„Grand Cherokee to wyznacznik standardów komfortu jazdy drogowej, dzielności offroadowej i najważniejszych dla satysfakcji klienta osiągów” – tymi słowami dyrektor marketingu firmy skomentował debiut modelu przed dziesięcioma laty.
Czy ta obietnica znalazła potwierdzenie? Pogodzenie komfortu z terenowymi możliwościami w klasie, którą reprezentuje Grand Cherokee, okazuje się niezbyt trudne – to samochód drogi w zakupie i eksploatacji, ale korzystający z zaawansowanych technicznie rozwiązań.
Jeep Grand Cherokee III - czy drogie auto sprosta wysokim wymaganiom?
Karoseria Granda może się podobać – jest atrakcyjnie stylizowana i najczęściej świetnie wyposażona (miłośnikom luksusu polecamy wersje Limited lub Overland).
Ma nieprzesadnie duże gabaryty – 4,75 m długości wydaje się w sam raz, by zapewnić niezłe warunki jazdy dla czterech osób (środkowe miejsce z tyłu jest niewygodne) z jednej strony, z drugiej – możliwość sprawnego poruszania się po mieście.
Do zalet należą wygodne, elektrycznie sterowane fotele, możliwość dwupłaszczyznowej regulacji kierownicy i czytelne wskaźniki. Są też wady, np. niezbyt obszerne wnętrze. W wersji z szyberdachem (był opcją) nad głowami jest mało miejsca. Gdy z kolei odsuniemy fotele, z tyłu będzie zwyczajnie za ciasno na nogi.
Podawana przez Jeepa pojemność bagażnika (978 l) obejmuje całą przestrzeń za kanapą – do dachu. Do rolety jest zdecydowanie mniej. Na pocieszenie pozostają pełnowymiarowe koło zapasowe, schowki w podłodze (łatwy dostęp po złożeniu kanapy, od środka) czy osobno otwierana szyba tylna.
Grand ma ciekawą gamę silników. Otwiera ją diesel Mercedesa – 3.0 V6. Motor ma dobrą dynamikę, szczególnie przy wyższych obrotach, oraz kulturę pracy. Pod względem spalania nie jest rewelacyjnie: nawet za miastem trudno zmieścić się w 10 l/100 km. Średnia 12,5 l jest jednak akceptowalna.
Jeep Grand Cherokee III - wysoka moc okupiona dużym spalaniem.
Zużycie paliwa okazuje się największą bolączką benzyniaków. Odmiana 3.7 to auta importowane samodzielnie z USA – nie są dynamiczne, ale do spokojnej jazdy będą wystarczające.
Znacznie przyjemniej podróżuje się autem z motorem V8 – 4.7 lub 5.7. Jednak nawet producent podaje, że w mieście trzeba się liczyć ze spalaniem 20 l/100 km. W czasie redakcyjnego pomiaru maksymalnego spalania wersji 5.7 uzyskaliśmy… 40 l! Trzeba jednak uczciwie przyznać, że podczas delikatnej jazdy wystarczy 12 l – to efekt zastosowania sprytnego systemu odłączającego przy niskim obciążeniu 4 cylindry.
Komu zależy na osiągach, powinien zainteresować się Grandem po liftingu – moc wersji 4.7 wzrosła z 231 KM aż do 303 KM, zaś 5.7 – z 326 KM do 334 KM.
Jeep Grand Cherokee III - automaty: z Mercedesa lub amerykański.
Wszystkie wersje współpracują z 5-biegowym automatem. Choć taka liczba przełożeń nie robi już wrażenia, warto zaznaczyć, że przekładnia pracuje dość płynnie i nie spowalnia auta.
Podwozie Granda III generacji w porównaniu z poprzednikiem przeszło istotne zmiany – przednia oś jest niezależnie zawieszona, w układzie kierowniczym zastosowano przekładnię zębatkową. Zmiany spowodowały, że auto na asfalcie prowadzi się miło i pewnie.
