Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Toyota Hilux

Toyota Hilux

Toyota Hilux

Toyota Hilux to jeden z najpopularniejszych samochodów terenowych typu pick-up. Auto pojawiło się po raz pierwszy na rynku w 1968 roku (RN10) jako następca modelu Stout, z którym był spokrewniony zarówno pod względem stylistycznym, jak i konstrukcyjnym.

Nazwa auta pochodzi od słów „highly luxurious”, co po angielsku oznacza „bardzo luksusowy”. Jednak było to bardziej odniesienie do wyposażenia poprzednika, niż do rzeczywistego luksusu. Zanim jednak pojawił się Hilux jakiego znamy my, czyli mocny, dzielny i niebojący się pobrudzić, pick-up Toyoty był niewielkim autem z pojedynczą kabiną (osadzoną na ramie) z napędem na tylną oś. Pas przedni, dzięki chromowanym elementom oraz okrągłym reflektorom przywodził na myśl typowe amerykańskie pick-upy.

W 1969 roku w Japonii dostępna była także wersja z długim rozstawem osi, która po 3 latach zagościła także w USA. Do napędu posłużyły wyłącznie silniki benzynowe 1.5 69 KM, 1.6 83 KM, 1.9 84 lub 97 KM oraz 2.0 109 KM, połączone z 4-biegową przekładnią manualną.

W 1973 roku auto zostało zastąpione przez II generację Hiluxa (RN20). Auto wykorzystało podzespoły swojego poprzednika, ale otrzymała zmodernizowane nadwozie, które przednim pasem upodobniło się do innych modeli japońskiej marki. Dzięki powiększeniu kabiny, wzrosła także ilość miejsca wewnątrz.

Od początku produkcji, zarówno w Azji jak i w USA dostępne były 2 rozstawy osi, ale szerszej oferty „szoferek” wciąż brakowało, podobnie jak napędu na 4 koła. W 1975 roku dokonano drobnej modernizacji. Nadwozie zostało nieco powiększone, a wyposażenie – wzbogacone. Nazwa Hilux przestała od 1973 roku obowiązywać na rynku północnoamerykańskim. Zastąpiono ją po prostu nazwą Truck. Nowością była 3-biegowa skrzynia automatyczna, połączona z 105-konnym silnikiem 2-litrowym.

Kolejny raz w ofercie znalazły się tylko benzyniaki. Zagościł m.in. nowy, 2,2-litrowy silnik generujący 98 KM. Oprócz tego dostępne były jednostki 1.6 83 KM oraz 2.0 114 KM.

W 1979 roku zaprezentowano 3. generację użytkowej Toyoty (N30/N40). Pierwszy raz pojawił się tu napęd na obie osie, a Japończycy kładli coraz większy nacisk na sprzedaż w USA. Nowością na rynku północnoamerykańskim było też, dodanie drugiego rzędu siedzeń w kabinie oraz możliwość zabudowy „paki”. Jednak na tym nie koniec nowości.

Toyota postanowiła także zacząć oferować swój model także w Europie, a pod maską w końcu zagościł silnik wysokoprężny (choć dostępny był tylko w USA). 2,2-litrowa jednostka wolnossąca generowała 68 KM. Oprócz tego dostępne były benzyniaki o pojemności 1.6, 2.2 i 2.4 litra rozwijające kolejno 80, 90 i 98 KM, a do wyboru była 4- lub 5-biegowa skrzynia manualna lub 3-stopniowy automat.

W 1983 roku auto zostało zastąpione przez 4. odsłonę Hiluxa (N50). Auto w dużej mierze korzystało z techniki poprzednika, choć drobnych zmian dokonano w napędzie na 4 koła. Znacznie zmieniła się stylistyka, mimo iż kształty pozostały kanciaste. Wnętrze również odświeżono i zadbano o większy komfort podróżowania. Oferowano wersje z pojedynczą, podwójną lub przedłużoną (X-tra Cab) kabiną.

