Toyota Auris – nie kieruj się stereotypami

Gdyby podczas wyboru silnika kierować się stereotypami, to benzyniak byłby dobrą propozycją dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę, na diesla zdecydowaliby się ci, którzy chcą oszczędzać, a na hybrydę – fani ekologii. Sprawa jednak nie jest tak oczywista, gdyż podczas decyzji najlepiej kierować się głównie rozsądkiem. Należy uwzględnić indywidualne potrzeby, czyli określić sposób wykorzystania auta (dojazdy do pracy, krótkie lub długie trasy, podróże w pojedynkę czy z kompletem pasażerów) i założyć roczne przebiegi.

To ważne dane, bo od nich zależy, czy wybór silnika będzie miał ekonomiczny sens, a także czy jego osiągi sprostają potrzebom. Rozważamy zakup Aurisa kombi z trzema rodzajami napędu, o zbliżonych osiągach (moc: 112-136 KM, przysp. 0-100 km/h: 10,4-11,2 s) i wyposażeniu (Comfort), ale różnych cenach i odmiennych wrażeniach z jazdy.

Dane techniczne/ceny Toyota Auris 1.2 Turbo Toyota Auris 1.8 Hybrid Toyota Auris 1.6 D-4D
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 elektr. + benz./R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1798 1598
Wtrysk paliwa bezpośredni wielopunktowy bezpośredni (common rail)
Moc maksymalna (KM/obr./min) 116/5200-5600 99/5200 (łączna: 136) 112/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 185/1500-4000 142/4000 270/1750-2250
Skrzynia biegów seryjna man. 6-biegowa bezstopniowa E-shift man. 6
Skrzynia biegów opcjonalna bezstopniowa Multidrive S
Napęd na koła przednie przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,4 (10,8)* 11,2 10,7
Prędkość maksymalna (km/h) 195 175 195
Średnie spalanie (l/100 km) 5,4 (4,8)* 3,5 4,1
Emisja CO2 (cykl mieszany) 125 (110)* 81 108
Gwarancja; przeglądy 3 lata lub 100 tys. km; 15 tys. km lub co rok
Wymiary; poj. bagażnika wersji kombi 4595/1760/1485 mm; 600-1658 l
Ceny kombi w wersji Comfort 75 400,00 zł 87 900,00 zł 88 400,00 zł

Toyota Auris - podsumowanie

Gdybym miał wybierać, to wahałbym się między dieslem a hybrydą. Pierwszy silnik jest oszczędny, daje większą frajdę. Jednak ze względu na możliwość wystąpienia awarii typowych dla diesla to ryzykowny wybór. Rozsądek podpowiada hybrydę.