Zaledwie pół roku temu w teście porównawczym pikapów zachwycaliśmy się wygodą podróżowania i osiągami Nissana NP300 Navara. Samochód wyposażony w 2,3-litrowego turbodiesla o mocy 190 KM i sprężyny śrubowe na tylnej osi bez trudu pokonał rywali. W tamtym zestawieniu – ze względu na jesienny debiut – nie brała udziału nowa Toyota Hilux, która z kolei zrobiła na nas duże wrażenie dobrymi właściwościami terenowymi, nowoczesnym wnętrzem i systemami asystującymi kierowcę.
Volkswagen Amarok - pikapy wygodne jak SUV-y
Ewolucję pikapów w stronę SUV-ów doskonale obrazowały testowane przez nas tegoroczne nowe modele Nissana i Toyoty. Otóż także w najnowszym Amaroku wyraźnie widać tę tendencję. Po zajęciu miejsca we wnętrzu kierowca zachwyca się wygodą fotela. Oba przednie siedzenia są podgrzewane, mają regulację w 14 kierunkach i zostały opatrzone certyfikatem AGR, potwierdzającym ich ergonomiczną konstrukcję. Poczucie komfortu i prestiżu we wnętrzu zwiększają dodatkowo perforowana skóra „Nappa Black” z jasnymi szwami, aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej oraz 2-strefowa klimatyzacja automatyczna.
Rozbudowany komputer pokładowy oraz nowoczesny system multimedialny (sterowany przyciskami, dotykowo i głosowo), wyposażony w nawigację z aktualnymi informacjami o utrudnieniach na drodze, to elementy raczej niespotykane w pikapach.
Takie bogactwo wyposażenia charakteryzuje odmianę Aventura (226 630 zł). Niemniej jednak Amarok niezależnie od wersji jest zawsze przestronny (w obu rzędach siedzeń), funkcjonalny (liczne schowki, kładzione oparcie kanapy) i łatwy w obsłudze.
Trzylitrowy turbodiesel o mocy 224 KM, dysponujący maksymalnym momentem 550 Nm, zapewnia ważącemu ponad 2 tony pikapowi iście sportowe osiągi. Zachwyt budzi nie tylko przyspieszenie, lecz także rasowy dźwięk „V-szóstki”. W uzyskaniu dobrych osiągów znaczny udział miała także szybka w działaniu 8-stopniowa przekładnia DSG. W kwestii spalania: wynik 9,9 l/100 km może wydawać się wysoki, ale jest niższy o 0,2 l od uzyskanego przez nas w Fordzie Rangerze 3.2 TDCi/200 KM.
Nie byłoby frajdy z jazdy mocnym pikapem, gdyby nie dopracowane podwozie. Choć tylna oś nadal przenosi ciężary za pośrednictwem resorów piórowych, to dynamiczna jazda nieobciążonym autem nie robi na Amaroku żadnego wrażenia. Doznania za kierownicą zwiększa także Servotronic, który dostosowuje siłę wspomagania układu kierowniczego do prędkości jazdy. Jeśli chodzi o komfort, to jesteśmy pod wrażeniem tego, jak przy klasycznej dla pikapa konstrukcji zawieszenia udało się uzyskać tak wysoki komfort prowadzenia.
Volkswagen Amarok - nadal do ciężkiej pracy
I choć mieliśmy wątpliwości, prowadząc Amaroka, czy aby na pewno jedziemy jeszcze pikapem, a nie SUV-em, to w sytuacji, gdy trzeba było wykorzystać go do pracy, nie zawiódł. Szeroka skrzynia ładunkowa (odstęp między nadkolami: 1,22 m) pozwala umieścić w poprzek europaletę. Amarokiem można bez obaw ciągnąć ciężką przyczepę (o masie do 3500 kg), a układ ESP będzie uwzględniał jej obecność.
W terenie pomocny jest permanentny napęd 4Motion z centralnym dyferencjałem (rozdział mom. 40:60) oraz opcjonalną blokadą tylnego mech. różnicowego. W trybie OFF ROAD po zwolnieniu do 30 km/h można skorzystać z asystenta zjazdu.
Volkswagen Amarok - to nam się podoba
Osiągi i brzmienie silnika, jakość wykonania, prowadzenie, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa.
Volkswagen Amarok - to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu, mały prześwit (192 mm), tylko 2 lata gwarancji, konieczność dopłaty za blokadę mech. różnicowego.
Volkswagen Amarok - nasza ocena: drogi, ale perfekcyjny
O wyjątkowości Amaroka wśród pikapów świadczy to, że zmodernizowany model jest oferowany wyłącznie z silnikami V6, których nie znajdziecie u rywali. Pojazd nadal dobrze radzi sobie w terenie i podczas ciężkiej pracy, ale sposobem prowadzenia, osiągami, luksusowym wyposażeniem i ceną przewyższa konkurentów.
Volkswagen Amarok 3.0 V6 TDI Aventura - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/V6/24 |
Pojemność | 2976 cm3 |
Łączna moc układu hybrydowego | 224 KM/3000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 550 Nm/1400 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 8-biegowa |
Długośc/szerokość/wysokość | 5254/1954/1834 mm |
Rozstaw osi | 3097 mm |
Poj. przestrzeni ładunkowej | 2,5 m2 |
Poj. zbiornika paliwa | 80 l |
Masa własna/ładownośc | 2078 kg/842 kg |
Prędkość maks. | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 4,7 s/6,0 s |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 55/64/69 dB |
Średnie spalanie testowe | 9,9 l/100 km |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena podstawowa testowanej wersji | 226 630 zł |
Cena testowanego egzezmplarza | 289 000 zł |
Najnowszy Amarok nadal jest pikapem, ale komfortem jazdy, osiągami, sposobem prowadzenia i jakością wykonania bliżej mu do luksusowego SUV-a niż do wołu roboczego. Niestety, dotyczy to też ceny – 289 000 zł!
Ewolucję pikapów w stronę SUV-ów doskonale obrazowały testowane przez nas tegoroczne nowe modele Nissana i Toyoty. Otóż także w najnowszym Amaroku wyraźnie widać tę tendencję.
I choć mieliśmy wątpliwości, prowadząc Amaroka, czy aby na pewno jedziemy jeszcze pikapem, a nie SUV-em, to w sytuacji, gdy trzeba było wykorzystać go do pracy, nie zawiódł.
Design deski nie zachwyca, ale atmosferę prestiżu tworzy bogate wyposażenie (np. skórzane fotele AGR).
W terenie pomocny jest permanentny napęd 4Motion z centralnym dyferencjałem (rozdział mom. 40:60) oraz opcjonalną blokadą tylnego mech. różnicowego.
Nowoczesne multimedia z 6,3-calowym ekranem są sterowane za pomocą ekranu dotykowego lub głosowo.
Z tyłu całkiem przestronnie (na zew. miejscach zaczepy Isofix).
Na złożonym oparciu można kłaść bagaże.
Ładowność zależy od liczby resorów: 842 kg (gdy są 3) lub 985 kg (5). Kamera cofania oraz orurowanie są seryjne w wersji Aventura.
O wyjątkowości Amaroka wśród pikapów świadczy to, że zmodernizowany model jest oferowany wyłącznie z silnikami V6, których nie znajdziecie u rywali.
Zmodernizowany Amarok nadal dobrze radzi sobie w terenie i podczas ciężkiej pracy, ale sposobem prowadzenia, osiągami, luksuso-
wym wyposażeniem i ceną przewyższa konkurentów.