W wersji na pędem na 4 koła, Hilux posiadał naprawdę przyzwoite zdolności terenowe (porównywalne do Land Cruisera). Auto charakteryzowało się wysoką trwałością, a po zakończeniu oficjalnej produkcji, montaż auta trwał do 1997 roku w RPA.

Do napędu posłużył pierwszy raz silnik benzynowy turbodoładowany oraz drugi (wolnossący) o większej niż 4 ilości cylindrów. 2,4-litrowa jednostka generowała 135 KM, a większa, 3-litrowa V6-ka – 150 KM. Oprócz tego dostępne były jednostki 2.4 96 lub 105 KM oraz 2-litrowy, 62-konny diesel. Wybór skrzyń biegów pozostał taki sam jak w poprzedniku, z wyjątkiem dołączenia do oferty 4-stopniowego automatu.

W 1989 roku w salonach pojawiła się 5. generacja (N80-N110) dzielnego japońskiego pick-upa. W tym samym roku zdobył on tytuł Truck of the Year magazynu „Motor Trend”. Ze względów finansowych (osłabienie krajowej waluty) Toyota zdecydowała o rozlokowaniu produkcji auta na całym świecie (m.in. w Argentynie, USA czy Nowej Zelandii).

Z kolei po dogadaniu się z Volkswagenem, w Hanowerze ruszyła produkcja VW Taro – europejskiego bliźniaka Hiluxa. Auto niestety nie zdobyło dużej popularności i jest obecnie praktycznie niespotykane. W porównaniu do poprzednika, auto przeszło niewielką metamorfozę nadwozia, choć auta z napędem na jedną oś odróżniono od tych z napędem na 4 koła inną atrapą chłodnicy oraz kierunkowskazami. Za to większe zmiany zaszły w konstrukcji.

Pojazd oferowano aż w 4 różnych rozstawach osi – z pojedynczą lub podwójną kabiną, w wersji przedłużonej X-tra Cab oraz X-tra Cab z V6-ka pod maską. Nowością był nowy model, który powstał na bazie Hiluxa, jednak miał on stała zabudowę „paki”. Został ochrzczony jako 4Runner, lub na niektórych rynkach jako Hilux Surf. Mimo iż produkcja auta trwała do 1998 roku, to 3 lata wcześniej na rynku północnoamerykańskim, Hilux został zastąpiony przez model Tacoma.

Silniki benzynowe pozostały praktycznie bez zmian, za to zagościł nowy turbodiesel o pojemności 2,4 lub 2,5 litra. Jednostki generowały kolejno 97 i 102 KM. Dodatkowo większy silnik występował też w wersji wolnossącej, dysponując mocą 75 KM.

W 1998 roku zadebiutowała 6. już odsłona Hiluxa (N140-N170). Nadwozie bardzo przypominało poprzednika, jednak prostokątne kształty zostały nieco zaokrąglone, nadając im bardziej nowoczesny kształt. Również wnętrze otrzymało bardziej godną stylistykę i wyposażenie. Dużym krokiem naprzód była modernizacja przedniego zawieszenia (z przodu – niezależne ze sprężynami śrubowymi).

Tym razem co prawda ograniczono się tylko do 2 rozstawów osi, lecz dostępne były 3 długości całkowite oraz 3 typy nadwozia – pojedyncza lub podwójna kabina, oraz przedłużona pojedyncza X-tra Cab. Mimo solidnych zdolności terenowych, Toyota wciąż dawała możliwość kupna Hiluxa z napędem na tylną oś. W 2002 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł nowe lampy, atrapę chłodnicy oraz maskę.

Liczba dostępnych jednostek napędowych zależała od rynku, choć po zgromadzeniu wszystkich w całość tworzy się niekrótka lista. Benzyniaki mogły mieć pojemność 2, 2.4, 2.7 (V6) oraz 3.4 (V6) litra. Generowały one kolejno 110, 105-114, 152 oraz 190 KM. Z kolei wśród jednostek wysokoprężnych dostępny był 2.4 (72-90 KM), 2.5 (D-4D – 102 KM) oraz 3.0 (96 KM). Wybierając skrzynię biegów, można było wybierać między 5-biegowym manualem oraz 4-stopniowym automatem.

