Rynkowa premiera Volvo V90 miała miejsce kilka tygodni temu. Auto zbudowano na płycie podłogowej Scalable Product Architecture, na której jeżdżą także XC90 oraz bratnie S90, czyli sedan. Do naszego testu trafił samochód z topowym 235-konnym dieslem, standardowo wyposażony w napęd na obie osie i 8-stopniowy „automat”.

Nie będziemy się rozwodzić nad stylistyką Volvo, dość powiedzieć, że auto wzbudzało duże zainteresowanie u innych kierowców, a naszym subiektywnym zdaniem jest to obecnie najładniejsze kombi w klasie. Uroda wpłynęła trochę na praktyczne właściwości tego modelu – kufer ma 560-1526 l. Dla porównania: Audi A6 Avant – 565-1680 l, a Mercedes klasy E kombi – 640-1820 l.

Volvo V90 w wersji wyposażeniowej Inscription miało dodatkowo skórzaną tapicerkę Nappa, z misternie wykonanymi szwami materiału i pełną elektryką siedzeń. Panoramiczny dach (opcja) zabiera niestety nieco przestrzeni nad głowami – nie polecamy go osobom o wzroście ok. 2 m.

Czarne tworzywa przeplatane aluminiowymi wstawkami można mieć już w VW Polo, ale w Volvo V90 to połączenie sprawia wrażenie szlachetności i dopracowania detali. Jedynie pionowo umieszczony ekran multimediów przypomina nam trochę patent z Tesli Model S czy Renault Talismana.

Wygląd elektronicznych wskaźników można modyfikować, ale w mniejszym stopniu niż np. w Audi – w Volvo zmieniają się kolorystyka i nieco wymiary prędkościomierza i obrotomierza. Rozczarowała nas za to trochę nawigacja – system nie potrafił znaleźć miejscowości, z którymi akcesoryjne zestawy nie miały problemów, sam interfejs też mógłby być przejrzystszy (nie ma np. możliwości ustawienia wyświetlania jednocześnie odległości i czasu dotarcia do celu).

Dwulitrowy diesel Volvo jest wyposażony w system Power Pulse – elektrycznie napędzany kompresor spręża powietrze w specjalnym zbiorniku. Po mocnym wciśnięciu gazu przygotowana dawka trafia szybko do jednej z dwóch turbin, dzięki czemu wyeliminowano chwilową słabość doładowanego silnika na niskich obrotach.

Przyznajemy, że wynalazek Volvo naprawdę działa i podczas gwałtownego przyspieszania robi wrażenie, tym bardziej że dzięki napędowi 4x4 o żadnym uślizgu kół w trakcie ruszania (nawet na mokrym) nie może być mowy. W czasie jazdy w mieście i szybkiej poza nim (autostrada) Volvo spaliło 9 l/100 km.

Oczywiście, Szwedzi nawet pod chińskim panowaniem nie byliby sobą, gdyby szczególnej wagi nie przyłożyli do kwestii bezpieczeństwa. Oprócz standardowych w klasie 7 poduszek powietrznych (w tym kurtyny i kolanowa kierowcy) oraz systemów wspomagania utrzymania pasa ruchu czy aktywnego tempomatu V90 ma pakiet City Safety, który poprzez automatyczne hamowanie potrafi m.in. uniknąć (lub przynajmniej zminimalizować skutki) zderzenia z innymi autami wyjeżdżającymi z boku, pieszymi, rowerzystami i zwierzętami. Systemy te działają do 40 km/h, nawet w ciemności!

Volvo V90 - to nam się podoba

Niepowtarzalna stylistyka, doskonałe wykończenie, niepowtarzalne wyposażenie wpływające na bezpieczeństwo, silnik bez turbodziury, wyjątkowy komfort jazdy

Volvo V90 - to nam się nie podoba

Nawigacja z niezbyt przejrzystą obsługą, nie rozpoznająca całkiem dużych celów, panoramicny dach zabiera nieco przestrzeni

Volvo V90 - nasza opinia

Przez lata uważałem, że kombi Volvo musi być pudełkiem na kołach, ale V90 przekonało mnie do designu firmy, który zapoczątkowało XC90. W testowanej wersji D5 AWD jest to niemal perfekcyjny samochód. I co najlepsze – podobnie wyposażone Audi A6 kosztuje więcej, a Mercedes nie ma na razie podobnego silnika w ofercie.

Volvo V90 D5 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1969
Moc maksymalna (KM/obr./min) 235/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 480/1750-2250
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw
Opony testowanego auta 255/35 R 20
Dł./szer./wys. (mm) 4936/2019/1475
Rozstaw osi (mm) 2941
Masa własna/ładowność (kg) 1927/473
Pojemność bagażnika (l) 560-1526
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,2 s
Prędkość maksymalna 240 km/h
Spalanie w mieście 5,7 l/100 km
Spalanie poza miastem 4,5 l/100 km
Spalanie średnie 4,9 l/100 km
Emisja CO2 129 g/km
Teoretyczny zasięg 1224 km
Minimalna średnica zawracania 11,4 m