Ale Grand ma zapewniać nie tylko wygodę na asfalcie – konstruktorzy obiecywali przecież świetne własności terenowe. Wiele zależy od wersji. Łatwo natknąć się na… 2WD! To indywidualny import z USA, najczęściej z silnikiem 3.7.
W takim aucie to po prostu nie przystoi. Kolejny stopień wtajemniczenia to system Quadra-Trac I – stały napęd na tylną oś z przednią dołączaną za pomocą sprzęgła. Brak tu reduktora (a co za tym idzie małej dźwigni w kształcie litery T), wydajność trakcji wspomaganej hamulcami pozostawia sporo do życzenia.
Nieco lepiej jest, gdy w aucie znajduje się Quadra-Trac II – za przeniesienie napędu dalej odpowiada sprzęgło, ale kierowca może użyć reduktora, a wtedy napęd pomiędzy przednią a tylną osią zostaje zablokowany mechanicznie.
Najlepiej jednak, gdy obok dźwigni zobaczymy dumny napis Quadra-Drive II. Oznacza on, że w aucie zamontowano trzy dyferencjały z elektronicznie sterowanymi blokadami. Trakcja w tym przypadku jest fantastyczna. Przed uszkodzeniami strzegą rozbudowane osłony podwozia montowane w opcji. Są też niedociągnięcia, np. dość duża podatność zderzaków na uszkodzenia (kończą się poniżej osłon) i niewielki prześwit (w praktyce pod przednią osią zamiast obiecanych 209 mm jest 190 mm).
Do Granda można kupić sporo elementów tuningowych (zderzak, płyty, zawieszenie), choć lista nie jest tak bogata jak w najpopularniejszych modelach.
Jeep Grand Cherokee III - na co zwrócić uwagę podczas oględzin?
Na spodzie nadwozia mogą pojawić się rdzawe plamy – niezbyt wielkie, ale też auta nie są zbyt stare. Od niedawna ASO prowadzi akcję aktualizacji oprogramowania modułu FDCM (to odpowiedź na ryzyko samoczynnego wyłączania się biegu), ale później mogą pojawić się kłopoty z instalacją elektryczną – gdy nic się nie dzieje, mechanicy zalecają pominięcie tej operacji.
Zalecamy zakup odmiany Quadra-Drive II, choć w jej przypadku można spodziewać się uszkodzenia silniczków w mostach (zapala się kontrolka od 4x4) – koszt naprawy to ok. 400 zł.
Drożej będzie w przypadku skrzyni – psują się czujniki na płycie sterującej. Naprawa i płyta pochłoną 1200 zł. W silniku Diesla warto sprawdzić osprzęt: przestają grzać świece żarowe (uszkodzony moduł), uszkodzeniu ulegają klapki w układzie dolotowym.
Jeep Grand Cherokee III - numer VIN
VIN umieszczony jest na podłodze obok nóg pasażera i na podszybiu. Oznaczenia:
1J8HCE8M85Y555555
- znak 1: kraj producenta (1 – USA)
- znak 2: marka (J – Jeep)
- znak 3: typ pojazdu (4 – MPV, 8 – MPV z bocznymi airbagami)
- znak 4: zakres dmc (G – 5001-6000 lbs, H – 6001-7000 lbs)
- znak 5: wersja (USA: S – 2WD, R – 4WD; export: C – kier. po lewej, D – kier. po prawej)
- znak 6: wersja (USA np. 4 – Laredo, 5 – Limited; export: E – skrzynia 5 aut.)
- znak 7: rodzaj nadwozia (8 – SUV 4d)
- znak 8 – silnik (K – 3.7; N lub P – 4.7; 2 lub T – 5.7; 3 lub W – 6.1; M – diesel 3.0)
- znak 9: liczba kontrolna (0-9 lub X)
- znak 10: rok modelowy (oznaczenia ogólne, 5 – 2005 r. …A – 2010 r.)