W 2005 roku pojawiła się 7. generacja Hiluxa. Był to pewnego rodzaju przełom, bowiem nadwozie znacząco urosło, a nieco zmienione kształty sprawiły, iż auto wyglądało na prawdziwego „twardziela” któremu żaden teren ani praca nie jest straszne. Wnętrze zostało unowocześnione, jednak dalekie było od luksusowego. Od trony konstrukcyjnej natomiast, auto niewiele się zmieniło.

Wybór kabin był ten sam co w poprzedniku, choć na niektórych rynkach występowały także wersje Smart Cab, czyli podwójna kabina bez słupka B. Podstawowe egzemplarze miały napęd na tylną oś, a w razie wyboru napędu na 4 koła (dołączany), otrzymywało się także reduktor. Oprócz tego ta druga odmiana charakteryzowała się wyższy zawieszeniem.

Auto przeszło 2 liftingi – pierwszy w 2008 roku (głównie zmiana grilla) oraz drugi w 2011 roku (oprócz modernizacji atrapy chłodnicy, zmiany przeszły także lampy). Europejskie egzemplarze pick-upa Toyoty zostały zdominowane przez diesle. Dostępna była jednostka 2,5-litrowa D-4D generująca 102, 122, a później także 144 KM, oraz 3-litrowa dysponująca mocą 171 KM.

Występowały także odmiany PowerBoost obydwu jednostek. Pierwsza rozwijała 167 a druga – 201 KM. Oprócz tego oferowano także silniki benzynowe. Najmniejszy miał pojemność 2 litrów i generował 136 KM. Większa, 2,7-litrowa jednostka rozwijała 162 KM, natomiast 4-litrowa widlasta „szóstka” - 239 KM. Do wyboru była 4- lub 5-biegowa skrzynia automatyczna lub 5-stopniowy „manual”.

W 2016 roku do produkcji trafiła 8. już odsłona pick-upa Toyoty. Podobnie jak poprzednik, auto znów stało się zupełnie inne. Nadwozie zostało jeszcze bardziej dopracowane pod kątem potężnego i wzbudzającego respekt. Konstrukcyjnie natomiast zaprojektowano nową ramę (która umożliwia ciągnięcie przyczepy do 3,2 tony), a auto otrzymało układ podwójnych amortyzatorów (zarówno z przodu jak i z tyłu). Również wewnątrz można znaleźć coraz więcej gadżetów, które mają zmienić Hiluxa w pojazd rekreacyjny.

Do wyboru są 3 wersje nadwoziowe – Single Cab, Extra Cab (4-osobowy) oraz Double Cab (5-osobowy). Odmiana z napędem na tylną oś łączona jest tylko z 6-biegową skrzynią manualną, natomiast w wersji 4x4, do wyboru jest także 6-stopniowy automat. Oprócz tego można wybierać między przełożeniami szosowymi a terenowymi, natomiast z tyły znajduje się „dyfer” o ograniczonym poślizgu.

W Europie dostępny jest tylko 2,4-litrowy turbodiesel D-4D generujący 150 KM. W zależności od rynku, w aucie montowany jest także 177-konny turbodiesel 2.8 D-4D oraz 2 benzyniaki – 2.7 VVTi (166 KM) oraz 4.0 V6 (238 KM).

Głównymi rywalami Toyoty Hilux są m.in. Nissan Navara oraz Volkswagen Amarok.

