• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Toyota 4Runner

Toyota 4Runner

Ikona samochodu

Toyota 4Runner to średniej wielkości SUV produkowany przez japoński koncern. Auto pojawiło się w 1984 roku (typ N60) i w rzeczywistości było Toyotą Hilux z pokrywą z włókna szklanego zakrywającego „pakę”. Na rodzimym rynku, samochód występował pod nazwą Hilux Surf.

Auta były identyczne pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym, choć 4Runner nie do końca był przystosowany do zwiększonego obciążenia tylnej osi, wynikającej z wyżej wymienionej pokrywy i dodatkowych siedzeń. Z biegiem lat dokonywano kolejnych, mniejszych lub większych modyfikacji, m.in. zmiana silnika z zasilania gaźnikowego na wtryskowe, poszerzenie rozstawu przednich kół, modyfikacja przedniego zawieszenia czy zmiana atrapy chłodnicy.

Przez pierwsze lata auto było wyposażone w napęd na 4 koła,co jednak w 1986 roku uległo zmianie. Do napędu służyły benzyniaki o pojemności 2,4 (4-cylindrowy) oraz 3 litrów (V6) generujące kolejno i 114 i 143 KM. Turbodiesle miały tą samą pojemność ale 4 cylindry w obu przypadkach i rozwijały odpowiednio 90 i 125 KM. Do wyboru była 5-biegowa przekładnia ręczna (rzadko występująca) oraz 4-stopniowy automat.

W 1989 roku pojawiła się druga odsłona 4Runnera (N130). O ile pierwsza generacja była niemal identyczna Hiluxowi, o tyle w przypadku drugiej duże zmiany dotknęły nadwozia, choć można zauważyć pewne podobieństwa między modelami. Nowością było także 5-drzwiowe nadwozie, oferowane razem z 3-drzwiową wersją (która w 1992 roku została wycofana ze sprzedaży).

Pod względem konstrukcyjnym 4-Runner wciąż bazował na pick-upie Toyoty. W 1992 roku miały miejsce drobne modyfikacje stylistyczne, polegające na przeprojektowaniu atrapy chłodnicy oraz wymiany reflektorów i kierunkowskazów. Gama jednostek napędowych w porównaniu do poprzednika nie uległa zmianie, a do wyboru był napęd na tylną lub obie osie.

W 1995 roku do produkcji trafiła 3. generacja 4Runnera (N180). Ta odsłona znacznie różniła się od poprzednich, nie tylko nadwozie ale i podwozie było zupełnie inne i tam razem auto bazowało konstrukcyjnie na modelu Land Cruiser Prado. Oprócz tego 4Runner był dłuższy i oferował więcej miejsca, zarówno dla pasażerów jak i w bagażniku.

W 1999 i 2001 roku wprowadzono drobne zmiany stylistyczne tj. zmiana atrapy chłodnicy, zderzaków, lusterek, reflektorów oraz inne dodatki. Pod maską zagościły nowe benzyniaki – 2.7 R4 generujący 152 KM oraz 3.4 V6 o mocy 185 KM. Wśród turbodiesli w ofercie pozostała 125-konna jednostka 3-litrowa.

W 2002 roku zadebiutowała 4. odsłona SUV-a Toyoty (N210). W zależności od rynku, oprócz nazwy Hilux Surf obowiązywała też nazwa SW4. Stylistycznie auto nawiązuje do swojego poprzednika, jednak charakteryzuje się większą ilością zaokrągleń i bardziej nowoczesnym designem.

Auto otrzymało na nowo zaprojektowane zawieszenie, i mimo iż 4Runner nie był autem strikte terenowym, to napęd na 4 koła i liczne systemy wspomagające jazdę w terenie pomagały wyjść z twarzą w przypadku zjechania z asfaltowej szosy. Zadbano także o bardziej luksusowe wyposażenie wnętrza, które w najwyższej wersji było naprawdę imponujące.

