16
Pojemność 1968
Moc. maks. 150/3500-4000 KM/obr./min
Moment 340/1750-3000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 650-1780 l
Dł./szer./wym (mm) 4767/1832/1477
Masa własna 1541/664 kg
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) 8,9 s
Napęd aut. 6/przednie
Prędkość maks. (fabr.) 216 km/h
Średnie spalanie (fabr.) 4,6 l/100 km
Cena (Highline) 138 990 zł

VW Passat – Podsumowanie

Bardziej prestiżowy wygląd, więcej miejsca dla podróżujących i na bagaż, a także lepsze gatunkowo materiały oraz liczne systemy asytujące kierowcę to bez wątpienia duży krok w kierunku zbliżenia Passata do klasy premium. Ale naszym zdaniem cechy te nie są wystarczające, by nową generację Passata uznać za luksusową, zwłaszcza w zestawieniu z 2-litrowym turbodieslem o mocy 150 KM. Co innego 240-konny wariant 2.0 TDI B-Turbo 4motion z 7-stopniowym DSG, który nie tylko dynamiką, ale także sposobem prowadzenia diameteralnie różni się od pozostałych wersji.