- znak 11: zakład produkcyjny (C – Jefferson, USA, Y – Graz, Austria)
- znaki 12-17: numer seryjny
Jeep Grand Cherokee III - zdaniem fachowca
Dariusz Kruszewski, Darecki Serwis
Grand III stał się popularnym autem, które można nabyć w przystępnej cenie. Ale najtańsze, zaniedbane i proste wersje mogą być pułapką – naprawy nie są ani przesadnie drogie, ani skomplikowane, jednak gdy nagromadzi się ich sporo, rachunek może być duży.
Uważajcie też, żeby nie kupić Granda z napędem jedynie na tylną oś. W stosunku do poprzednika poprawiła się trwałość zawieszenia, ale rozbudowana elektronika lubi płatać figle. Polecamy motory benzynowe V8, choć nie są oszczędne.
Ceny używanych aut (wg Eurotaksu i analizy rynku, w zł) | ||||||
Rocznik | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
Grand Cherokee 3.7/201 KM | 78 000 | 65 000 | 49 000 | 38 000 | 33 500 | 29 900 |
Grand Cherokee 4.7/231 KM Limited | – | – | – | 43 400 | 38 800 | 34 200 |
Grand Cherokee 5.7/326 KM Limited | – | – | – | 50 500 | 43 400 | 38 300 |
Grand Cherokee 6.1 SRT8 | – | 105 000 | 89 500 | 73 100 | 64 000 | – |
Grand Cherokee 4.7/303 KM | 97 000 | 79 000 | 68 000 | – | – | – |
Grand Cherokee 3.0 CRD Laredo | – | 69 100 | 59 600 | 48 100 | 43 500 | 39 800 |
Grand Cherokee 3.0 CRD Overland | 98 100 | 78 200 | 67 200 | 54 300 | 49 900 | – |
Jeep Grand Cherokee III - Ceny części w zł
Nie ma większych kłopotów z zakupem części – najłatwiej o elementy, które sprowadza się z USA (np. do silników benzynowych). Nieco gorzej jest np. z reflektorami, części do CRD mogą być w serwisach dieslowskich.
Cena | ASO | Zamiennik |
Filtr oleju/powietrza | 84/135 | 38/48 |
Klocki/tarcze ham. (przednie, kpl.) | 335/768 | 215/380 |
Turbosprężarka | 15 500 | 4250 (reg.) |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | 1444/1320 | 530/400 |
Końcówka drążka kierowniczego zew. | 594 | 255 |
Reflektor/błotnik przedni | 1653/1875 | 800 (uż.)/125 |
*dane dla Grand Cherokee 3.0 CRD z 2006 r. |
Jeep Grand Cherokee III - Nasza opinia
Jeep Grand Cherokee to samochód legenda. Czy III generacja tego modelu zasługuje na takie miano? Z pewnością, choć – jak w każdym aucie – znajdziemy zalety i wady.
Do tych pierwszych zaliczymy mocne, przyjemnie pracujące silniki. Gdy mamy do czynienia z najbardziej zaawansowanym (dość popularnym) napędem Quadra-Drive II, to bez obaw możemy zapuszczać się na grząskie podłoże.
We wnętrzu można liczyć na świetne wyposażenie. Ostatnia, nie mniej ważna sprawa, to bardzo dobra dostępność części zamiennych w niewygórowanych cenach.
Wady? Silniki do najoszczędniejszych nie należą, trwałość auta również mogłaby być wyższa. Karoseria nie grzeszy funkcjonalnością, minusy znajdziemy też w podwoziu.
dane techniczne | 3.0 CRD | 3.7 | 4.7 | 5.7 | 6.1 SRT |
Silnik/typ | turbodiesel, V6, OM 642 | benzynowy, V6 | benzynowy, V8 | benzynowy, V8 | benzynowy, V8 |
Rozrząd/napęd/zasilanie | 24V/łańcuch/common rail | 12V/łańcuch/wtrysk pośredni | 16V/łańcuch/wtrysk pośredni | 16V/łańcuch/wtrysk pośredni | 16V/łańcuch/wtrysk pośredni |
Pojemność | 2987 cm3 | 3700 cm3 | 4700 cm3 | 5654 cm3 | 6059 cm3 |
Stopień sprężania | 18,0:1 | 9,1:1 | 9,0:1 | 9,5:1 | 10,3:1 |
Moc maksymalna KM/obr./min | 218/4000 | 201/5100 | 231/4500 | 326/5000 | 415/6200 |
Maks. moment obr. Nm/obr./min | 510/1600-2800 | 315/3900 | 410/3600 | 500/4000 | 569/4800 |
Skrzynia biegów | 5-biegowa automatyczna | ||||
Przełożenia | I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,16; osie 3,55 | I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,16; osie 3,55 | I 3,00; II 1,67; III 1,00; IV 0,75; V 0,67; R 3,00; osie 3,73 | I 3,00; II 1,67; III 1,00; IV 0,75; V 0,67; R 3,00; osie 3,73 | I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,14; osie 3,73 |
Reduktor | w wersjach 2WD i Quadra-Trac I – brak, w Quadra-Trac II i Quadra-Drive II: H 1,00; L 2,72 | ||||
System napędu | Quadra-Trac I, II: sprzęgło międzyosiowe; Quadra-Drive II centralny dyferencjał z elektronicznie sterowaną blokadą | ||||
Karoseria/wsp. oporu powietrza | samonośna/0,41 (SRT 0,39) | ||||
Zawieszenie przednie/tylne/przekładnia kier. | niezależne sprężyny śrubowe/oś sztywna sprężyny śrubowe/zębatkowa | ||||
Hamulce p/t (średnica tarcz w mm) | tarczowe wentylowane (328, SRT 360)/tarczowe (320, SRT wentylowane 350) | ||||
Opony | 245/65 R 17, 245/65 R 18, SRT: przód 255/45 ZR 20, tył 285/40 ZR 20 | ||||
Zbiornik paliwa | 78 l | ||||
Masa własna/ładowność | 2135/615 kg | 2060/615 kg | 2135/615 kg | 2175/575 kg | 2171/579 kg |
Przyczepa hamowana/bez hamulców | 3500/750 kg | bd. | 3500/750 kg | 3500/750 kg | 3360/750 kg |
Osiągi | 3.0 CRD | 3.7 | 4.7 | 5.7 | 6.1 SRT |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 180 km/h | 200 km/h | 208 km/h | 245 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 10,7 s | 9,5 s | 7,4 s | 5,1 s |
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km | 13,1/8,6/10,2 l/100 km | 17,6/10,5/13,1 l/100 km | 19,7/12,0/14,9 l/100 km | 21,3/12,0/15,4 l/100 km | 22,0/13,1/16,4 l/100 km |
eksploatacja | 3.0 CRD | 3.7 | 4.7 | 5.7 | 6.1 SRT |
Olej silnikowy/wymiana | 9,5 l, 5W30 C3/20 tys. km (rok) | 4,7 l, 5W30/12 tys. (6 mies.) | 5,7 l, 5W30/12 tys. (6 mies.) | 6,6 l, 5W20/12 tys. (6 mies.) | 6,6 l, 0W40/12 tys. (6 mies.) |
Olej w skrzyni biegów/wymiana | 5,0-6,2 l, ATF Plus 4 (SRT8 ATF VI)/96-100 tys. km* | ||||
Olej w skrzyni rozdzielczej/wymiana | QT I: 0,65 l (ATF VI)/60 tys. km* | ||||
Olej w mostach/wymiana | przedni 1,4-2,0 l; tylny: 1,8-2,5 l (75W140 Synth., z ELSD + 0,2 l dodatku)/60 tys. km* | ||||
Układ chłodzenia/wymiana | 13,2 l/160 tys. lub 8 lat | 13,2 l/168 tys. lub 5 lat | 13,2 l/168 tys. lub 5 lat | 13,7 l/168 tys. lub 5 lat | 13,3 l/168 tys. lub 5 lat |
* zalecenia serwisowe, według Jeepa terminy są znacznie dłuższe