VW Sharan – lifting po 5 latach

Największy van Volkswagena (nie licząc Transportera) obchodzi w 2015 r. 20-lecie produkcji. Równolegle w salonach marki pojawi się poliftingowa wersja modelu oferowanego od 2010 r. To, że debiut zmodernizowanego Sharana zbiega się z jubileuszem, nie jest przypadkowy, lecz wręcz konieczny. Dotychczasowa sprzedaż tego auta była co prawda całkiem przyzwoita (800 tys. sztuk), ale w lipcu tego roku pojawi się bezpośredni rywal i prekursor tej klasy – nowe Renault Espace.

Z zewnątrz zmiany są niewielkie. Ograniczono się jedynie do wymiany tylnych świateł, które obecnie wyposażono w diody LED. Pojawiły się nowe wzory alufelg, a paleta lakierów powiększyła się o niebieski Hudson Bay i czerwony Crimson Red Metallic. Podobnie jak dotychczas, Sharan nadal będzie sprzedawany w wersjach 5-, 6- lub 7-miejscowej. Nie zmieniła się paleta silników – dostępne będą dwa benzyniaki 150 i 220 KM oraz trzy diesle 115, 150 i 184 KM – zoptymalizowano je jedynie pod kątem poprawienia osiągów i obniżenia zużycia paliwa.

VW Sharan – lifting po 5 latach

Najmocniejszy benzyniak, którego moc wzrosła o 20 KM, seryjnie będzie współpracował ze skrzynią DSG, a 150-konny diesel może opcjonalnie występować z napędem 4x4. Przetestowaliśmy wersję z tym silnikiem, manualną przekładnią i przednim napędem. Wydaje się, że to optymalne połączenie, gdyż osiągnęliśmy dobrą dynamikę i niskie spalanie (śr. 8,1 l/100 km).

Na pokładzie naszego auta znalazł się system DCC, który pozwalał dostosować twardość amortyzatorów w zależności od stopnia nierówności drogi. Spodobała się nam nowa funkcja mulitimediów, czyli możliwość śledzenia nawigacji w iPhonie na 6,5-calowym ekranie fabrycznego radia (CarPlay). Sharan otrzymał seryjny hamulec pokolizyjny, a w opcji będą dostępne: aktywny tempomat z funkcją hamowania, Auto Hold i czujnik „martwego pola”, zawierający system ostrzegający o pojazdach nadjeżdżających z boku podczas cofania.

VW Sharan 2.0 TDI
Silnik t.diesel R4 Pojemność 1968 cm3 Moc 150 KM przy 3500 obr./min Maks. moment obr. 340 Nm/1750 obr./min Napęd przedni/skrzynia manualna 6b Dł./szer./wys. 4854/1904/1720 mm Bagażnik 955-2430 l Masa własna 1793 kg OSIĄGI V maks. 198 km/h 0-100 km/h 10,3 s Średnie spalanie 5,2 l/100 km Emisja CO2 137 g/km Na rynku w sierpniu

VW Sharan – nasza opinia:

Lifting w pośpiechu

Mamy wrażenie, że Sharana zmodernizowano w pośpiechu, żeby tylko zdążyć przed debiutem Espace’a. Elektronikę łatwo dostosować, tym bardziej że jest niemal taka sama w każdym modelu VW. Trudniej przerobić nadwozie...