Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Trabant 1.1

Trabant 1.1

Ikona samochodu

Trabant 1.1 miał być nową nadzieją na powiew nowoczesności w starym wydaniu dla Wschodnich Niemiec. Już w połowie lat 80. przedsiębiorstwo IFA zastanawiało się nad możliwościami rozwoju już mocno przestarzałych konstrukcji, warto przypomnieć iż Trabant w mniej lub bardziej zmienionej formie produkowany był od połowy lat 50., a model 601 na którym bazował 1.1 – połowy lat 60.

Ostatecznie zdecydowano się na zakup silników 1.1 i 1.3 od Volkswagena. Ten drugi znalazł zastosowanie w Wartburgu oraz Barkasie, natomiast mniejszą jednostkę postanowiono zamontować w Trabancie. Rzecz jasna nowy, mocniejszy i cięższy silnik wymagał szeregu zmian, które niemieccy inżynierowie przewidzieli. Niestety gwoździem do trumny okazały się koszta produkcji zachodnich silników, które niemal doszczętnie wykorzystały dostępny na modyfikacje budżet.

Dlatego też zdecydowano iż w starym modelu 601 dokona się wzmocnienia ściany czołowej oraz ramy pomocniczej, zastosowania kolumn MacPhersona oraz sprężyn śrubowych z tyłu, a także wymiany przednich hamulcy bębnowych na tarczowe. Nadwozie natomiast otrzymało plastikowe zderzaki, nową maskę i atrapę chłodnicy oraz inne tylne lampy. Dodatkowo wewnątrz zastosowano nowe zegary.

W taki sposób Trabant 1.1 pojawił się na rynku w 1989 roku. Dalsze modyfikacje Trabanta przewidziano na połowę lat 90. kiedy to zamierzano zaprojektować dla Trabanta nowe nadwozie. Wszystkie plany jednak zostały przerwane przez zmiany ustrojowe i upadek muru berlińskiego. Połączenie Niemiec Wschodnich z Zachodnimi i otwarcie rynku spowodowało iż głodni „luksusu” mieszkańcy NRD zaczęli nabywać zachodnie produkty, w tym także samochody. Popyt na Trabanta spadł niemal do zera, dlatego zdecydowano się eksportować go do Europy Wschodniej. Mimo iż wszystkich Trabantów wyprodukowano w sumie ponad 3 mln, to udział modelu 1.1 to zaledwie niespełna 40 tys. egzemplarzy.

W 1994 roku odkryto 444 „nowych” nieużywanych Trabantów na wybrzeżu Turcji. Stały tam od kilku lat, bowiem turecki importer zbankrutował i nigdy nie odebrał pojazdów. Postanowiono ściągnąć pojazdy do Niemiec, nieco je odnowić oraz wystawić na sprzedaż w formie edycji kolekcjonerskiej. Niestety cena była na tyle zaporowa (3x wyższa niż kosztował on pod koniec produkcji), że nawet dodatkowe radio czy katalizator nie przekonywały potencjalnych kupców.

Silnik Trabanta 1.1 miał 40 KM które napędzały przednie koła za pomocą 4-biegowej skrzyni manualnej. Auto występowało zarówno jako 2-drzwiowy sedan jak i 3-drzwiowe kombi o nazwie Universal. Pod złożeniu tylnej kanapy w tym drugim, pojemność bagażnika wynosiła aż 1400 litrów! Trabant przewidziany był do przewożenia 4 osób.

Ostatecznie w 1991 roku zakończono produkcję Trabanta 1.1

Trabant 1.1 - generacje

Ikona samochodu

Trabant 1.1 (1990 - 1991)

Trabant 1.1 - powiązane artykuły

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Wartburg, który 60 lat temu kosztował w PRL więcej niż dziś w Polsce 455-konna wersja Volvo XC90? A może BMW produkowane w NRD? Lub centralnosilnikowe coupe z podnoszonymi drzwiami? Oto największe rarytasy motoryzacji NRD.

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Trabant znowu w modzie. W Niemczech jest ich więcej niż Tesli

Trabant znowu w modzie. W Niemczech jest ich więcej niż Tesli

Tuż przed upadkiem Muru Berlińskiego Trabant stał się niechcianym autem. Obywatele NRD masowo porzucali swoje dwusuwy po wyjeździe z niemieckiej republiki. Kilkadziesiąt lat później Trabantów w Niemczech już nie ubywa, a przybywa! Nie obyło się nawet bez porównania do Tesli.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test