Wśród benzyniaków zniknęły silniki 4-cylindrowe. Zamiast tego do wyboru były jednostki 4.0 V6 oraz 4.7 V8 generujące kolejno 248 i 275 KM. Wśród diesli dostępny był wariant 132- i 170-konny 3-litrowego silnika. Jeśli chodzi o skrzynie biegów wyboru nie było – dostępna była tylko 5-stopniowa przekładnia automatyczna.

W II połowie 2009 roku zaprezentowano piątą odsłonę 4Runnera. Co ciekawe, stylistycznie auto przypomina 3. generację, a nie swojego bezpośredniego poprzednika, mimo iż konstrukcyjnie na nim bazuje. Pojazd dzięki zgrabnym kanciastym kształtom stał się bardziej mocarny i wzbudzający respekt, co zawdzięcza także dłuższemu oraz wyższemu nadwoziu. Tym razem napęd na 4 koła występuje w standardzie tylko w bogatszych wersjach wyposażenia. W podstawie oferowany jest napęd na tylną oś. Oprócz tego dostępny jest mechanizm różnicowy tylnej osi z ograniczonym poślizgiem.

Znów powrócono do 4-cylindrowej jednostki napędowej, która miała 2.7 litra pojemności i generowała 160 KM. Większy, 4-litrowy silnik V6 VVT-i dysponował mocą 275 KM. Obie jednostki współpracują z 5-biegowym automatem.

Toyota 4Runner - generacje

Ikona samochodu

Toyota 4Runner I (1984 - 1989)

Ikona samochodu

Toyota 4Runner II (1989 - 1995)

Ikona samochodu

Toyota 4Runner III (1995 - 2002)

Ikona samochodu

Toyota 4Runner IV (2002 - 2009)

Ikona samochodu

Toyota 4Runner V (2009 - )

Toyota 4Runner - powiązane artykuły

REKLAMA
REKLAMA

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Przydatne dokumenty

  • Umowa kupna sprzedaży

    Jeśli chcesz kupić lub sprzedać auto wypełnij i wydrukuj gotowy wzór umowy kupna sprzedaży.

  • Taryfikator punktów karnych

    Taryfikator punktów karnych to ważny dokument, warto go mieć aby wiedzieć ile punktów otrzymamy jeśli zostaniemy zatrzymani za naruszenie przepisów Prawa o ruchu drogowym. Tu znajdziesz taryfikator punktów karnych.

  • Umowa przewłaszczenia

    Szanowny Panie,Umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie to forma zabezpieczenia rzeczowego, polegająca na tym, że dłużnik przenosi na wierzyciela (bank) własność swojej rzeczy z równoczesnym zobowiązaniem wierzyciela do przeniesienia własności tej rzeczy z powrotem na dłużnika po zaspokojeniu wierzytelności (np. po spłacie kredytu).

  • Umowa darowizny

    Darowizna to rodzaj umowy prawa cywilnego, która ma na celu nieodpłatne przysporzenie obdarowanemu korzyści (wzbogacenie obdarowanego) kosztem majątku darczyńcy.Tu ściągniesz i wydrukujesz wzór umowy darowizny.

  • Formularz PCC3A

    Formularz podatkowy PCC-3A - Obowiązuje od 1.01.

  • Umowa kupna sprzedaży

    Jeśli chcesz kupić lub sprzedać auto wypełnij i wydrukuj gotowy wzór umowy kupna sprzedaży.

  • Zgłoszenie rezygnacji z OC

    Najpewniejszym rozwiązaniem Pańskiego problemu jest pozostawienie w jakimkolwiek przedstawicielstwie ubezpieczyciela pisma informującego o rezygnacji oraz poproszenie osoby tam pracującej o sporządzenie potwierdzenia iż taki wniosek został złożony..

  • Umowa zamiany

    Umowa zamiany przyda się kiedy będziesz chciał zamienić auto na inne bez lub z dopłatą - czasami to naprawdę gra warta świeczki.Tu znajdziesz i wydrukujesz wzór Umowy Zamiany.

  • Formularze potrzebne do urzędu skarbowego

    Formularze PCC-1 i P-CC1/A zostały zastąpione przez formularze PCC-3 i PCC-3/A. Nowe formularze są bardzo podobne, jednak nie jest wymagany podpis sprzedawcy.

REKLAMA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech