Wykorzystanie prądu do napędzania RAV4 nie jest pomysłem nowym – już w 1997 r. w USA oferowano w pełni elektryczną wersję kompaktowego SUV-a Toyoty. Prawie dwie dekady później liczba pojazdów elektrycznych wciąż jest niewielka. Co innego hybrydy, z nimi łatwiej się zaprzyjaźnić i Toyota na tym korzysta – ok. 75 proc. samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym w Europie to Toyoty. Po Priusie, Aurisie i Yarisie nadszedł czas na hybrydę RAV4.

Układ napędowy Toyoty RAV4 Hybrid

Pod maską umieszczono pracujący w cyklu Atkinsona 4-cylindrowy wolnossący motor o pojemności 2,5 l i mocy 155 KM oraz 143-konny silnik elektryczny. Przy tylnej osi drugi motor elektryczny o mocy 68 koni. Pod tylną kanapą znalazł się akumulator ładowany odzyskaną energią kinetyczną. Na koła trafia maksymalnie 197 KM. To wystarczy, żeby rozpędzić ważącego 1,7 t SUV-a w 8,3 s do setki, natomiast przyśpieszenie od 80 do 120 km/h trwa tylko 7 s – to najszybsze RAV4 w historii.

Dobre osiągi przydają się podczas włączania się do ruchu lub wyprzedzania, jednak do dynamicznej jazdy skutecznie zniechęca bezstopniowa skrzynia. Po mocnym wciśnięciu gazu konstrukcja E-CVT wymaga utrzymania stałych wysokich obrotów silnika spalinowego. W trakcie równomiernej jazdy, nawet na autostradzie, napędu praktycznie nie słychać. Spalanie przy prędkości 140 km/h rośnie jednak do 9 l/100 km.

Dopracowano też układ jezdny. Auto świetnie się prowadzi i komfortowo resoruje, co doskonale pasuje do jego rodzinnego charakteru. Wygoda podróżowania pozostała na niezmienionym poziomie, w obu rzędach siedzeń jest przestronnie.

Toyota RAV4 Hybrid

Kropkę nad „i” stanowi komplet nowoczesnych asystentów jazdy. Pojawiły się system antykolizyjny uwzględniający też pieszych, adaptacyjny tempomat, aktywny asystent pasa ruchu, czujnik martwego pola, kamery dające obraz 360 stopni i układ ostrzegający o ruchu poprzecznym podczas cofania.

Toyotę RAV4 Hybrid już można zamawiać. Ceny wersji 4x4 z wyposażeniem Premium zaczynają się od 144 900 zł. Topowa odmiana Prestige kosztuje 170 900 zł.

Silniki benz. R4 plus 2 elektr.
Ustawienie poprzecznie z przodu
Łączna moc ukł. hybr. 197 KM
Pojemność 2494 cm3
Średnica cylindra/skok tłoka 90/98 mm
Stopień sprężania 12,5:1
Moc maks. KM/obr./min 152/bd.
Moment obr. Nm/obr./min 206/4400
Reduktor brak
System napędu 4x4 bez mechanicznego połączenia między osiami
Pomoce trakcyjne w terenie hamulce
Karoseria samonośna
Opony seryjne 225/65 R 17
Pojemność zbiornika paliwa 56 l
Przyczepa ham./bez ham. 1650/750 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Spalanie średnie 5,0 l/100 km
Poj. bagażnika 501-1633 l
Cena 144 900 zł