Kompaktowe kombi mają parametry, które w zupełności spełniają oczekiwania przeciętnej rodziny. Jednak kierowcy, którzy aktywnie spędzają czas ze swymi bliskimi, z pewnością chcieliby do tego jeszcze dołożyć napęd na wszystkie koła. Właśnie takim osobom Volkswagen proponuje wchodzącego akurat do sprzedaży w Polsce Golfa Alltracka.
Oczywiście, w tym przypadku mimo napędu 4x4 nie można mówić o prawdziwej terenówce. Jednak podczas pierwszych jazd przekonaliśmy się, że auto radzi sobie na bezdrożach, które dla samochodów z napędem na jedną oś i bez powiększonego prześwitu mogłyby być zbyt trudną przeszkodą.
Za rozdział napędu między osiami odpowiada sprzęgło typu Haldex. W warunkach dobrej przyczepności jest on przekazywany na przednie koła, ale gdy zachodzi taka potrzeba (np. gdy przednie koła całkowicie tracą przyczepność), moment obrotowy może być przekierowany w całości na tył. Wszystko odbywa się w pełni automatycznie i kierowca nie ma możliwości ingerowania w działanie napędu.
W trakcie codziennej jazdy Alltracka prowadzi się tak, jak tradycyjnego Golfa. To oznacza świetne wyczucie auta na krętych drogach i dobrą stabilność w czasie szybkiego podróżowania. Ani przez chwilę nie ma się wrażenia kierowania samochodem ze zwiększonym prześwitem (o 2 cm).
Do napędu Alltracka przewidziano cztery silniki: trzy diesle – 1.6 TDI o mocy 110 KM oraz dwie odmiany 2.0 TDI 150- lub 184-konną – a do tego jedynego benzyniaka w ofercie, generującego 180 KM.
Pierwsze wrażenia po jeździe Alltrackiem? Jak najbardziej pozytywne, ale to chyba nie dziwi, bo przecież pod maską testowego modelu pracował topowy diesel. Silnik ochoczo zabiera się do pracy już w dolnym zakresie prędkości obrotowych i pozwala na osiągnięcie „setki” już po 7,8 s. Dobre osiągi to nie tylko zasługa mocnego diesla, lecz także seryjnej w tej wersji dwusprzęgłowej skrzyni DSG – przekładnia szybko i bez szarpnięć zmienia biegi.
Golf Alltrack potrafi być dynamicznym kompaktem z napędem 4x4, a przy tym zapewnia wysoki komfort jazdy. Udało się to uzyskać głównie dzięki odpowiednio zestrojonemu zawieszeniu, które poprawnie wybiera wszelkie nierówności nawierzchni. Drugi element, który sprzyja wygodnej jeździe, to właściwie zaprojektowane wnętrze.
Wprawdzie Alltrack nie jest klasowym rekordzistą pod względem przestrzeni, ale w obu rzędach siedzeń miejsca wygospodarowano pod dostatkiem – nawet wtedy, gdy autem podróżują wysokie osoby. Nie bez znaczenia są również wygodne siedzenia oraz dobra pozycja za kierownicą. Kolejny istotny element w samochodzie typu kombi to pojemny bagażnik – w tym przypadku na szczęście nie uległ zmniejszeniu mimo zastosowania napędu na obie osie. Ceny oraz wyposażenie pojazdu były nieznane w trakcie realizacji materiału.
Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI - dane techniczne
Silnik | t.diesel R4 |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc | 184 KM przy 3500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 380 Nm/1750 obr./min |
Napęd | 4x4/skrzynia automatycznya 6 biegowa |
Długość/Szerokość/Wysokość | 4578/1799/1515 mm |
Pojemność bagażnika | 605-1620 l |
Masa własna | 1584 kg |
Prędkość maksymalna | 219 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,0 l/100 km |