Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Toyota 4Runner

Toyota 4Runner

Ikona samochodu

Toyota 4Runner to średniej wielkości SUV produkowany przez japoński koncern. Auto pojawiło się w 1984 roku (typ N60) i w rzeczywistości było Toyotą Hilux z pokrywą z włókna szklanego zakrywającego „pakę”. Na rodzimym rynku, samochód występował pod nazwą Hilux Surf.

Auta były identyczne pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym, choć 4Runner nie do końca był przystosowany do zwiększonego obciążenia tylnej osi, wynikającej z wyżej wymienionej pokrywy i dodatkowych siedzeń. Z biegiem lat dokonywano kolejnych, mniejszych lub większych modyfikacji, m.in. zmiana silnika z zasilania gaźnikowego na wtryskowe, poszerzenie rozstawu przednich kół, modyfikacja przedniego zawieszenia czy zmiana atrapy chłodnicy.

Przez pierwsze lata auto było wyposażone w napęd na 4 koła,co jednak w 1986 roku uległo zmianie. Do napędu służyły benzyniaki o pojemności 2,4 (4-cylindrowy) oraz 3 litrów (V6) generujące kolejno i 114 i 143 KM. Turbodiesle miały tą samą pojemność ale 4 cylindry w obu przypadkach i rozwijały odpowiednio 90 i 125 KM. Do wyboru była 5-biegowa przekładnia ręczna (rzadko występująca) oraz 4-stopniowy automat.

W 1989 roku pojawiła się druga odsłona 4Runnera (N130). O ile pierwsza generacja była niemal identyczna Hiluxowi, o tyle w przypadku drugiej duże zmiany dotknęły nadwozia, choć można zauważyć pewne podobieństwa między modelami. Nowością było także 5-drzwiowe nadwozie, oferowane razem z 3-drzwiową wersją (która w 1992 roku została wycofana ze sprzedaży).

Pod względem konstrukcyjnym 4-Runner wciąż bazował na pick-upie Toyoty. W 1992 roku miały miejsce drobne modyfikacje stylistyczne, polegające na przeprojektowaniu atrapy chłodnicy oraz wymiany reflektorów i kierunkowskazów. Gama jednostek napędowych w porównaniu do poprzednika nie uległa zmianie, a do wyboru był napęd na tylną lub obie osie.

W 1995 roku do produkcji trafiła 3. generacja 4Runnera (N180). Ta odsłona znacznie różniła się od poprzednich, nie tylko nadwozie ale i podwozie było zupełnie inne i tam razem auto bazowało konstrukcyjnie na modelu Land Cruiser Prado. Oprócz tego 4Runner był dłuższy i oferował więcej miejsca, zarówno dla pasażerów jak i w bagażniku.

W 1999 i 2001 roku wprowadzono drobne zmiany stylistyczne tj. zmiana atrapy chłodnicy, zderzaków, lusterek, reflektorów oraz inne dodatki. Pod maską zagościły nowe benzyniaki – 2.7 R4 generujący 152 KM oraz 3.4 V6 o mocy 185 KM. Wśród turbodiesli w ofercie pozostała 125-konna jednostka 3-litrowa.

W 2002 roku zadebiutowała 4. odsłona SUV-a Toyoty (N210). W zależności od rynku, oprócz nazwy Hilux Surf obowiązywała też nazwa SW4. Stylistycznie auto nawiązuje do swojego poprzednika, jednak charakteryzuje się większą ilością zaokrągleń i bardziej nowoczesnym designem.

Auto otrzymało na nowo zaprojektowane zawieszenie, i mimo iż 4Runner nie był autem strikte terenowym, to napęd na 4 koła i liczne systemy wspomagające jazdę w terenie pomagały wyjść z twarzą w przypadku zjechania z asfaltowej szosy. Zadbano także o bardziej luksusowe wyposażenie wnętrza, które w najwyższej wersji było naprawdę imponujące.

Wśród benzyniaków zniknęły silniki 4-cylindrowe. Zamiast tego do wyboru były jednostki 4.0 V6 oraz 4.7 V8 generujące kolejno 248 i 275 KM. Wśród diesli dostępny był wariant 132- i 170-konny 3-litrowego silnika. Jeśli chodzi o skrzynie biegów wyboru nie było – dostępna była tylko 5-stopniowa przekładnia automatyczna.

W II połowie 2009 roku zaprezentowano piątą odsłonę 4Runnera. Co ciekawe, stylistycznie auto przypomina 3. generację, a nie swojego bezpośredniego poprzednika, mimo iż konstrukcyjnie na nim bazuje. Pojazd dzięki zgrabnym kanciastym kształtom stał się bardziej mocarny i wzbudzający respekt, co zawdzięcza także dłuższemu oraz wyższemu nadwoziu. Tym razem napęd na 4 koła występuje w standardzie tylko w bogatszych wersjach wyposażenia. W podstawie oferowany jest napęd na tylną oś. Oprócz tego dostępny jest mechanizm różnicowy tylnej osi z ograniczonym poślizgiem.

Znów powrócono do 4-cylindrowej jednostki napędowej, która miała 2.7 litra pojemności i generowała 160 KM. Większy, 4-litrowy silnik V6 VVT-i dysponował mocą 275 KM. Obie jednostki współpracują z 5-biegowym automatem.

Toyota 4Runner - generacje

Ikona samochodu

Toyota 4Runner I (1984 - 1989)

Ikona samochodu

Toyota 4Runner II (1989 - 1995)

Ikona samochodu

Toyota 4Runner III (1995 - 2002)

Ikona samochodu

Toyota 4Runner IV (2002 - 2009)

Ikona samochodu

Toyota 4Runner V (2009 - )

Toyota 4Runner - powiązane artykuły

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test