Toyota Hilux - generacje

Ikona samochodu

Toyota Hilux I (1968 - 1972)

Ikona samochodu

Toyota Hilux II (1972 - 1978)

Ikona samochodu

Toyota Hilux III (1978 - 1983)

Ikona samochodu

Toyota Hilux IV (1983 - 1988)

Ikona samochodu

Toyota Hilux V (1988 - 1997)

Ikona samochodu

Toyota Hilux VI (1997 - 2005)

Toyota Hilux VII (2005&nbsp-&nbsp)

Toyota Hilux VII (2005 - )

Toyota Hilux - powiązane artykuły

Toyota Hilux jakiej nie znacie

Toyota Hilux jakiej nie znacie

Nawet w epoce globalizacji auta tworzone z myślą o wielu rynkach mogą się znacząco różnić. Oto jeden z przykładów – popularny japoński pickup, czyli Toyota Hilux.

Toyota Gazoo Racing wystawi trzy Hiluxy w Rajdzie Dakar

Toyota Gazoo Racing wystawi trzy Hiluxy w Rajdzie Dakar

Toyota Gazoo Racing SA wystawi w Rajdzie Dakar 2019 trzy załogi. Udoskonalone Hiluxy poprowadzą Giniel de Villiers i jego pilot Dirk von Zitzewitz, Nasser Al Attiyah w teamie z Mathieu Baumelem oraz Bernhard ten Brinke z nowym pilotem, Xavierem Panserim. Francuz w 2015 roku zajął w Rajdzie Dakar 3. miejsce. Jest też trzykrotnym mistrzem Polski w rajdach samochodowych.

Toyota Hilux: recepta na niezniszczalność

Toyota Hilux: recepta na niezniszczalność

Toyota Hilux to model kultowy, słynący ze swojej wytrzymałości i niezniszczalności. Niemal żaden egzemplarz tego samochodu na świecie nie ma łatwego życia, a mimo to wszystkie służą latami. Przez pół wieku pickup Toyoty zyskał sobie miano samochodu „nie do zajechania”

Toyota Hilux - Robert testuje

Toyota Hilux - Robert testuje

Toyota Hilux w tym roku kończy 50 lat. Tak, ten model w ofercie Toyoty pojawił się tak dawno temu.

Toyota Hilux Selection 50 – limitowana edycja na 50-lecie słynnego pick-upa

Toyota Hilux Selection 50 – limitowana edycja na 50-lecie słynnego pick-upa

Od 50 lat Toyota Hilux jest niezawodnym narzędziem do ciężkiej pracy i dalekich wypraw, zaś obecna, 8. generacja wniosła do modelu luksusowe wyposażenie i wysoki komfort jazdy. Z okazji 50-lecia Hiluxa Toyota wprowadza na polski rynek specjalną, limitowaną edycję Hilux Selection 50

Toyota Hilux Invincible 50 Chrome Edition - pół wieku pick-upa

Toyota Hilux Invincible 50 Chrome Edition - pół wieku pick-upa

Toyota Hilux Invincible 50 Chrome Edition powstała z okazji okrągłej 50. rocznicy powstania tego cenionego modelu. Czym wyróżnia się jego specjalna odmiana?

Toyota Hilux 2.4 D-4D - wszechstronny twardziel | TEST

Toyota Hilux 2.4 D-4D - wszechstronny twardziel | TEST

Od lat ta sama koncepcja i założenia konstrukcyjne. Czy po klasycznym pick-upie Toyoty można się spodziewać istotnych nowości?

Toyota Hilux kontra Mitsubishi L200, Nissan Navara i Ford Ranger - który używany pikap będzie lepszym wyborem?

Toyota Hilux kontra Mitsubishi L200, Nissan Navara i Ford Ranger - który używany pikap będzie lepszym wyborem?

Pikapy mają prostą konstrukcję, nadają się do pracy w terenie i ułatwiają spędzanie wolnego czasu. Przyglądamy się modelom sprzed około 10 lat – potrzeba na nie 30-40 tys. zł, ale nie zawsze to koniec wydatków.

Toyota Hilux w nowej wersji za 179,8 tys. zł

Toyota Hilux w nowej wersji za 179,8 tys. zł

W 2016 roku zadebiutowała ósma generacja tego modelu, która przyniosła zarówno lepsze możliwości terenowe i większą ładowność, jak i wysoki komfort oraz bogate wyposażenie, charakterystyczne dla aut osobowych.

Toyota Hilux Tonka – zabawka dla dużych chłopców

Toyota Hilux Tonka – zabawka dla dużych chłopców

Za taki pojazd dałby się pokroić każdy fan off-roadu. Zbudowany w Australii na bazie Toyoty Hilux wygląda jak zabawka, ale jest niezwykle dzielny w każdym terenie: na pustyni, w leśnych ostępach, czy w głębokim błocie.

Toyota Hilux VIII – nadal twarda, ale już bardziej okrzesana | TEST

Toyota Hilux VIII – nadal twarda, ale już bardziej okrzesana | TEST

Toyota Hilux, to jeden z tych motoryzacyjnych twardzieli, który zawsze najlepiej czuł się poza drogami, brodząc po zderzaki w błocie lub przemierzając pustynię z... potężnym działem na pace. Sprawdzamy, jak spisuje się ósme wcielenie tego legendarnego Pick-upa.

Dakar 2017: horror Toyoty, kamienie w bagażniku Nassera

Dakar 2017: horror Toyoty, kamienie w bagażniku Nassera

Do 414 km trzeciego etapu Rallye Dakar 2017, liderem w kategorii samochodów był Nasser Al-Attiyah. Katarczyk miał wypadek i urwał koło

Toyota Hilux - legenda off-roadu

Toyota Hilux - legenda off-roadu

Najnowsza generacja najpopularniejszego pikapa Toyoty nie straciła nic ze swoich właściwości użytkowych, a jednocześnie zyskała na komforcie i bezpieczeństwie

Toyota Hilux 2.4 D-4D - Wygodniejsza, ale i lepsza w terenie

Toyota Hilux 2.4 D-4D - Wygodniejsza, ale i lepsza w terenie

Atrakcyjna stylistyka, bardziej komfortowe zawieszenie, nowoczesne systemy bezpieczeństwa, a jednocześnie lepsze właściwości terenowe i wyższa ładowność. Testujemy nową generację Hiluxa z „automatem”

15 najlepszych samochodów za 50 tys. zł

15 najlepszych samochodów za 50 tys. zł

W ostatnim odcinku typujemy auta za 50 tys. zł – jest w czym wybierać! Może się wydawać, że 50 tys. zł na auto używane to wysoka kwota i nikt nie zaoferuje odpicowanego bubla. Każda transakcja wymaga jednak wnikliwej kontroli. Ryzyko trafienia „składaka” za tak duże pieniądze jest wysokie!

Toyota Hilux Evo w Rajdzie Dakar 2017

Toyota Hilux Evo w Rajdzie Dakar 2017

Południowoafrykańska Toyota Gazoo Racing przygotowała już samochód, który ma wygrać Rajd Dakar. Pojadą nim dwie doświadczone załogi.

Toyota Hilux: nowa odsłona legendarnego pikapa (ceny)

Toyota Hilux: nowa odsłona legendarnego pikapa (ceny)

Toyota Hilux to legendarny, trwały, wręcz niezniszczalny model. Właśnie pojawiła się 8. generacja.

Nowa Toyota Hilux debiutuje w Europie

Nowa Toyota Hilux debiutuje w Europie

Nowa generacja Toyoty Hilux dotarła do Europy. Podczas salonu w Genewie można bliżej przyjrzeć się ósmej odsłonie tego uznanego pickupa, który niedługo trafi do sprzedaży.

Używana Toyota Hilux - nadal jest warta zakupu

Używana Toyota Hilux - nadal jest warta zakupu

Starsze Toyoty Hilux uchodziły za niezniszczalne, i to pomimo topienia w wodzie i błocie. Czy schodzący model z lat 2005-15 jest równie dobry? Można wskazać typowe usterki, ale nie ma ich wiele

Tak wygląda nowa Toyota Hilux

Tak wygląda nowa Toyota Hilux

W 2016 roku wystartuje nowa generacja Toyoty Hilux. Mamy już pierwsze zdjęcia modelu
Poprzednia Następna

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech