Toyota Auris – nie kieruj się stereotypami
Gdyby podczas wyboru silnika kierować się stereotypami, to benzyniak byłby dobrą propozycją dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę, na diesla zdecydowaliby się ci, którzy chcą oszczędzać, a na hybrydę – fani ekologii. Sprawa jednak nie jest tak oczywista, gdyż podczas decyzji najlepiej kierować się głównie rozsądkiem. Należy uwzględnić indywidualne potrzeby, czyli określić sposób wykorzystania auta (dojazdy do pracy, krótkie lub długie trasy, podróże w pojedynkę czy z kompletem pasażerów) i założyć roczne przebiegi.
To ważne dane, bo od nich zależy, czy wybór silnika będzie miał ekonomiczny sens, a także czy jego osiągi sprostają potrzebom. Rozważamy zakup Aurisa kombi z trzema rodzajami napędu, o zbliżonych osiągach (moc: 112-136 KM, przysp. 0-100 km/h: 10,4-11,2 s) i wyposażeniu (Comfort), ale różnych cenach i odmiennych wrażeniach z jazdy.
Dane techniczne/ceny | Toyota Auris 1.2 Turbo | Toyota Auris 1.8 Hybrid | Toyota Auris 1.6 D-4D |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 | elektr. + benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1798 | 1598 |
Wtrysk paliwa | bezpośredni | wielopunktowy | bezpośredni (common rail) |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 116/5200-5600 | 99/5200 (łączna: 136) | 112/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 185/1500-4000 | 142/4000 | 270/1750-2250 |
Skrzynia biegów seryjna | man. 6-biegowa | bezstopniowa E-shift | man. 6 |
Skrzynia biegów opcjonalna | bezstopniowa Multidrive S | – | – |
Napęd na koła | przednie | przednie | przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 (10,8)* | 11,2 | 10,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 175 | 195 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,4 (4,8)* | 3,5 | 4,1 |
Emisja CO2 (cykl mieszany) | 125 (110)* | 81 | 108 |
Gwarancja; przeglądy | 3 lata lub 100 tys. km; 15 tys. km lub co rok | ||
Wymiary; poj. bagażnika wersji kombi | 4595/1760/1485 mm; 600-1658 l | ||
Ceny kombi w wersji Comfort | 75 400,00 zł | 87 900,00 zł | 88 400,00 zł |
Toyota Auris - podsumowanie
Gdybym miał wybierać, to wahałbym się między dieslem a hybrydą. Pierwszy silnik jest oszczędny, daje większą frajdę. Jednak ze względu na możliwość wystąpienia awarii typowych dla diesla to ryzykowny wybór. Rozsądek podpowiada hybrydę.